Royal With Cheese & Inf: “Insectenleven is wat soms nodig is.”

 

Royal with Cheese en Inf zijn ondanks hun gebrek aan bekendheid in de mainstream al jaren bezig in de scene en hebben talloze releases op hun naam staan. In 1997 begint Royal met het schrijven van teksten, maar hij switcht al snel naar het maken van beats, omdat er in zijn omgeving (Royal is woonachtig in Oss) een tekort aan producers is. De oplettende hiphopfan ziet Royal veelvuldig voorbij komen op diverse releases, als rapper en/of producer. Ook maakt hij door de jaren heen onderdeel uit van verschillende formaties, waarbij de groepen Donker Oss, The Obnoxious en De Nuance het meest in het oog springen. Ondanks zijn productiviteit brengt Royal with Cheese pas in 2013 zijn solodebuut uit onder de noemer 1001 nachten van het land van Oz.

De andere helft van het insectenleven wordt ingevuld door producer Inf die ook een indrukwekkende CV heeft opgebouwd. Op Idiot Savant (2002) en Repeasant (2004) is Inf, die ook vaak onder de naam Infinite opereert, verantwoordelijk voor zowel de raps als de producties. Ook maakt hij nog onderdeel uit van de formatie Monotypes. Na deze releases richt Inf zich meer en meer op het maken van beats wat resulteert in diverse samenwerkingen met onder meer Skiggy Rapz, PerCeptie, Max Fischer, Sneaky Pete en Kapabel. In 2008 releast hij met laatstgenoemde De Avonturen van Inf & Kapabel. Een jaar later tekent Inf bij het Amerikaanse label Beats Broke waarop de instrumentale releases The Go Round (2009) en Music for Crime Scenes (2013) verschijnen.

In 2014 vinden Royal en Inf elkaar op het nieuwste wapenfeit Insectenleven dat ook is uitgekomen op Beats Broke.

 

Wat hebben jullie met insecten?

Royal: “Ik vind insecten interessant. Maar het is meer toeval dat die erin zijn geslopen. Ik geloof dat Laozi de eerste track was die we maakten en daar zaten toen die larven in. En toen zaten er in de volgende track weer insecten en ben ik me een beetje gaan verdiepen in het hele insectenthema. Kruis dat met de menselijke belevingswereld en je komt al gauw uit op Kafka, William S. Burroughs etcetera.”

Inf: “Insecten zijn nuttige diertjes. Net als wij.”

 

Het is nogal wat, insecten als thema. Ik kan me niet heugen dat het eerder in hiphop is gedaan. Is dat ook een afweging geweest of liep het gewoon zo?

Inf: “Ik sta er nu pas bij stil dat het nog nooit gedaan is. Het is een heel natuurlijk proces geweest. Dat bedoelden we ook met wat we in het persbericht zeiden over ‘geen concessies doen’. We zijn op de creatieve automatische piloot gegaan en hebben puur gemaakt wat we op dat moment voelden. En om een vreemde redenen kwamen daar de insecten uit.”

Royal: “Ja, ook niet bij stil gestaan. Het liep gewoon zo. Ik ben wel een uitgesproken fan van dingen als The Fly, Tetsuo, Akira, Naked Lunch en Robocop. Ik vind al die transformaties mooi dus heel vreemd is het niet.”

 

 

Wat vinden jullie zelf interessante transformaties?

Royal: “Van het ene medium naar het andere. Van boek naar film, van gedicht naar schilderij. Van rups naar vlinder.”

Inf: “Ik sowieso evolutie-achtige transformaties. Hoe alles van alles afstamt en hoe dicht alles bij elkaar ligt. En hoe de mens op psychologisch vlak zich blijft transformeren. Eigenlijk is transformatie een van de weinige constante dingen.”

Royal: “Dat ook! Zo ook het album. Alle quotes erop komen van Naked Lunch, The Fly, Akira, enzovoorts. Het album is een soort van transformatie daarvan, een soort eigen invulling ervan in hiphoptermen.”

 

Hiphop als muziekstroming transformeert ook continu.

Royal: “Hiphop is altijd in beweging. Dat vind ik misschien wel het mooiste ervan ja.”

Inf: “Hiphop transformeert ook inderdaad, en muziek in het algemeen ook. Ik merk dat ik qua muziek maken met één voet in de boombap blijf staan, terwijl de andere voet wil ontdekken. En dan vooral op het gebied van instrumenten spelen en geluiden maken.”

Royal: “Meer dan andere genres is hiphop constant in dialoog met zichzelf en de (muziek)wereld eromheen. Het meandert en absorbeert waardoor het levensvatbaar blijft.”

 

Is dat ook de belangrijkste reden geweest om hiphop te gaan maken?

Royal: “Nee, hiphop was simpelweg mijn eerste echte muziekcrush. Ik hou namelijk nog meer van David Bowie. Ik luister soms maanden geen hiphop maar alleen jaren ’70 psych of goede jazz/funk filmmuziek of oude pop. Dat ligt helemaal aan het moment van het jaar.”

Inf: “En ik nog meer van David Axelrod, Marc Moulin, Janko Nilovic en heel veel jazz.”

Royal: “Axelrod is een absolute koning.”

 

Inf, heb je voor je gevoel ook een ontwikkeling doorgemaakt als producer met dit album? Zo ja, op welk vlak?

