Bishop Nehru & MF Doom – NehruvianDOOM

De plaat vangt aan met de intro First Day of Class. Een van boombap doordrenkte schets, aangevuld met een collage van vocaalsamples die waarschijnlijk hun oorsprong vinden in National Geographic programma’s en, DOOM kennende, retrotekenfilms. Er wordt onder meer uitleg gegeven over de ‘Om’-mantra, een terugkerend thema, en er wordt verteld dat het menselijk gehoor alleen geluidsfrequenties tussen 20 – en 20.000 Hertz kan registreren.

Dit geflipte voorafje wordt gevolgd door de eerste officiële track OM. Een opwindende binnenkomer met een diepe, vibrerende baslijn die direct afkomstig lijkt te zijn uit een gereciteerde Om-mantra. De beat wordt gezegend met een agressieve hook van DOOM en verlichte bars van Bishop: So now we seeing death in a frequent rate. But if I keep light working I could change the pace. My extensions got my visions in a different space. Divine grace, wise in a high state. De track sluit af met een symbolisch conflict tussen het materiële en het spirituele. Dit gebeurt in de vorm van een uitleg over het biologische aspect van meditatie die alsmaar wordt onderbroken door uitspraken van vleselijke lusten.

In Mean The Most viert Bishop de liefde die hij voelt voor een speciale dame met de ondersteuning van een vrolijke blaassectie en een feestelijke, funky baslijn. Deze veranderen rond het midden van de track in donkere Latijns-Amerikaanse gitaar-riffs met DOOM’s kenmerkende vocaalsamples die met elkaar in gesprek zijn. Vervolgens vertelt Bishop in So Alone over zijn eenzaamheid. Het is te horen dat de spacey en melancholische effecten in de productie de juiste emoties ontlokken bij de rapper: They’d rather see me fail than succeed. That’s why I’m alone, on my own, with no team. Don’t need no green though I got some to spend. In the end, all I really need is a friend.

De productie van Coming For You is ietwat onbeduidend, maar biedt Bishop de ruimte om op te vallen qua ritmiek. Zijn flow heeft een traditionele insteek, maar deze wordt door het gebruik van technieken als binnenrijm en dubbelrijm naar een hoger niveau gebracht. De beat van Darkness zullen connaisseurs misschien kennen van de Special Herbs serie van Metal Fingers. De vroegrijpe Bishop blaast de instrumental echter nieuw leven in met volwassen perspectieven als: This world is full of mischief and bodies trying slick tricks. Moving thick bricks, is not the only way to get rich. You gotta learn to think or you’ll fail, then there goes another statistic dead or in jail. Let’s prevail.

De laatste drie nummers bevatten in tegenstelling tot de rest wel een vers van DOOM. Caskets heeft een dynamische, synth-georiënteerde beat met een aanstekelijke baslijn en de gemaskerde schavuit draagt op beheerste, laconieke wijze bars voor als: You know you done frucked up now, like Old Dog and Menace. It’s all love. Play tennis. Bishop belooft ons op Great Things dat hij tot grootse dingen in staat is, maar kan volgens DOOM toch nog wat advies gebruiken: Choose your target, however immaculate. Focus ‘til it manifests. Pinpoint accurate. That’s a sure bet. The villain’s no gambler. Freeze frame of thought, like it’s caught on camera.

NehruvianDOOM is een korte, maar krachtige plaat. De onorthodoxe songstructuren die DOOM hanteert, hebben Bishop waarschijnlijk in de gelegenheid gesteld om groter en vrijer te denken. Bishop Nehru toont zich mede hierdoor een waar wonderkind en de chemie die hij heeft met MF DOOM smaakt naar meer. Zowel productioneel als qua rap valt er genoeg te beleven, ook al duurt de plaat maar 30 minuten. Hopelijk is dit een duo waar we vaker van zullen horen. Het is namelijk te verwachten, en te hopen, dat Bishop alleen maar beter zal worden en dat DOOM gewoon DOOM zal blijven.

01. First Day Of Class

02. OM

03. Mean The Most