Chief Kamachi & The Juju Mob – Black Candles

De uit Philadelphia komende Chief Kamachi kwam een jaar geleden met zijn Cult Status. Na talloze 12 inches en zijn debuut is deze MC niet meer weg te denken uit de scene. Nu in 2005 komt Kamachi terug, maar dit keer met de ondersteuning van Reef The Lost Cauze, Charon Don en State Store, samen zijn zij de Juju Mob. Het debuut album van deze formatie heet Black Candles en komt uit op het Eastern Conference label.

Wanneer je het schijfje in je cd speler doet, valt het op dat er veel gerefereerd wordt naar de kerk en ook naar de bijbel, dit is niet vreemd want Chief Kamachi heeft 10 jaar gestudeerd voor het priesterschap. Wat verder opvalt zijn de donkere beats die precies bij de rauwe flows van de Juju Mob passen. Er wordt met veel agressie duidelijk gemaakt wie zij nou eigenlijk zijn. De vloeiende flows en de rauwe stemmen gaan vooral over het vertegenwoordigen van de Mob, het is een vrij religieus schouwspel met veel soortgelijke samples. Naast religieuze samples bevatten de teksten ook religieuze verwijzingen. Een voorbeeld is: “Imagine if the Prince of Darkness/ fathered a four-headed monster/ and sent it to conquer the black market/ And after the slaughter the monster grew stronger broke free from the chains, held in hell no longer.”
Er zit een aardig gangsta gehalte in met betrekking op het vermoorden, na het luisteren van dit album zijn ongeveer 20 personen begraven na vuurgevechten. Verder zitten er ook niet echt onderwerpen in, de enige track met een echt onderwerp is het nummer Never Walk Alone. Hierin wordt Reef neergeschoten en verteld Charon dat hij niet kan slapen totdat hij wraak genomen heeft. Verder is er het nummer Radios waarin zij zich afvragen waarom zij nooit op de radio te horen zijn.
Als het gangsta gehalte en de weinig echte topics even buiten beschouwing gelaten worden, zit dit album tekstueel vrij strak in elkaar. Dit komt mede door de strakke flow van de leden, verder weet het tekstueel te boeien doordat er met leuke woordspelingen wordt gewerkt. De Juju Mob laat dus wel even zien dat ze lyrisch niet zomaar uitdoven als een kaars. De beats klinken lekker donker en over het algemeen vrij hard, het past dus allemaal lekker bij elkaar en luistert daarom ook lekker weg.
Wat ook opvalt is dat dit album helemaal geen features bevat. Chief Kamachi en de Juju Mob zorgen voor genoeg variatie dus ze hebben deze features ook zeker niet nodig.

Na een aantal luisterbeurten gaat het gangsta gehalte toch wel vervelen en dit is jammer, omdat voor de rest de teksten gewoon lekker in elkaar zitten. Dit is dan ook wel het grootste nadeel van het album. Tevens het missen van echte onderwerpen doet het album niet echt goed, het luistert beter weg wanneer er verschillende topics in de teksten zitten. Waar af en toe ook wat puntjes gemist worden zijn de beats, ze zijn allemaal lekker donker, maar af en toe zouden ze wat harder mogen.

Chief Kamachi en de Juju Mob doen het best redelijk met hun debuut. Black Candles zit tekstueel vrij aardig tot goed in elkaar en de beats klinken over het algemeen lekker donker waardoor de rauwe stemmen van Kamachi, Reef, Charon Don en State Store er goed uitkomen. Wat een groot nadeel is, zijn de vele gangsta verwijzingen in de vorm van het vermoorden van mensen. Na twee nummers weet je het wel dus na een heel album gaat dit aardig irriteren. Tevens is het jammer dat niet alle beats even hard zijn, hierdoor worden er toch wat puntjes gemist. Voor de mensen die van rauwe hardcore hiphop zonder te veel poespas houden zal dit geen miskoop zijn, voor de mensen die van meer diepgang in hiphop houden zullen dit album eerder aan zich voorbij laten gaan.

01. Word Of Mob
02. Black Of Dawn
03. No Hard Feelings