Inf: “Ja zekers! De meeste beats had ik al een tijdje, maar heb er nooit een passend project voor kunnen vinden. Tot Kaas en ik een nummer als test maakten en het enorm bleek te klikken. Vervolgens heeft hij een aantal schetsen uitgezocht en is aan het schrijven gegaan. Ik heb later de beats uitgewerkt en aangevuld. Ik ben heel tevreden over de gelaagdheid die het album heeft. Het album blijft zelfs voor mij als maker leuk om te luisteren. Ik blijf gekke dingen ontdekken in de teksten van Kaas en bel hem dan op om te checken wat ie ermee bedoelt.”

Royal: “Ja, de laatste keer belde je zo van: ‘Wat moeten die kevers bij het plafond die ballonnen worden’ voorstellen in Elegie. Kevers die bij het plafond zweven in de kamer en steeds groter worden, kan ik waarschijnlijk het beste vertalen als groeiend ongemak/vervreemding, tevens een voorbode van de op handen zijnde transformatie. Er komen steeds meer insecten voor die steeds groter en prominenter aanwezig zijn. Is ook best onheilspellend die dingen. 
De insecten zijn vaak meer een figuurlijke metafoor voor een onheilsgevoel dan dat ze er daadwerkelijk zijn. Het zijn metaforen, net als het uiteindelijke kever worden, voor de vervreemding. Het eindigen van een fase en beginnen van iets nieuws.”

Inf: “Volgens mij is de kracht dat dingen niet letterlijk zijn omschreven. Je kan als luisteraar je eigen fantasie de vrije loop laten.”

Royal: “Ja, ik vermoed dat dit een behoorlijk ‘eye of the beholder’ ding is. Een interpretatie van bestaande cul(t)tuur die multi-interpretabel is.”

 

 

Over insecten gesproken: wat is jullie favoriete insect? En waarom?

Inf: “Een lieveheersbeestje omdat het begint als een larve (zien er dan qua kleur al best tof uit, zwart met een fellere kleur als paars blauw) en het groeit dan uit tot een beestje dat als een van de weinige insecten door mensen geliefd wordt, puur om zijn naam en uitstraling (want niemand weet wat de functie van een lieveheersbeestje eigenlijk is). De meeste insecten vinden mensen lelijk of vies. Het lieveheersbeestje is een uitzondering.”

Royal: “Moeilijk. Ik mag de meesten graag, op muggen na. Kevers zijn mooi, hun schilden en tekening. Krekels zingen, dat zijn ook bonuspunten.”

 

Je moet kiezen Royal, alle insecten gaan dood en je kan maar één soort redden.

Royal: “Hahaha, shit. Kevers en die kunnen dan elk een vuurvliegje op hun rug redden.”

 

Ik meende op het album te horen dat Royal een hekel heeft aan de zomer. Waarom dan toch nu het album?

Inf: “Het uitbrengen in de zomer is juist voor mensen zoals ons die heimwee naar de herfst hebben, zoals Eric van der Wurff.”

Royal: “Ik was voor het najaar of laat in de winter. Maar het kwam goed uit om nu te droppen. Laatste winter dropte Music for Crime Scenes van Inf al. Komende winter duurt te lang, zou de plaat maar stoffig van worden. En er ligt ook nog een EP klaar. We zijn te productief geweest.”

 

Dus we kunnen in de herfst nog wel een promotie offensief verwachten in de vorm van een video bijvoorbeeld? Omdat het album zich beter leent voor dat jaargetijde?

Inf: “Er zijn plannen inderdaad. En de EP komt sowieso nog. Op de EP staan tracks die qua feel net niet bij het albumconcept passen.”

Royal: “Er liggen al goede concepten voor wat tracks. Het is een kwestie van kijken wat het snelst en best te realiseren valt voor viddies.”

 

Heeft de EP een totaal ander thema? Tracks zijn wel in dezelfde periode ontstaan als dit album?

Inf: “Ja, dezelfde periode. Er zit niet echt een thema in zoals het album, wel hier en daar een verwijzing naar insecten natuurlijk.”

Royal: “Die EP is meer tof doen, een beetje de hiphoppert uithangen. Voor zover me dat goed afgaat zonder inhoudelijk al te ver buiten de boot te vallen. Het refereert wel aan het insectenleven hier en daar, maar is meer in de realiteit en hiphopcultuur geworteld. Kaas is een Baas staat er ook op. Het is meer op die tip. Of ja, die track heet officieel Vrouwen Willen.”

Inf: “De meeste beats hadden ook gewoon op het album kunnen staan. 1 á 2 tracks qua teksten ook nog wel. Maar voor het album gingen we uiteindelijk voor het totaal plaatje. Op de EP staat wel mijn favo track Suit Up. Dus de keuze is echt qua feel voor het album gedaan. Liever een goed conceptalbum waar alles bij klopt dan een allegaartje. Die hebben we al genoeg in muziekland.”

 

Hoe zouden jullie zelf het album omschrijven?

Inf: “Ik omschrijf het naar anderen toe altijd als literaire hiphop, maar dat vindt Kaas teveel eer. Het is inderdaad anders, dat is de terugkoppeling die we vaker horen. Daarom de mooie woorden van Kaas: dit is wat soms nodig is. Iets anders om de boel weer even op te frissen.”

Royal: “Ik noem het gewoon hiphop. Misschien is het ietwat ‘anders’, maar dat was toch een beetje het punt van hiphop dacht ik, dat het absorbeert en anders kan en mag worden. Ik vind het wel leuk als je het literaire hiphop noemt Inf, maar daarvoor is het niet diepgaand genoeg. Te collage-achtig.”

 

Insectenleven is te beluisteren via deze link.

Geplaatst door bowie op 13 augustus 2014