reviews interviews galleries videos forum members login signup
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!

« Studio inricht topic

Dit topic is gesloten…

SmrildA
Smrilda
Wel, op http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php vond ik niet direct het antwoord (en die gasten zijn bijna allemaal ook zo mad proffesioneel gericht) dus stel ik mijn vraag hier:
owja, en ik kan mij niet goed concentreren als ik overal waar ik kijk engels zie)

Als ik in een gewone huis-tuin-en-kamer studio vocals wil opnemen en ik plaats m'n micro (dicht bij de muur), kan ik dan best een tapijtje (...) tegen die muur hangen?
Bij mij zijn andere dingen die vlakbij staan: twee monitors en kast met een paar platen (pictures komen er hoplijk binnen een week, mss klaart dat op)

4 Apr ’06 – 12:07
nox
nox
ik ben zelf zo rond of na de zomer van plan om m'n nieuwe huisje a la blue bear sound in te richten, kheb al een aantal maanden zitten researchen en 2 studio's bezocht en zelfs met de betreffende blue bear eigenaar zitten lullen en een beetje info gewonnen over 't een en ander, erg dope hoe je je kamer/kamers akoestisch verantwoord kan maken man, en doe het gamma kost het je mss 500 euro ofzo..

maargoed dat wil je dus niet blijkbaar, maar met vocals kan je een paar methoden toepassen; dat is ten eerste een vol of semi-gesloten booth met van dat noppenschuim op de wanden en een schuin aflopend stuk plexiglas aan de binnenkant, omdat de vroege reflecties dan naar beneden kaatsen ipv terug je mic in en je hierdoor dus geen faseverschil gaat krijgen..

je kan ook zoiets creeren door gewoon wat lappen noppenshuim op een paar latten en platen te lijmen en met scharnieren tussen de latten een soort scherm maken die je om je heen kan trekken als je gaat recorden, zo bespaar je ruimte en op deze manier kan je ook vanaf een hoogte van een meter beginnen ofzo, zoiets heb ik nu ook en 't werkt erg goed en de opnames klinken clean als 72 maagden, alleen willen de hoge frequenties wat sneller geabsorbeerd worden dus dan zal je bij 't mixen de lagere freqs wat moeten dippen om zo toch je natuurlijke geluid te krijgen..

hope that helps..

4 Apr ’06 – 12:55
SmrildA
Smrilda
Ja, dat wil ik wel, maar nu gaat het me gewoon ff over acoustiek. Puur de zelfbewuste egoïstische instelling om de opname mooi droog te hebben.

over studio inrichten (zwevende ruimte) hebik wel iets

4 Apr ’06 – 13:18
DBS
DBS
Check ook:

http://hiphopinjesmoel.com/board/viewtopic.php?t=21022

mocht je een hoog plafond hebben vergeet die dan niet te bedekken met geluidsabsorberend materiaal... aan de muur kan je die noppenschuimmatjes plakken..

Suc6

4 Apr ’06 – 14:10
SmrildA
Smrilda
het ging mij gewoon meer om kleine dingen zoals

acoustiek. Puur de zelfbewuste egoïstische instelling om de opname mooi droog te hebben.

Maar ik ga ook even mijn verzamelde knowledge posten:

Om een zwevende kamer te bouwen doe je dus dit:

-je maakt een frame met compartimenten op ongeveer 20 mm afstand van de muur
-bij elke raak-, en kruispunt plaats je een rubberen blokje
-dit ook bij de muren en het plafond
-je vult de vakken met glaswol
-afdekken met spaanplaten
-tapijt opleggen (als je er geen tapijt op wilt leggen kan je dat best al tussen de vloer en het frame leggen)

enkele aandachtspunten zijn:
-dubbele deur
-kiertjes goed verzorgen (daar komt ook veel lawaai nog door)
-verlichting/stroom
-verluchting
-verwarming

Maar wat ik me nu afvraag is of al dat geld en al die tijd wel zin heeft als je gewoon wat tekst wilt opnemen en geen overdreven geluiden van buitenaf hebt?

4 Apr ’06 – 15:55
nox
nox
als domestic reppert is dat voor sommigen iets teveel van 't goeie, maar zo'n booth bouw je voor niet al te veel geld en je hebt er jarenlang profijt van.. en anders zou ik toch echt voor die 2e optie die ik aangaf gaan, als je raam dichtzit, je pc niet teveel herrie maakt en je gesloten headphones op je oren hebt is er heel weinig tot niks waar je je druk over hoeft te maken

4 Apr ’06 – 17:37
DBS
DBS
Voor de peeps die mn plafond nog nooit gezien hebben..
(chickies weten het al...)

mijn plafond is 3,20m hoog, dus je begrijpt wat voor galm dat geeft vandaar...

