reviews interviews galleries videos forum members login signup
285 bezoekers en 2 leden online.
Nappie, RIOT
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!

« 1e Ronde HIJSBEATBATTLE (uitslag + samplekit)

Dit topic is gesloten…

Jury
Jury

Beste biet-battlelaars,

Zoals jullie weten is DBS aan het genieten van een welverdiende vakantie en neem ik, Inf, de zaken waar. Nu ben ik geen Excel held en gingen er een paar dingen fout. om een lang verhaal kort te maken…het is mij niet gelukt om een echt schema te plaatsen van de 2e ronde. Vandaar een pre-historische versie van een schema Ik zal DBS vragen om deze te vervangen voor een echte als hij weer in de Lage Landen is. Dank voor jullie begrip

De deelnemers van ronde nummer 2 (en dus de winaars van de 1e ronde) zijn:

1. Rikers vs. Johnny Supreme
2. Hunther vs. Nox
3. MAJL vs. Neoray
4. FL vs. Dejabeats

Kit 2e ronde + inlever datum

Afgelopen weekend heb ik samen met dj Illvester plaatjes gedraaid op de premiere van de musical Hair. Daarom leek het mij dope om jullie te voorzien van een kit met een thema. Ja, ja jullie voelen m al aankomen…dat is een kit met enkel samples van Hair lp’s. Succes!
HAIRSAMPLE KIT: http://media.injesmoel.com/downloads/69

De inzendingen moeten uiterlijk maandag 5 november om 24.00 uur bij de jury in de pm-box liggen! Tegen die tijd zal de jury topics aanmaken voor de strijdende beatscreators!

En dan tot slot….de jury uitslag met feedback!

P1 Rikers–D-vide

Rikers: 9
Naar mijn mening de beste inzending van deze ronde. Puik werk, all the way through. Veel afwisseling, knap gebruik gemaakt van de verschillende samples (bassline samen met andere shits!).
En die franse stemmetjes zijn dope geflipt! Als ik nog twee punten van opbouwende kritiek mag geven, de bassline mag meer in het laag en minder in het mid hebben en de drumbreak is net een haar te kort waardoor de beat er iets te lui invalt.

D-vide: 6.5
Zeker geen slechte beat, alleen de pech om deze ronde al tegen Rikers te moeten strijden. Beat heeft veel afwisseling en een creatieve climax. Voor mijn gevoel zijn sommige tonen ietwat aan de valse kant en de overloop naar de zang is wat valsig (wellicht had het even wegdraaien van het laag het verschil kunnen maken?).
De brug die na de zang komt valt mij iets te koud op mijn bord. Het gebruik van de diverse samples is dope gedaan. De drum klinken wat matjes en mogen meer pompen. Grappige trivia: de programmering van de gechopte drums is precies hetzelfde als de break van Dexter Wansel’s Theme of the Planets (als mijn geheugen mij niet in de steek laat ).

Vote: Rikers. Deze beat klopt gewoon als een bus.

P2 Carlton–Hunther

Carlton: 6.5
Beat heeft een lekkere flow en refrein is onvoorspelbaar (in a good way). De chops van de piano zijn wat aan de korte kant, wat verb of delay had dat kunnen oplossen. De bassline onder de intro is vals. De horns blijven hetzelfde qua toon maar de bassline niet. In het refrein zit een kick onder de snare, let op dat er ook altijd wat laag in de snare zit.
Hierdoor gaat dit vaak storen (frequenties botsen). Dit los je op door het laag uit de snare te halen (niet te veel…).

Hunther: 6
Beide beats zijn zeker niet slecht. De eerste beat is mij net iets te eentonig en het reversen van de drums komt te vaak. De vibe is verder lekker, maar doro de eentonigheid springt er niets uit. De tweede beat is knapt geknipt en de melodie is lekker. Wel hoor je in de vocals de kleine lege stukjes door het choppen en rechtzetten. Ik zou ze of timestretchen
zodat de chops passen of de chops goed in en uitfaden en het geheel dan lijmen met likje verb of delay. Ook bij deze beat mis ik de uitspingfactor een beetje.

