FATA – Jongvolwassen

Het móest er wel van komen. Na de zomerhit Geile Donder van vorig jaar ging het hard met K1 Kerbusch, Wantigga en Louis Bordeaux uit Deventer. De track werd goed ontvangen en regelmatig gedraaid op diverse, populaire radiostations. Opvolger Vast Wel Goed deed het iets minder (iets wat ook af te leiden is uit de YouTube views) en was volgens dezelfde formule gemaakt; een zomers melodietje, twee verses van de rappers en een pakkend refrein ingezongen door Louis Bordeaux.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik bang was voor een plaat die té heftig zou leunen op deze formule, dat is echter niet het geval. Integendeel, de twee zomersingles zijn namelijk al vrij vroeg op de plaat te horen en worden gevolgd door een banger in de vorm van Doe Niet Dom (met een featuring van labelbaas Kraan), de clubtrack Schenk In (waarin een melodisch refrein wordt onderbroken door een met veel bass gevulde beat) die zoals de titel al doet vermoeden over hun (niet geringe) alcoholgebruik gaat en de titeltrack Jongvolwassen, waarin de rappers openhartig verhalen over hun jeugd.

Mijn vader zei ’Jongen doe rustig, ga gewoon naar school, ik had zoiets van ’fuck dat, lang leve de lol / Ik had al lang besloten: Tigga was geen studiebol, dus in plaats van een diploma haalde ik een pistool.. – Wantigga

Qua topics is er voldoende variatie. Er is nog een track die muzikaal in het verlengde lijkt te liggen van de genoemde zomersingles. Inderdaad, lijkt. Gelukkig houden de beatswitches op Dagje Vrij de track spannend. Dit soort details bewijzen dat over alles is nagedacht op Jongvolwassen. De muzikaliteit druipt van de plaat af, waardoor het in elk geval niet saai wordt om naar te luisteren. Het jazzy einde van Oefening, het dansbare Schouderklop (een compliment aan hunzelf) waarin naast een opzwepende beat ook een rustig bruggetje gevuld met pianospel is te horen en de hypnotiserende samples in Mijn Dans, het zijn maar een paar voorbeelden waaruit blijkt dat het trio uit Deventer met Wantigga en Louis Bordeaux twee van de beste producers van Nederland in de gelederen heeft.

Zeker is dat bijna iedere hiphopliefhebber bij het beluisteren van Jongvolwassen iets op te merken zal hebben; de hiphoppuristen zullen vinden dat er teveel wordt gezongen op de plaat, de groep fans die is gevallen voor Geile Donder en Vast Wel Goed zullen hun vraagtekens zetten bij de clubtracks en de liefhebbers van feelgood-tracks zullen de introspectieve tracks skippen. Als je een gevarieerde en toegankelijke hiphopplaat (in de lijn van The Opposites’ Slapeloze Nachten of Fase 2 van Safi & Spreej) wilt horen, zit je goed bij de jongens uit de Koekstad. Na bijna anderhalf decennium actief geweest te zijn in de Nederlandse hiphopscene bewijst FATA met hun debuutalbum meer te kunnen dan Geile Donder.

01. De Droom
02. Hey Hoi Hallo
03. Geile Donder