reviews interviews galleries videos forum members login signup
189 bezoekers en 3 leden online.
Ludo Anders, Nappie, rtorious
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!
DBS
DBS

Drop hier die vragen en antwoorden over alle hardware samplers en uiteraard ook die tips.

18 Aug ’06 – 20:28
SmrildA
Smrilda
Best ga je eerst eentje zoeken waarmee je chill alles kan doen. Als je dan gekld genoeg hebt koop je zo'n prehistorische emu fzo.

Nee serieus, mijn mening is dat je best eentje zoekt met usb, sd, firewire,... een beetje bij de tijd dat je je niet dood ligt te zoekn naar oude kabels ed.

Zelf heb ik een Akai S3000XL gekocht, maar heb er nog niets meer dan last mee gehad eigenlijk, dus beter had ik doorgespaard voor een nieuwe met beetje compatibel-iteit of een software sampler.

de clue is: ga niet als madlib doen als je scotch storch's manier van werken lekker ligt (dan heb ik het niet over de stijl! :) )

edit: al lijkt die emu me wel lekker werken, beetje simpel enzo

25 Aug ’06 – 18:21
Overgewicht
Overgewicht
ik zit te denken om een sp-404 te halen, iemand tips of iets anders d'r over?

25 Aug ’06 – 21:29
DBS
DBS
ken m niet..
ben benieuwd hoe die klinkt..

27 Aug ’06 – 23:51
bathmutz
Badmuts
Ja die sp 404 is wel relaxed om ergens zo mee naar toe te nemen.

Je kan het overal inpluggen en beginnen.

Ik wil de sp 202 al een tijdje, omdat die samen kan werken met mn dr 202.

28 Aug ’06 – 23:51
SmrildA
Smrilda
Ik zoiu 'm niet moeten hebben. Hij heet niet voor niets 'dj sampler'. Je kan er volgens mij echt amper mee slicen en choppen al helemaal niet. Misschien zit er software bij, dat weet ik niet.

Zie het ding gewoon als een hardware versie van Ableton Live, zo demonstreren ze het machientje ook.

17 Sep ’06 – 11:16
livio
livio
Ik ben redelijk verliefd aan het worden op de mpc 2500, iemand hier al ervaring mee, met name geïnteresseerd in koppelen aan pc.

27 Sep ’06 – 21:24
Formantix
Formantix
Wat bedoel je met koppelen aan een pc ?

Ik zou eens goed bedenken wat je nou echt relevant vindt aan de 2500 t.o.v. 2000xl. Alle meerwaarde aan fx vind ik persoonlijk ver overdreven. Timestretching, fx enzo, het zijn allemaal zaken die je makkelijker en sneller op de pc edit, vraag me ook sterk af wie er nu ook echt regelmatig de timestretch gebruikt. De fx van akai hebben nooit echt indruk op me gemaakt en met een beetje dope I/O kaart in je pc kan je in een mum van tijd 20 andere vst's gebruiken die al vele male beter klinken. De MPC2000xl en de MPC2500 hebben exact dezelfde engine,alleen het OS is anders, maar je kan er rustig van uit gaan dat beide mpc's exact hetzelfde doen ( alleen heeft 2000xl geen grid/step sequencer....boehoe... wat een gemis ). Ehm, realtime controllers op een mpc, is leuk...maar voor hiphop tweak je niet zoals acid baslijntjes, dus als house/techno niet jouw straatje is ga je die features ook weinig gebruiken. Persoonlijk zou ik zeker voor een mpc2kxl gaan aangezien het weinig poespas is en doet wat ie moet doen, als je een budget voor een 2500 opentrekt kan je het restant bedrag investeren in een Z4 of Z8, dan ben je ook meteen up to par met de 24bit/96kHz wereld en waarschijnlijk houd je dan nog geld over ( een z4 mag niet meer dan 500 euro kost ).

Voor koppelen met een pc zijn verschillende scenarios te bedenken, de simpele slave en master optie uiteraard maar je kan de mpc ook nog in midi thru opstellen zodat ie infeite tussen je pc en andere midigear zit. Op die manier kan je lekker impulsief met de mpc al je gear bedienen, of via de pc je mpc en midigear sequencen ( pc dus eigenlijk voor het fintunen voor tracks die je met mpc maakt ). Lees ook MPC+Computer artikel op www.mpc2000xl.com

27 Sep ’06 – 21:49
livio
livio
Ik bedoelde de mogelijkheid om via usb/firewire te koppelen. Wat bij de 2000's niet kan ?

27 Sep ’06 – 22:02
livio
livio
Tnx voor de nuttige info trouwens!

27 Sep ’06 – 22:05
Dekker
Dekker
Ik ben redelijk verliefd aan het worden op de mpc 2500, iemand hier al ervaring mee, met name geïnteresseerd in koppelen aan pc.