Vote: Carlton. Dit was een echte close call. En hoewel de beat van Carton een paar valse noten bevat, doet ie mij qua vibe meer dan de twee beats van Hunther.

P3 Johnny Supreme–Derico

Johnny Supreme: 6.5
Een para vibe en de afwisseling is beheurlijk karig. Als je de para synth sounds een paar keer had weggedraait was het al een verademing geweest.
Drums zijn wel lekker smerig en het pompt.

Derico: 6
Melodie van eerste beat herhaalt zich constant en wordt saai naar verloop van tijd. Drums mogen meer pompen t.o.v. de samples. Tweede beat komt heerlijk in en is dope geflipt. Dubbel triggeren van sample in refrein
komt niet zo lekker uit de verf waardoor de magie van de beat weer weg is. Je hebt bij die tweede beat de drums ook precies op de hornstabs geplaatst, dat gaat na een tijdje vervelen. Luister eens naar Dr Dre’s
What’s the difference. Deze beat bevat ook stabs en Dre laat bewust een kick onder de tweede stab weg waardoor de beat niet voorspelbaar klinkt (maar eigenlijk wel is, want in je hoofd hoor je m nog wel). Slim truukje

Vote: Johnny Supreme. Wederom een close call. Ik hoor dat Derico er duidelijk meer tijd en liefde heeft ingestoken, maar die van Johnny komt net even iets overtuigender en professioneler over. Dus Johnny…met de hakken over de sloot deze ronde.

P4 Nox–Freakin

Nox: 9
Verrre weg de beste mix van deze ronde. Lekker breed en pompt als een malle. Ook al is de beat een tapijtje van soundscapes, de diversiteit doet de beat leven. Dope switches en strakke programmering van de drums. Po po po!

Freakin: 7.5
Zeker niet twee van de slechtste beats in deze ronde. De geknipte melodietjes klinken heerlijk fris en het geheel komt fris over! Door de breakjes verveelt het eigenlijk nooit. Jammer dat je Nox tegenkomt in de eerste ronde.

Vote: Nox. Alles klinkt gewoon beter dan de productie van de tegenstander.

P5 Rara–MAJL

Rara: 4
Soms is een beetje vreemd wel lekker. Maar dit is net iets teveel van het goede. De beat valt als een massief blok geluid op mijn tere trommelvliezen en ik mis de breaks (lees rustpunten) bijzonder in deze beat. Ik weet niet of de lofi drums een bewuste keuze zijn.
Als dat niet het geval is dan raad ik je aan om ze de volgende keer te timestretchen ipv te pitchen. Dan gaat er geen geluidskwaiteit verloren in het proces. En probeer te letten op afwisseling!

MAJL: 5
Er botst van alles in de beat (frequenties) en de bassline is niet bepaald zuiver te noemen (en dat is zacht uitgedrukt). Er zit wel wat afwisseling in maar echt bijzonder veel haalt dat ook niet uit. Ik word gehaast van de onrust in de beat.

Vote: MAJL. Ik voelde beide bieten niet, maar heb keuze gemaakt op basis van de mix. En die van MAJL was duidelijk meer helder van klank en pompte meer.

P6 FL–Samplekit

FL: 6
Veel diversiteit door de verschillende thema’s, breaks en bruggetjes. Hier klinkt het soms wel als een samenraapsel van losse stukken. In de eerste beat schuren er wat flink wat dingen zoals het tweede deel van de bassline. Het tweede stuk is beter, maar ook hier is een setje stabs niet helemaal zuiver.
De mix klinkt wat vreemd. net als of het stereobeeld niet klopt. Geen slechte inzending, maar geen samenhangend geheel.

Samplekit: 4
Twee beats die naar mijn mening de plank volledig misslaan. De eerste beat is zo hectisch en abstract qua sound dat het niet prettig is om naar te luisteren. De afwisseling is ver te zoeken en de break die er in zit valt vreemd. De tweede beat heeft dezelfde melodie als het origineel, maar is dusdanig verknipt dat ie niet lekker loopt. Ik meen in de verte iets van een vage bassline te horen, maar die is zo zacht dat ik niet kan zeggen of ie klopt. Ik hoor wel veel dingen botsen.

