Big Sean – Dark Sky Paradise

Het is alweer ruim een half jaar geleden dat Big Sean vier tracks uitbracht. Gewoon, random. Een van die vier nummers was I Don’t Fuck With You en wegens een onverwacht groot succes besloot de rapper uit Detroit er maar meteen zijn eerste single van het aangekondigde album van te maken. Ook de singles Paradise en Blessings kwamen uit nog voordat het album gelanceerd werd. Maar nu is het dus zo ver. Dark Sky Paradise ligt in de schappen.

big-sean-dark-sky-paradise123

De verwachtingen bij een nieuwe release van Sean zijn altijd ongekend hoog. En dat is niet omdat de Kanye West protegé zo’n geweldige rapper is, nee, het is júíst omdat de rapper een protegé van Kanye is. Al jaren lang houdt Kanye zijn pupil de hand boven het hoofd en telkens krijgen de mannen van G.O.O.D. Music het maar niet voor elkaar om een goed album af te leveren. Jammer voor Kanye en vooral voor Big Sean, die vooral tekstueel gezien nog niet altijd even goed uit de verf komt. Maar goed, echt klagen mag Sean niet. In de mainstream wordt hij namelijk wel gewaardeerd. Zijn eerste album was, ondanks de niet al te beste kritieken, een succes en bracht hits voort als Dance (A$$) en Marvin & Chardonnay. Sinds Sean een relatie heeft met popster Ariana Grande is hij sowieso niet meer weg te slaan uit de Amerikaanse roddelbladen.

Genoeg over Sean en de vooroordelen over hem en zijn muziek. Hoe bevalt Dark Sky Paradise? Niet slecht, om eerlijk te zijn. Het is een gevarieerde plaat met een hoop mooie featurings en ook in die featurings is slim gekozen voor afwisseling. De verse van E-40 op I Don’t Fuck With You is echt een toevoeging. Hij zorgt voor een change of tempo waardoor het nummer heel even tot rust komt. En dan hebben we natuurlijk nog de samenwerking met Drake op de track Blessings. De samenwerking tussen deze twee zorgde voor een ongekend succes en dat moet toch ook deels te maken hebben met de status van Drizzy. De verse van Drake voegt namelijk niet heel veel toe aan deze track aangezien de flows van de twee rappers in dit nummer vrijwel identiek zijn.

Goed, de keuze voor Drake is een begrijpelijke geweest. Het leverde het gewenste succes op, commercieel gezien. Ook Lil Wayne doet op dit album weer mee en dat geeft niet bepaald hetzelfde effect als dat van Drake. Op de toch al niet al te sterke track Deep komt het over alsof Lil Wayne slechts is gevraagd om even een goed woordje te doen:

“I feel like Sean dont get enough shine. Is it because he aint got the tattoos he aint throwing up signs? Well, let me throw up mine and also let me show this vision of mine.” – Lil Wayne

Qua samenwerking is er maar een iemand die er uit springt op dit album. Daar hebben we ‘m weer: Kanye. Je voelt de invloeden van Mr. West op zoveel momenten op deze plaat. Met name het nummer All Your Fault had moeiteloos op een van Kanye’s eigen albums gekund. Pas na 1:43 (Sean’s verse) herinner je je dat je een album van iemand anders aan het luisteren bent. Ook het langzamere One Man Can Change The World met John Legend en Kanye die de vocalen verzorgen, klinkt als iets waar de West-magie vanaf spat.

Opvallend op dit album zijn de keuzes qua nummervolgorde. Met Dark Sky (Skyscrapers) opent Sean aardig en vervolgens komen achtereenvolgend de betere tracks van het album langs. Na I Don’t Fuck With You zakt het niveau van de plaat enigszins in en eigenlijk voldoet daarna alleen One Man Can Change The World nog aan de hoge standaard die gezet is in de eerste vier tracks. Helaas is het album dan al vrijwel afgelopen en volgt alleen de outro nog. Al met al een aardige plaat van Big Sean, met een of twee heel hoge pieken en weinig diepe dalen. Het is in ieder geval een stap in de goede richting.

01. Dark Sky (Skyscrapers)
02. Blessings (ft. Drake)
03. All Your Fault (ft. Kanye West)