Maatje van me heeft dat ding, << check avitar ..ik ben zelf ook aan het sparen, hij is duur ja en koop waarschijnlijk geen 2500, gewoon omdat we er geen 2 nodig hebben, en ook de 2000 xl of een 1000 kan halen... maar over die shit van dat timestrething kom ik nog op terug...

en heeft de 2000 xl nou geen grid-edito ( Formantix ) of bedoel je echt de gridsequencer?
t laatste ken ik ook niet trouwens..

:hijs:

27 Sep ’06 – 23:36
DBS
DBS
Ik gebruik zelf een Emu 6400 ultra sampler en gebruik eigenlijk best veel timestretching.
Misschien heeft het te maken dat ik vaak samples van een maat of 2-4 gebruik. Wanneer je dan de originele toon/sound wil houden (dus dat het niet opgepitcht klinkt) dan timestrecht ik m..
Als je korte sams gebruikt of instrumenten zal je er een stuk minder gebruik van maken.

Pete Rock - MPC2000XL uitleg... :
http://www.youtube.com/watch?v=jQWxrWSsI2k

28 Sep ’06 – 09:54
Formantix
Formantix
nee, de 2000 heeft geen step editor, die grid is er volgens mij enkel voor MPC1k OS3.0. maar persoonlijk vind ik indrummen een stuk fijner in combo met de undo button.

Ik timestretch zelden en zeker niet op de mpc, das zo tergend langzaam. Om op loops pitch te behouden gebruik ik eerder recycle, dan recycle file importeren in mpceditor, exporteren naar cf schijfje. Bepaalde phrases waarvan recycle niet echt bruikbaar is edit ik in FL en gebruik daar de timestretch engine en export dan patternz naar wavjes, weer in mpceditor laden etc.

Ik mis iig geen usb support, met cf schijfjes werken gaat erg snel. Bovendien is er ook wel een limiet voor data opslag, de mpc2000xl zou 1gb drives kunnen lezen ware het niet dat ie dan ook exact 1gb wil zien ( wat in meeste hd's en media kaartjes niet het geval is ). Ik heb 1 scsi kaartlezer met 2x pcmcia slot, dus 2x 512mb, andere heeft 3 poorten ( pcmcia, cf en SD ), dus 3 x 512mb...das echt zat voor een 32mb sampler...zelfs voor een mpc1k of 2500 wil ik wel eens iemand tegenkomen die 128mb gebruikt voor 4 songs en daadwerkelijk 128mb aan data wegsaved, meeste lui saven gewoon per track weg dus kom je vaak ook nog niet eens aan 32mb ( gezien het feit dat je het hier toch over 16bit 44khz engines hebt die wel mb zuinig zijn ).

28 Sep ’06 – 12:41
Ruys
Ruys
:lol: vet taalgebruik hier! Zo ken ik je weer Jelle!

28 Sep ’06 – 14:38
Puzzel
Puzzel
Kan iemand mij uitleggen hoe nou een sampler
( zoals bv: Akai S2000 ) werkt, en wat je er precies allemaal mee kan?
Groetjesss

8 Oct ’06 – 17:36
DBS
DBS
Een sampler is een muziekinstrument dat geluiden opwekt door geluidsfragmenten digitaal af te spelen. Bekende oudere samplers zijn de Fairlight CMI, de Akai S1000, de Casio Sk1 en de Emu-Emulator-serie. Modernere samplers zijn de Yamaha A-serie en de Akai Z4 en Z8 en vele softwarematige samplers. De allereerste sampler is de Mellotron, hoewel deze gebruik maakte van bandjes en niet van digitaal geluid, en de gebruiker niet zelf nieuwe geluiden op kan nemen.

Bijna elke sampler kent tenminste drie functies:

Opnemen
Bewerken
Afspelen

22 Oct ’06 – 23:55
Puzzel
Puzzel
Oke, duidelijk, alleen hoe komt de sampler, aan z'n samples.
Sluit je op de sampler een platenspeler aan, of zijn er voor jou type
sampler speciale diskettes met samples, of kunnen der cd's in?
Latertje

23 Oct ’06 – 21:36
DBS
DBS
Je sampled een stukje van plaat (neemt op in de sampler) en dat gebruik je dan

23 Oct ’06 – 23:55
Overgewicht
Overgewicht
Mischien een lompe vraag maar ik heb echt geen flauw idee.
Wat is het verschill tussen de MPC 2000 en de MPC 2000XL?

11 Feb ’07 – 17:57
Overgewicht
Overgewicht
ik zit te denken om een sp-404 te halen, iemand tips of iets anders d'r over?

van de week krijg ik deze mischien.