Vote: FL. Deze beat ligt veel lekkerder in het gehoor en heeft meer diversiteit.

P7 Neoray–Aardappel

Neoray: 7.5
Kijk dit is vreemd maar toch lekker. Een gewaagde inzending. Zeker voor een beatbattle op een hiphopforum Maar eerlijk is eerlijk. Ik voel m. Tijdens het horen van de intro fronste mijn rechter wenkbrauw, en ik dacht waar de fok gaat dit naar toe. Maar toen de beat dropte, viel alles op zijn plaats. De beat gaat na een tijdje ondanks de breaks wel een beetje vervelen, maar toch een lekkere dancy inzending

Aardappel: 6
Ik zat steeds te wachten op het droppen van de kick zodat de beat zou losgaan. Helaas kwam het hiervan en bleef de beat kick-loos doorsudderen. Gemiste kans in mijn ogen want de sounds waren goed. De afwisseling was karig en de ‘bom’ had meer impact gehad als de snare er niet na was gekomen…

Vote: Neoray. Hoewel de beat voor sommigen op het forum niets met hiphop te maken heeft is de inzending van Neoray niet alleen origineler, hij ligt lekkerder in het gehoor en komt als een verrassing.

P8 Ranger–Dejabeats

Dejabeats: 6
Tja, altijd lastig om een beat te beoordelen zonder vergelijkings materiaal van een tegenstander. Beide beats missen de afwisseling een beetje. Persoonlijk ga ik voor de eerste beat, met de boombap vibe. De tweede is mij net te wazig door het gebruik van de vele effecten (klinkt modderig). Ook clippen beide beats flink, let op met het uitsturen van je beat! Als je toch voor de overstuurde sound wilt gaan, ga dan met limiters en compressors aan de slag!

Vote: Dejabeats. Reden lijkt mij duidelijk

22 Oct ’07 – 23:41
Rikers
Rikers

okay cool..nou johnny, kom maar op

heb deze week herfstvakantie dus kan ik er mooi voor gaan zitten

23 Oct ’07 – 00:12
rara
RaRa

De Jury zal punten tussen de 0-10 uitdelen. Een voorkeursstem van de deelnemers levert 5 punten op.
De punten van de Jury (Inf & DBS) + de punten van de voorkeursstem gedeeld door 3 levert de eindscore op.

hoe kan huther dan uitgesachakelt zijn? volgens mij had hij 6 voorkeursstemmen(van de 6 die ik weet). of is dit de uitslag met voorkeursstemmen?
dan zou nox toch wel meer als een negen moeten hebben lijkt me?

verder succes allemaal.

23 Oct ’07 – 00:50
Derico
Derico

kenker….

Nog commentaar op de 3e beat Inf ?

hmm rara stelt een leuke vraag…

23 Oct ’07 – 00:55
Hunt
Hunt'R

hehe idd, van de voorkeursstemmen die ik heb gezien zat ik er steeds bij.. het commentaar op de beats is daarentegen wel terecht, maar zo komt het over dat voorkeursstemmen totaal geen nut hebben….?

23 Oct ’07 – 11:27
Derico
Derico

Word naar Hunther, ik zeg niet dat ik anders wél gewonnen had maar laat eens de puntenberekening zien .. ?

23 Oct ’07 – 13:38
Jury
Jury

Damn, de jury had net een hele lap tekst getikt….maar toen er iemand de kamer binnen kwam klikte ik het venster verkeerd weg

Ik geef voor 20.00 uur antwoord op de vragen.

Stay tuned peoples.

23 Oct ’07 – 15:57
Samplekit
Samplekit

Mixxen is niet mijn sterkste punt, minder dat er niks positiefs bij zat

23 Oct ’07 – 18:54
Jury
Jury

Hunther en Carlton, ik moet jullie mijn excuses aanbieden want Rara tikte mij terecht op de vingers. Ik was van mening dat uit de beoordeling van de juryleden en de deelnemers in totaal drie voorkeuren kwamen rollen. En dat daar vervolgens een winnaar uitkomt. Leek me logisch, ook omdat de stem van de deelnemers dan bepalend is als de jury gelijkspel als uitslag heeft. Plus ik kan me dit herinneren uit vorige battles op dit forum (maar wellicht zit ik er naast).

