Aziz & Ramiks – Wrijving

Van die laatstgenoemde categorie is de track 1 Keer Per Jaar. Dit nummer zal voor luisteraars die van rustigere hiphop houden het hoogtepunt zijn van de EP. Aziz laat horen dat hij naast knallers ook op kalme beats zijn verhaal goed kan doen. Het nummer gaat over zijn opa, met wie Aziz nog maar een keer per jaar contact heeft. Onder begeleiding van een blaasinstrument van Ramiks komen er allerlei herinneringen langs. De koperblazer is niet fenomenaal, maar wel een erg prettige afwisseling. De producties van Ramiks zijn verder vooral electronisch.

Maar de mensen die meer houden van grauwe, harde beats kunnen hun hart ook ophalen bij de producties van Ramiks. Het nummer Flamboyant knalt enorm uit de speakers en rustmomenten zijn er eigenlijk niet in deze track. Van meet af aan is het een beat waar eigenlijk op gebouncet moet worden. Vanuit Nijmegen is het niemand minder dan Roscovitsch die zijn stem leent aan de jonge talenten. Als je na de hook van Rosco, Aziz hoort rappen is goed hoorbaar dat ze uit dezelfde stad komen. De accenten komen overeen en het klinkt erg goed.

Kwijt, de afsluiter van de EP, is juist weer een rustige track. Een mooie tekst op een toffe, rustige beat. Zoals gezegd laten de mannen horen dat ze flink tekeer kunnen gaan op hun tracks, maar dat ze ook rustigere hiphop kunnen maken. Dat het duo beide beheerst is indrukwekkend te noemen voor jongens die nog niet zo lang bezig zijn. Nadeel is dat tussen de zes nummers de wisselingen wel erg groot zijn, het is nog niet één geheel. Misschien kunnen ze de tracks van volgende projecten beter op elkaar aan laten sluiten. Maar voorlopig kunnen Aziz & Ramiks met Wrijving aan iedereen laten horen wat ze kunnen en dat is een goed ding. Al met al een prima visitekaartje.

01. Don’t Care
02. Kasjmir
03. Van Der Valk