Feis – Hard van Buiten, Gebroken van Binnen

De plaat vangt aan met een opbouwende orgelloop en op het moment dat de drums inslaan, zijn alle frustraties van het lange wachten in één klap (van de snare) weg. Feis vertelt in één effectieve, metaforische verse hoe hij onderweg naar succes alle verkeersregels aan zijn laars lapt. Met lines als: Daar loopt er iemand te slapen op de linkerbaan. Knipper die grote lichten. Sein die nigga, er wordt ingehaald, laat hij merken dat hij haast heeft en dat hij zelf het wachten ook beu is.

Na deze korte maar krachtige intro volgt Hard Van Buiten, de eerste officiële track van het album, en wat meteen opvalt is de toegankelijkheid van de pianogeoriënteerde productie. Feis staat hier stil bij waarom het zo lang duurde en zegt: Andere prioriteiten, toen, niet gedreven om te schrijven, toen. Liep met de ijzer, toen en iedereen die kon het krijgen, toen. Voor die motherfucking money ging ik over lijken, toen.

De tracks Applausje en Ik Weiger vormen samen één kunststukje. In het eerste gedeelte spit Feis over een vervoerende beat van Pim, die de perfecte sfeer creëert en het venijn losmaakt in de Rotterdamse rapper, waarna voor het tweede gedeelte een onheilspellende pianoloop het overneemt en Feis met de stem van een andere entiteit ons filosofisch te woord staat: Het volgende wat gezegd wordt is niet bedoeld voor jou, maar bedoeld voor ‘jou’. De ware ‘jou’. De ‘jou’ die door jou onderdrukt is, omdat volgens jou de ware ‘jou’ niet goed genoeg is. Afsluitend zingt Feis naar zijn gemaakte ‘ik’ dat hij weigert om hem te zijn en dat hij kiest voor zijn ware ‘ik’.

Vervolgens schakelt de Rotterdamse westerling een tandje bij qua introspectie en retrospectie. In Loslaten komen (liefdes)relaties van vroeger aan bod en vertelt Feis dat, hoeveel pijn het ook deed, hij bepaalde banden moest verbreken. Pim zorgt hier wederom voor een adequate, emotievolle beat, die doet denken aan het werk van DJ Kno van Cunninlynguists. Op Let Maar Niet Op Mij vertelt een in zichzelf gekeerde Feis hoe het feesten met bijbehorende verdovende middelen zijn tol heeft geëist en hoe de ‘fast life’ hem niet echt meer kan bekoren. Het voicemailbericht van een boze Winne, die een studio heeft aangetroffen waar kennelijk een sequel van The Hangover kan worden gefilmd, zorgt voor een komische noot. Deze loopt over in de track Baby Van Een H**r, met Lexcouper en Bilal Lucky, die geldt als een soort anticonceptie-anthem.

Great Mind Jiggy Djé opent onder begeleiding van een blaassolo de track Paar Minuten met een zeer treffende anekdote, waarna Feis het oppikt en zijn rusteloosheid op levendige wijze bespreekt: Lange dagen en lange nachten, ik slaap weinig, maar baby je hoort me never klagen. Ik maak uren, check m’n wallen die voor me praten of check de smsjes van m’n vrouw die loopt te klagen.

Rond het midden van de plaat vinden we de leadsingle Superman. Bijgestaan door Winne lijkt Feis op zijn kwetsbaarst te zijn en hiermee toont hij tegelijkertijd zijn groei als mens. Bezield draagt hij zijn tekst voor en weet ons diep te raken met zinnen als: Ik lever alles in voor een dag zonder krant. Zonder honger, zonder ziektes, zonder strijd, zonder angst.

De plaat speelt ongestoord verder en rijgt de hoogtepunten aaneen. Zo ook de track Als Je Zoekt, een prikkelende, recht-door-zee productie met een boombap-insteek en een woeste Feis van wie de voordracht hoogstwaarschijnlijk is geïnspireerd door rapveteraan Scarface met misschien een vleugje KRS One. Diversiteit laat Feis zien door een sterk staaltje storytelling ten gehore te brengen op Hier Bij Mij, waarin hij episodes uit zijn turbulente leven als geldjager navertelt.

Tegen het eind is er op Ecktuh Mannetjes ruimte voor meer Rotterdams gezelschap wanneer Feis, 18krt, Millz, Winne, Lexcouper, Crimitov, Diesel, G en Alee Rock op een dynamische beat van laatstgenoemde zorgen voor een waardige possecut. De laatste officiële track, Gebroken Van Binnen, bevestigt dat Feis een voorliefde heeft voor producties met noten van een piano. Wie anders dan het productieteam Soulsearchin om hem te voorzien van een lichtzweverige, ingetogen, maar toch sfeervolle beat.

Met een drumloze compositie, gevuld met een piano en strijkers, sluit Feis de plaat af. Waar hij zich tijdens de intro op de snelweg bevond haastig onderweg naar succes, daar staat hij tijdens de outro even stil aan de kant en neemt hij een moment om te reflecteren. Onder meer liefde, vriendschappen, God en het vinden van zijn eigen ‘ik’ passeren de revue: Misschien stel ik de vragen die een ieder roept, maar misschien vind ik het antwoord als ik dieper zoek, in mezelf. Mezelf, maar ik ben een schelp. Hard van buiten. Sterk, maar dat is maar de helft. Gebroken van binnen, gefocust op dingen, die me sloopten van binnen. Ik geloofde m’n kringen, toen.

Hard Van Buiten, Gebroken Van Binnen is een plaat die lang op zich liet wachten. Een plaat waar Feis lang aan heeft moeten schaven. Een plaat waar hij gelukkig geduldig mee om is gegaan, want dat geduld betaalt zich nu dubbel en dwars uit. De kracht van dit album schuilt hem voornamelijk in z’n menselijkheid. Rapper/hosselaar Feis ontdoet zich van zijn schild, laat het mens Feis, met al zijn onzekerheden en tekortkomingen, spreken en laat zien waar een debuutalbum voor dient, namelijk jezelf officieel voorstellen aan de wereld. Dit doet hij met de ondersteuning van zeer solide beats die hem op het lijf geschreven zijn en hier en daar wat uitstapjes qua thematiek en qua stemgebruik/voordracht. De mensen die denken te weten wie Feis is, zullen, na het beluisteren van deze ruim 60 minuten durende overlevering, beseffen hoe weinig ze precies wisten.

Tracklist:

01. Intro
02. Hard Van Buiten
03. Applausje / Ik Weiger
04. Loslaten
05. Let Maar Niet Op Mij / Baby Van Een H**r ft. Lexcouper & Bilal Lucky
06. Excuses
07. Paar Minuten
08. Superman ft. Winne
09. Als Je Zoekt
10. Dagelijkse Sleur
11. Het Moment
12. Hier Bij Mij
13. Ecktuh Mannetjes ft. 18krt, Millz, Winne, Lexcouper, Crimitov, Diesel, G & Alee Rock
14. Gebroken Van Binnen
15. Outro

Geplaatst door bowie op 21 november 2014