Maar om een lang verhaal kort te maken. Volgens de regels die voor deze battle gelden is Hunther de winnaar en gaat Hunther door naar de volgende ronde. Carlton, nogmaals sorry voor het misverstand.

Deze andere vorm van puntentelling heeft geen verdere gevolgen voor de andere uitslagen. Deze waren vrijwel allen unaniem.

En dan nu de vragen:

@ Derico: Ik was tijdens het luisteren van mening dat het twee beats waren. De overgang bij 1.50 vond ik al een beetje vreemd, maar ik dacht dat het een offbeat iets was en dat een refrein/toegift was. De feedback die ik op de tweede beat gaf heeft dus betrekking op de derde beat. De feedback die ik op de eerste beat gaf heeft nu dus ook betrekking op de tweede beat. Dat wil zeggen: De sample van de Sinatra track is dope geflipt in die tweede beat, maar de weinige veranderingen maken het een beetje saai naar verloop van tijd.

@ Rara: Dank voor je oplettendheid!

ps. Als ik de lieden nog een tip mag geven voor de volgende ronde. Ik merk dat sommigen 2 of 3 opzetjes inleveren. Stop je tijd liever in 1 beat en werk deze helemaal tot in de puntjes uit met breaks, noisjes en andere gekkigheid. En als je meerdere beats klapt….probeer ze dan op een creatieve wijze aan elkaar te knopen.

En nu hop, achter de knoppen! Ik kijk al uit naar de inzendingen!

23 Oct ’07 – 19:54
Derico
Derico

PS MENSEN IK HEB 3 BEATS !!!

edit: voor degene die mijn beat gaan luisteren.. het zijn er 3 dus luister hem even af a.u.b.

<–Ja ik heb het toch meerdere keren gezegd…

Was DBS nou maar niet vertrokken…

Van die dr. dre vergelijking word ik nou ook niet echt wijzer…

Anyway winnaars gefeliciteerd ! (ook Johnny Supreme )

23 Oct ’07 – 20:08
Derico
Derico

edit: voor degene die mijn beat gaan luisteren.. het zijn er 3 dus luister hem even af a.u.b.
<–Ja ik heb het toch meerdere keren gezegd…Was DBS nou maar niet vertrokken… Van die dr. dre vergelijking word ik nou ook niet echt wijzer…Anyway winnaars gefeliciteerd ! (ook Johnny Supreme )

edit: Zeg Inf volgens mij heb je gewoon niks berekend maargoed…

23 Oct ’07 – 20:10
Jury
Jury

<–Ja ik heb het toch meerdere keren gezegd…Was DBS nou maar niet vertrokken… Van die dr. dre vergelijking word ik nou ook niet echt wijzer…Anyway winnaars gefeliciteerd ! (ook Johnny Supreme )
edit: Zeg Inf volgens mij heb je gewoon niks berekend maargoed…

Laatste reply in deze episode

1. Vorige week was de manager van Amerikaans label 10 dagen over de vloer. Tel daar Utrecht Centraal, Hair en het uitbrengen van twee releases bij op. Dan kun je hopelijk begrijpen dat ik niet alles heb gelezen. Ik heb de beat overigens wel helemaal geluisterd, alleen verkeerd geinterpreteerd. Dit is niet sarcastisch bedoelt (voor er dadelijk dingen langs elkaar heen gaan).

