Adje & Cho – Konings

Adje & Cho weten niet van stoppen. De Amsterdamse rappers brachten de afgelopen twee jaar twee soloreleases (De Situatie van Adje en Misschien Wel Hè? van Cho) en twee gezamelijke EP’s uit. In augustus 2014 dropte de Sloddervosgang, bestaande uit Adje, Cho, Jowy Rose en Blake, de EP S.V.G. Bijna een jaar later sloten Adje, Mocromaniac, Big2, Dio en Cho zich voor een paar dagen op om de Straight Outta Control EP op te nemen, ter ere van de nieuwe N.W.A.-film en het klassieke album.

KONINGSchoadjerecensie

Dit jaar hing er echter wat mysterie in de lucht: Cho en Adje hintten naar iets op Twitter en Instagram, zoals met biljetten waar ‘broke zijn is een ziekte’ op stond geschreven en een upload van de cover van het nieuwe album Konings zonder enige uitleg. Uit het niets zijn we onlangs geblessed met deze 20 tracks tellende verzameling waardoor de hints nu duidelijk zijn.

Konings is een mix van veel invloeden op productieniveau en een progressie wat betreft raptechniek. Cho straalt op de meerderheid van de hooks en refreinen door zijn aanstekelijke passie en gevoel voor succesvolle hits: hij is de hypeman die vaak moeiteloos en energiek op de track danst. En we dansen mee, zoals op het Caribisch klinkende Alleen Jij. Adje brengt de harde raps weer, en klinkt geloofwaardiger dan ooit door de professionele productie en zijn A$AP Ferg-achtige stijl en sound. Op uitblinker Verhaaltje Chape spit hij gemakkelijk over een stoffige (in de goede zin van het woord) en donkere beat die doet denken aan Earl Sweatshirt’s culthit Chum. Misschien zijn die acht maanden toch ergens goed voor geweest, want Adje keert terug met meer zelfverzekerdheid en discipline dan op zijn vroegere releases. Het duo vult elkaar continu aan doordat ieder zijn persoonlijke stijl zo goed hanteert.

De beats op Konings zijn een wijde collectie wat betreft stijl: we krijgen certified Atlanta-type hitmateriaal zoals op TRRR!, maar ook meer persoonlijke burners zoals Ken Je Me Nog waarop de bass langzaam op de achtergrond trilt. Cho en Adje vuren heen en weer op Call-and-responsewijze op Dalijk Is Je, en brengen dan weer humor met de skit aan het einde. Het is een zeer diverse plaat waarop veel afwisselende inspiratiebronnen te horen zijn.

Al had dit album er wat baat bij had gehad als het niet 20 tracks lang was (zelfs een perfect album kan vermoeiend worden als het te lang door gaat), we kunnen niet zeuren: het is tenslotte helemaal gratis. Klik op deze link om het te downloaden of beluister ‘m hieronder via Soundcloud. Wat vind jij? Laat het ons weten in de comments.

01. Konings (Prod. Sliscobars)
02. TRRR! (Prod. Esko)
03. Ken Je Me Nog (Prod. 97)