Matarr: “Ik doe het om mensen iets te kunnen geven”

“Het ging niet alleen om hangen op de straat.”

“In de jaren 90/begin 2000 gebeurde er wat betreft hiphop veel in Delft. Ik was toentertijd al actief, ben in die periode ook naar Amerika geweest en heb daar een hoop gezien van muziek. Eenmaal terug in Nederland, zag ik dat hiphop in Nederland behoorlijk achter liep. De gemeente deed er vervolgens veel aan doen om de hiphopcultuur in Delft levend te houden door bijvoorbeeld het opzetten van verschillende projecten. Dat een gemeente daar zo op hamerde, zie ik tot op de dag van vandaag niet veel voorkomen in andere steden terwijl Delft een relatief kleine stad is.

Er gebeurt in Delft nu minder op het gebied van hiphop. Ik ben met de gemeente gaan onderhandelen en nu zetten ze mij in om Delft een podium te geven. Dit door middel van het geven van workshops in de buurt en dat niet eens op locatie, gewoon in de flats en op straat. Zo kunnen we de talenten hier laten zien dat ze met muziek nog steeds iets kunnen bereiken. 
Ook met Scheme 015 hebben we al veel met de gemeente te maken gehad. Het ging niet alleen om hangen op straat, we waren stuk voor stuk jongens met creatieve doeleinden. Toen de raadsleden jaren geleden zagen dat we erg serieus bezig waren, kwamen ze met ons praten om te zien waar we ons mee bezig hielden. We kregen in die tijd ook een heel grote aanhang en dat is altijd zo gebleven. We trekken ook doelgroepen aan waar we ons in eerste instantie niet op richten. Zo lopen er jongens uit Enschede, Groningen of Maastricht ineens met Scheme 015 tattoo’s. Of boys uit Amsterdam die met Scheme 020, of Scheme 070 shirts lopen. Aan de YouTube views is zelfs te zien dat onze aanhang internationaal is gegaan.
 
Naast rappen ben ik ook op andere manieren actief in de hiphop en met mij ook heel het platform Scheme 015. Ik kan nog steeds breakdancen en soms dans ik ook nog met die gasten mee of ga ik op een zondagmiddag lekker verven met Skaffa als het goed weer is. Iedereen van Scheme 015 kan alles, alle elementen van hiphop. Vaak zijn we lekker aan het freestylen en put ik daar mijn inspiratie uit. Als we bijvoorbeeld aan het chillen zijn en een beat horen, begint iemand met zingen, iemand anders verzint dan weer een hook en weer een ander probeert dan op zijn eigen manier te improviseren op die hook. Dingen die we die dag hebben meegemaakt, gaan we dan vertellen. Meestal nemen we het dan gelijk op al is het met een telefoontje. Uiteindelijk heb je dan een diamant die alleen nog wat bijgeschaafd moet worden. De volgende dag gaan we naar de studio en een week later staat het er dan solid op.”
 
“We zijn voor elkaar een echte familie geworden.”
“Scheme 015 is een groep jongeren die bij elkaar gekomen is door ieders verschillende creatieve achtergrond. Dit verschilt van kleding ontwerpen, graffiti spuiten en breakdance tot het leggen van parket. De meeste onder ons komen niet uit een perfect gezin en zijn al jong op straat terechtgekomen, maar we zijn voor elkaar een echte familie geworden. Met mijn problemen ga ik eerder naar iemand van ons toe dan dat ik naar iemand van een instantie zou stappen. Toen het begon waren we nog jong en rond je 18e-20e levensjaar zijn er cruciale momenten in je leven. Je leert veel nieuwe mensen kennen en oude vrienden van school laat je gaan. Ook krijg je te maken met veel belangrijke dingen zoals rekeningen betalen en discipline opbrengen om bijvoorbeeld op te staan en te gaan werken. Bij dat alles probeerden we elkaar zoveel mogelijk te helpen. Dan maakt het niet uit of iemand uit je stad, uit Groningen of uit Japan komt. Je draagt een stukje bij en haalt je eigen rendement eruit. We bestaan nu ongeveer zes jaar en in zo’n tijd gebeurt er een hoop. Sommige zijn getrouwd, sommige zijn dood en sommige zijn geëmigreerd. We zijn allemaal volwassen geworden.”
 
 
“Ik hoef geen game changer te zijn.”
“Ik ben al jong begonnen met schrijven, maar meer voor mezelf. Lucas, een vriend van me, nam me een keer mee naar een studio waar ik wat ben gaan opnemen met hem. Het sloeg aan, iedereen vond het lauw en tegelijkertijd voelde ik me ook opgelucht. Het deed me echt goed om mijn verhaal te doen. Later leerde ik Aiky kennen bij een optreden van Steen in Rotterdam. Hij wilde een track met mij maken en zo gezegd zo gedaan. Ik ben toen naar de studio gekomen waar we Mannenwereld op hebben genomen met Perry Mystique. Twee of drie weken later vertelde hij me dat hij bezig was met het opzetten van Zware Jongenz en vroeg hij me of het mij interessant leek hier deel van uit te maken. Ik hoefde eigenlijk niet eens veel te horen van wat hij me duidelijk wilde maken, het zat gewoon goed. En zo zie je maar, nu ben je me aan het interviewen.
 