2. Ik had deze ronde ook liever met DBS gejureerd, maar dat is nu eenmaal niet zo. Bovendien was jouw opmerking bij punt nummer 1 dan waarschijnlijk niet over het hoofd gezien

3. Ik heb mijn berekening uitgelegd.

4. Dr. Dre laat in het nummer bewust een kick weg, waardoor de drums (en dus de beat) niet eentoning worden. Het is een bekend truukje om de luisteraar, soms zonder dat deze het weet, op het verkeerde been te zetten. Luister de Dr. Dre track nog een keer met de feedback in je achterhoofd. En probeer je voor te stellen hoe de beat zou over komen als de kick, gedurende het hele nummer, ook steeds onder de tweede stab geplaatst was. Mocht je dan nog niets wijzer zijn dan pm je mij maar even.

5. Sportief dat je tegenstander feliciteert.

23 Oct ’07 – 20:44
Derico
Derico

Ok Inf, dank je voor de uitleg.. tis jammer maja ik zal er niet meer wakker van liggen.. volgende keer beter

23 Oct ’07 – 23:08
Jury
Jury

Ok Inf, dank je voor de uitleg.. tis jammer maja ik zal er niet meer wakker van liggen.. volgende keer beter

Geen probleem. Dank voor het begrip. En idd, volgende keer beter!

23 Oct ’07 – 23:33
teknii
Carlton

Jammer om er nu al uit te liggen, en manier waarop is ook een beetje lullig. Feli hunther en succes iedereen in de volgende rondes.

24 Oct ’07 – 10:17
Hunt
Hunt'R

ja dat is zo.. maar bedankt voor de oplettendheid rara, nu mag ik alles uit de kast halen om nox te verslaan.. hehe
en dat met zulk esamples (zijn lekker)

ps. carlton stuur ff een pm anders, want met zn 2en staan we sterker

24 Oct ’07 – 11:50
Dvide
D-vide

jah, erg jammer dat ik niet meer mee mag doen met zo’n te lekkere samplekit

24 Oct ’07 – 12:11
FL
FL

haha waar haal je die samples vandaan man
lekkere shit

24 Oct ’07 – 17:30
Derico
Derico

Hair… musical

24 Oct ’07 – 17:50
Jury
Jury

Jeps, de samples komen allemaal van Hair lp’s

(behalve de synths en basslines in C natuurlijk hahahaha)

24 Oct ’07 – 18:13
Johnny01
JOHNNY SUPREME

Yo Derico, thanks man..

Ik ga me maar effe bewijzen de volgende ronde.. ’T zal tijd worden

24 Oct ’07 – 19:11
nox
nox

gefeliciteerd naar de mensen die door zijn !

is ff kijken wat deze samplepack allemaal te bieden heeft, ik heb me voorgenomen deze keer maar iets muzikaler te zijn dus ik hoop dat dat gaat lukken

24 Oct ’07 – 19:44
Derico
Derico

Yo Derico, thanks man..Ik ga me maar effe bewijzen de volgende ronde.. ’T zal tijd worden

idd nou ja je mag in ieder geval je uitleven op Rikers…

25 Oct ’07 – 12:53
Johnny01
JOHNNY SUPREME

met plezier

25 Oct ’07 – 18:52
Rikers
Rikers

oei oei

25 Oct ’07 – 19:00
Dvide
D-vide

rikers, ik verwacht al 2 dagen dat jij zegt dat ik eigenlijk je meerdere was en ik je rol mag invullen :D

26 Oct ’07 – 00:32
DBS
DBS

YO!…. I’m back.

Ik zie dat INF de boel goed heeft weten te doorstaan en dat jullie m het niet te moeilijk hebben gemaakt.
-respect-

Ik zal dit weekend wel ff met INF over de stand van zaken lullen ..

AIGHT

en oohja… mn mixtape is hier nu te downen op HIJS :
http://hiphopinjesmoel.com/downloads/71

26 Oct ’07 – 10:14
DejaBeats
Deja-Beats

whoe ben net terug van vakantietje, succes iedereen

26 Oct ’07 – 11:42
DejaBeats
Deja-Beats

hoe staat het bij de mensen?

28 Oct ’07 – 16:04
nox
nox

katertje

dinsdag de samples maar eens beluisteren en kijken wat er gaat gebeuren !

28 Oct ’07 – 17:06

« 1e Ronde HIJSBEATBATTLE (uitslag + samplekit)

Dit topic is gesloten…