Big K.R.I.T. – Cadillactica

Zijn eerste studioalbum Live from the Underground produceerde Big K.R.I.T. nog geheel zelf, op Cadillactica gooit hij het over een andere boeg. Met de voornaamste focus op rappen, stapt K.R.I.T. uit zijn comfortzone omwille van zijn drang naar andere invloeden en creativiteit. Hij heeft zich laten inspireren door producers als Terrace Martin, DJ Dahi en Chad Hugo. Planeet Cadillactica is een wereld waar zijn gedachten vrij spel hebben en bewegen op abstracte, elektronische hiphopbeats met een stevige lading futuristische soul en funk. Met o.a. Wiz Khalifa, Lupe Fiasco en A$AP Ferg laat de ‘King of the South’ zich niet door de minsten vergezellen.

Cadillactica_STANDARD

Op planeet Cadillactica staat het leven gelijk aan volledige bewegingsvrijheid: liefde, pijn en worstelingen komen zonder enige begrenzing en in alle veelzijdigheid tot uiting. Met snelle flows, agressieve raps of smooth talk neemt de rapper uit Mississippi zijn luisteraar mee op een reis die zich laat kenmerken door een aantrekkelijke balans tussen volle vaart en volledige rust. Een plaat die niet verveelt, maar zorgt voor een veelzijdige luisterervaring.

De plaat beschikt over veel ingrediënten: synthesizers, auto-tune voices, zware bassen, melodieuze pianoriedeltjes, speelse blaasinstrumenten en snelle drumpartijen. De sound gaat daarmee alle kanten uit. Zo geeft de zuidelijke rapper op de titeltrack plankgas; zijn razendsnelle flow steunt op een dynamisch spel van spacey synthesizers en resulteert in een zeer aanstekelijke track die er maximaal inbeukt. Hiernaast heerst er op Soul Food en Angels een relaxte vibe die samen gaat met zwoele zangrefreinen. De vernietigende bangers King of the South en Mt. Olympus (Reprise) geven ook nog eens de mogelijkheid om hard te bouncen.

Knap is dat K.R.I.T., ondanks deze verschillen, onsamenhangendheid weet te vermijden en de plaat aanvoelt als een geheel. Een absoluut hoogtepunt van het album is Third Eye. Een track om met de eerste luisterbeurt verliefd op te worden. Smooth, catchy en een refrein om van te smullen: My two eyes saw your third eye. From across the room. I can see your soul babe. I think you my soul mate. Eigenlijk verdient alleen My Sub, Pt 3 (Big Bang) enige kritiek vanwege weinig diepgang en eentonige raps.

Het is duidelijk: op Cadillactica heerst een hevige vorm van zwaartekracht. Big K.R.I.T. beschikt over het vermogen om de luisteraar volledig naar zich toe te trekken en zijn wereld uiterst voelbaar te maken. Met een mix van razendsnelle raps, bangers of zwoele tracks toont hij meerdere capaciteiten. De vrijheid die Big K.R.I.T. voor zichzelf heeft gecreëerd, resulteert in een zeer toegankelijke plaat waarbij het voor de luisteraar duidelijk wordt dat het op Cadillactica gaat om relaxen, bouncen en vol gassen.

01. Kreation (Intro)
02. Life
03. My Sub, Pt. 3 (Big Bang)