Ik ben niet iemand die probeert veranderingen aan te brengen. Ik hoef geen game changer te zijn en niet iedereen hoeft te rappen zoals ik. Ik doe het om de mensen iets te kunnen geven. Natuurlijk moet je wel altijd vernieuwend klinken en meegaan, maar ik wil tijdloze muziek maken. Over 20 jaar moeten mensen nog steeds naar mijn muziek kunnen luisteren. Ik merk dat ik van workshops geven alleen al heel veel voldoening krijg. Dat geeft me een goed gevoel en daar hebben anderen ook weer wat aan.”
 
“Mijn muziek is een emotie.”
“Muziek is voor mij een middel om dingen af te sluiten, maar ook een middel om erover te kunnen vertellen. In mijn tracks praat ik wel over struggles, maar ik probeer altijd het positieve daaraan te belichten. Ik wil mensen mee geven dat je verder kunt gaan. Door het te vertellen kan ik het voor mezelf verwerken en afsluiten. Wanneer ik een 101Barz-sessie doe, vertel ik een verhaal. Als ik dat dan gedaan heb, hoef ik er verder ook niet meer over te praten en is het afgesloten. In mijn sessies kun je dat ook aan mij zien. Ik word dan emotioneel en kan soms zelfs boos worden. Ik ga er echt in op en daarna is het een lachertje voor me.” 
 
Manager Leandro vult aan: “Matarr gaat er dusdanig in op dat er echte emoties naar boven komen. Drie minuten erna moet hij even tot zichzelf komen en is het afgesloten. Hij is dus geen doorsnee rapper die gewoon zijn verses doet op een mic; hij heeft de verse ook echt geleefd op dat moment. Dat is zijn kracht, hij verkoopt een emotie.”
 
“Ik kan mezelf als artiest blijven ontwikkelen doordat ik ook steeds weer nieuwe dingen meemaak. Mijn muziek is een emotie; het kan elke keer anders zijn. De punchlines komen gewoon vanuit mijzelf, daar denk ik niet bij na. Het is niet zo dat ik bij mezelf denk van: hey vandaag moet ik een snelle rhyme gaan schrijven en dat ik dan ga zitten om dat te doen. Zo gaat het absoluut niet. Leandro vult aan: “Zijn ontwikkeling als mens staat synchroon aan zijn ontwikkeling als artiest.”
 
 
De Gang Van Zaken
“Op De Gang Van Zaken EP ga je horen over de dingen die ik als klein jongetje tot aan nu meegemaakt heb. Je hoort over de veranderingen die ik doorgemaakt heb en die de mensen om mij heen doorgemaakt hebben. Ook hoor je over mijn moeder, mijn thuissituatie, waar ik ben en waar ik heen wil gaan. In ieder geval veel emotie en dat allemaal door mijn ogen. 
Een belangrijke inspiratiebron is mijn moeder. Ze heeft veel meegemaakt, maar heeft dat toch kunnen afsluiten. Heel weinig mensen kunnen dat op eigen houtje doen. Daar is heel veel liefde voor nodig en wij hebben haar die liefde ook altijd gegeven. Het feit dat ze haar leven weer heeft opgebouwd en een hard werkend persoon is, laat me zien dat je erg laag kan zitten maar ook erg hoog kan komen te zitten. Zij doet altijd haar best en blijft altijd doorgaan. Dat inspireert mij. Andere belangrijke personen in mijn carrière zijn Aiky en de rest van de Zware Jongenz. Niet alleen omdat zij me getekend hebben, maar ook omdat ze me met de realiteit durven te confronteren. Niet iedereen kan dat bij mij doen en voor een jongen als ik is het essentieel.”
 
“Ik wil iets kunnen betekenen voor mensen.”
“Als ik muziek niet als uitingsmiddel had, was ik waarschijnlijk een probleem-mens. Mijn hart ligt ook op andere plekken in de wereld, maar hier kunnen ze mij verstaan. Andere opties zouden zijn om naar Afrika of Thailand te gaan en op scholen Engelse les te geven. Ik zou in ieder geval ergens heen gaan waar ik iets zou kunnen betekenen voor mensen. Alles behalve erbij neer gaan zitten en zeuren over hoeveel problemen ik wel niet zou hebben. Maar die dingen staan sowieso allemaal op het programma. Ik kan er nog niet teveel over zeggen maar het is zeker een prioriteit op mijn lijstje. 
 
Zo ook een theatershow die ik wil doen met mijn EP of met mijn volgende. Ik wil in ieder geval de theaters in en op middelbare scholen of op poppodia optreden. Het brede publiek pak je dan ook mee. Ik kan de hele avond met jou discoliedjes luisteren en drinken, maar morgen ben je het weer vergeten. Als ik een heel serieus verhaal vertel door middel van serieuze muziek kunnen mensen er ook echt lering uit trekken. Zo kan ik met mijn muziek bereiken wat ik wil.”
Geplaatst door bowie op 16 maart 2012