Curren$y – Pilot Talk III

Als er één iemand productief is gebleken sinds zijn debuutalbum in 2009, is het wel Curren$y. En als je zijn fans vraagt naar zijn beste werk komt sowieso vaak Pilot Talk voorbij, de titel van de twee albums die hij in 2010 uitbracht. Van het tweeluik heeft hij vorige week een trilogie gemaakt, aangezien Pilot Talk 3 het levenslicht heeft gezien. Is de stoner uit New Orleans na vijf jaar, een shitload aan mixtapes, ep’s en platen, genoeg op dreef met die lazy ass raps om een officieel vervolg te geven aan het succes van zijn twee Pilot Talk voorgangers?currensy-pilot-talk3Uniekenalles

Het antwoord op die vraag is bijna vanzelfsprekend ja. Curren$y keert namelijk terug naar de basis van de Pilot Talk-serie met haar verfijnde jazzy en soulvolle geluid. Mede dankzij Ski Beatz, die in 2010 ook al achter de knoppen te vinden was, is Pilot Talk 3 precíes geworden wat je van een album met die titel mag verwachten. De producer weet precies hoe hij Curren$y comfortabel kan laten rappen en klinken op een productie. Ook komt Harry Fraud een keer om de muzikale hoek kijken, namelijk op Froze, waarop ook RiFF RAFF meedoet, die een verse dropt die verder niet om over naar huis te schrijven is. Ook Harry Fraud lijkt niet helemaal in vorm te zijn en heeft een vervelende clap en chorusmelodie uitgekozen. Gelukkig is daar de gastheer die het op de tweede verse nog enigszins rechttrekt, maar niet kan voorkomen dat dit de matigste track is op een verder uitstekend geproduceerd album. Elke beat staat op de juiste plaats en dat zorgt voor een eenheid die je niet heel vaak meer hoort op rapalbums anno 2015.

Positieve uitschieters zijn er ook; zo knalt Ski Beatz aan het einde nog een vintage beat uit zijn apparatuur in de vorm van Alert, waarop Styles P een verse mag verzorgen naast Curren$y. Toevallig is die andere D-Block featuring, Pot Jar met Jadakiss (die op deze Cool & Dre beat weer eens bewijst dat hij te goed en te vermakelijk is om twee keer per jaar te featuren terwijl hij zelf geen platen uitbrengt) ook een hoogtepunt. Zowel Styles en ‘Kiss als Curren$y doen niets vernieuwends, maar dat is nou precies wat deze tracks zo heerlijk maakt. Dat niks vernieuwende geldt eigenlijk voor heel de plaat. De teksten zijn simpel, makkelijk te volgen en vól van Curren$y-clichés: auto’s, het liefst een lowrider, geld, vrouwen en wiet, het komt allemaal wéér voorbij op Pilot Talk 3, wat zorgt voor een vertrouwde sfeer. Hierdoor vergeef je hem al gauw zijn formulematige rijmschema’s en zijn gebrek aan kracht in zijn stem. De kracht van Curren$y is juist dat hij geen kracht heeft en alles laat klinken alsof hij het in de booth uit zijn mouw schudt. Hij shockeert niet, innoveert niet en verrast niet. En soms, héél soms, is dat maar goed ook.

01. Opening Credits
02. Long as the Lord Say
03. Cargo Planes