19 Feb ’07 – 22:25
Rasz
Rasz
Ik ben redelijk verliefd aan het worden op de mpc 2500, iemand hier al ervaring mee, met name ge�nteresseerd in koppelen aan pc.

Mpc1k met jjos kan net zo veel en is een "fractie" van de prijs" kan je in je rugzak doen en mee nemen als je het niet erg vind om het met 6 outs te doen ipv 10 zoals de 2500 zie ik niet in waarom je die 2500 zou kopen behalve om de looks dan ;).

De MPC2000xl en de MPC2500 hebben exact dezelfde engine,alleen het OS is anders, maar je kan er rustig van uit gaan dat beide mpc's exact hetzelfde doen

je vergeet dat de 2500 alles ongeveer 10 keer zo snel doet als de 2000xl hij heeft namelijk een dikkere processor. maar de 2500 heeft wel neppe pads roepen alle 2000xl eigenaren

Persoonlijk zou ik zeker voor een mpc2kxl gaan aangezien het weinig poespas is en doet wat ie moet doen, als je een budget voor een 2500 opentrekt kan je het restant bedrag investeren in een Z4 of Z8, dan ben je ook meteen up to par met de 24bit/96kHz wereld en waarschijnlijk houd je dan nog geld over ( een z4 mag niet meer dan 500 euro kost ).

hier heb heb je dan wel weer groot gelijk in alleen zou ik voor een mpc1k gaan met die nieuwe jjos

Maar tja ieder zn sampler ik denk ook dat iedereen op een bepaalde manier werkt... ik timestretch bijna nooit met mn mpc terwijl ik in live niks anders deed ieder aparaat maakt ook dat je er op een bepaalde manier mee omgaat

I WANT AN S950 :P
peace

http://www.recollectivent.com/forum/viewforum.php?f=11

16 Mar ’07 – 12:15
Xwisit
Xwisit

ik heb genoeg aan een midi keyboard

15 May ’07 – 22:37
deluqz
deluqz

ik hou het ook bij pc’s en laptopjes, doet qua geluid (vind ik) niet onder en machines beperken meer…
als ik t geld bij over heb wil wel eens een mpc 3k kopen, maar dan niet om die hard op te produceren, meer om beats ook live te kunnen brengen icm een dj en instrumentalists.. dat lijkt me dope.

16 May ’07 – 11:47
Xwisit
Xwisit

dat laatste kan ook wel zwaar gesckieckt zijn, live met een mpc3000, maar kan ook met elk midi instrument

ik werk ook alleen met een computer en midi keyboard, k ga binnenkort eindelijk een m-audio axiom 25 halen, wil k al een jaar. Dat is echt alles wat ik nodig heb, geluidskwaliteit is voor mij echt niet iets wat een kwestie is ofzo, ik heb genoeg software en ik heb geen geld om dure equipment te halen tenzij ik het echt nodig heb.

16 May ’07 – 22:29
deluqz
deluqz

ja ik zit te twijfelen tussen een mpc of final scratch… ik koop geen equipment als het niet echt goed is.
maar dat gaat allemaal nog een tijdje duren, ben nu aan het sparen voor een digitale spiegelreflex en een dv-cam. t oog wil ook wat zeg maar.

16 May ’07 – 22:47
SOEKI70
SOEKIakaDRC

CASIO SK-5
I’m so fucKING old skool!!!
TIP : Begin met een AKAI S-01
Simpel,Eazy,DOPE sound!!!!!,en zeer goedkoop!!!
IK WERK ER NOG STEEDS MEE…

17 May ’07 – 07:54
SmrildA
Smrilda

Akai S 01 is misschien zeer gemakkelijk enzo, maar hoe connect je zo’n ding aan je computer? Dan moet je toch een soort scsi > zipdrive > usb/firewire connectie hebben?

27 May ’07 – 10:59
JEBESTEVRIEND
Dienaar Der Wet

Wat kost zo’n ding dan uit’t filmpje hierboven?

Ïk heb nog nooit echt beats gemaakt, paar keer in reason lopen kloten maar uiteindelijk werd er toch nooit iets van gebruikt omdat m’n maten toch altijd veel dikkere beats maakten en ik het programma niet echt goed kende.

Het lijkt me alleen wel tof om op die manier beats te maken en er mee bezig te zijn, maar hoe krijg je het idd op je computer en wat heb je nou concreet allemaal nodig? (ik heb niks)

27 May ’07 – 11:50
SOEKI70
SOEKIakaDRC

ATARI ST
Works 4 Me….

27 May ’07 – 21:23
Dave
DjD-Incredible

Just Ice Back 2 the Old School..!! thats wssp,big up!

1 Jun ’07 – 19:21