4 Apr ’06 – 19:15
Christov
Christov
leuke sm kelder dbs ;)

ene Marc D. uit Belgie had ook nogwel wat isolatie tips hehe ;) :evil:

4 Apr ’06 – 19:20
DBS
DBS
Je mag pas binnen komen als er gras op zit

4 Apr ’06 – 19:52
SmrildA
Smrilda

ben je zo saai dat ze zelfs al de tijd hebben om naar het plafond kijken?
:???:

4 Apr ’06 – 21:18
DBS
DBS

ben je zo saai dat ze zelfs al de tijd hebben om naar het plafond kijken?
:???:

bij jouw groeit er zeker ook nog geen gras op... :???:

4 Apr ’06 – 23:07
bathmutz
Badmuts
hahahaha :lol:

4 Apr ’06 – 23:11
Christov
Christov
ik heb geen inrichting, en dat werkt wel lekker eigenlijk

4 Apr ’06 – 23:16
bathmutz
Badmuts
ja precies, gewoon alles op een hoopje en afentoe een beetje verschuiven.

4 Apr ’06 – 23:31
SmrildA
Smrilda
verschuiven

dat woord staat sinds deze vakantie erg hot in mijn woordenboek :) ik denk dat ik mijn kamer echt al vier keer heb veranderd op nog geen week (gemiddeld 1 keer per dag dus).

Owja belangrijk punt bij dat isloatie ding dat ik hierboven al postte: begin bij de ramen en de deur

5 Apr ’06 – 18:11
SmrildA
Smrilda
Big Up naar die gratis boekjes (eentje van Korg in dit geval)

edit: nu op een leesbaar formaat

6 Apr ’06 – 11:53
DBS
DBS
Er is wel een groot verschil tussen geluidsdicht tegen geluidsoverlast of geluidsisoleren tegen ongewenste geluiden op je mic

Dus het ligt er aan wat je wilt

6 Apr ’06 – 14:57
Puzzel
Puzzel
eej DBS ik ben van plan om een met noppenschuim een soort van klein hokje te bouwen voor op m'n zolder ( dit had ik overigens van jou gelezen) Mijn zolder loopt schuin trouwens. Heb jij nog wat tips waar ik qua isolate etc. en het bouwen van dat hok op moet letten?

6 Apr ’06 – 17:44
SmrildA
Smrilda
Mag ik ook iets zeggen? :)

Je moet ervoor zorgen dat je geluid niet gekaatst word naar je mic want dan krijg je dus galm die je (denk ik toch) niet wilt.
(tenzij je halve golflengte gelijk is aan het verschil van het rechtsreekse geluid met het weerkaatste geluid).
Maar als je van die dempende dingen ertegen hangt moet dat geen probleem zijn.
Ik zou vooraal er aan denken dat je lekker kan rechtstaan :idea: (klinkt mss stom, maar dat is typisch iets dat je uit het oog kan verliezen als je gaat ontwerpen)

6 Apr ’06 – 18:53
Puzzel
Puzzel
tuurlijk mag jij wat zeggen!! :)
Nee maar ja idd bedankt voor je tip! :D

6 Apr ’06 – 19:50
DBS
DBS
(tenzij je halve golflengte gelijk is aan het verschil van het rechtsreekse geluid met het weerkaatste geluid).
de natuurkundeles van SmrildA zit er ook weer op :)

Als je zo een mic-booth bouwt is het inderdaad belangrijk dat de MC's er de ruimte hebben.. (je weet dat mc's nogal bewegen tijdens het rappen)

Ik zelf heb geen booth nodig omdat ik al in een kleine kamer zit en alles al geabsorbeerd wordt..

Klussen met studio engineers..
Bij de Gamma zal je dan voor de binnenkant noppenschuimmatjes kunnen gebruiken voor de geluidsabsorbtie en de muur van de booth vullen met die glasvezel achtige matten.

6 Apr ’06 – 20:12
Puzzel
Puzzel
Oke dus even voor de duidelijkheid :P Binnekant vullen met noppenschuim en buitenkant met glasvezel matten!?
Thankss!

6 Apr ’06 – 20:15
SmrildA
Smrilda

tsja, ik ben nu eenmaal op eigen houtje een beetje aan het bijkstuderen, dat mag ik toch wel laten zien :angel: (en het leek me nu wel gepast dat even te vertellen, als je dat kunt verkrijgen kan je dus 0 dB opnemen terwijl je gigantisch luid aan het roepen bent :woot: )

6 Apr ’06 – 23:39
Loki
Loki

tsja, ik ben nu eenmaal op eigen houtje een beetje aan het bijkstuderen, dat mag ik toch wel laten zien :angel: (en het leek me nu wel gepast dat even te vertellen, als je dat kunt verkrijgen kan je dus 0 dB opnemen terwijl je gigantisch luid aan het roepen bent :woot: )

Nja, maar dat gaat je no way lukken dus. Jij kan nooit een cleane sinusvorm voortbrengen met je stem.

6 Apr ’06 – 23:41
SmrildA
Smrilda
Daar ging dan even de 'wees-niet-naïef-les' van Loki ;)

(ik snap ook niet wat ik er aan heb, maar ik vermoed dat de rest van die boek/cursus steunt op het eerste hoofdstuk dus lees ik het maar)

7 Apr ’06 – 11:52
rara
RaRa
ik denk dat het bij puzzel niet zo makelijk gaat hij heeft een schuin plafond... heb zelf ook een schuin plafond hier krijg je rare effecten door de galm. weet niet hoever fat is op te lossen met schuim

7 Apr ’06 – 12:29
DBS
DBS
ik denk dat het bij puzzel niet zo makelijk gaat hij heeft een schuin plafond... heb zelf ook een schuin plafond hier krijg je rare effecten door de galm. weet niet hoever dat is op te lossen met schuim
noppenschuimmatjes absorbeerd het geluid, ook onder een vreemde hoeken...

7 Apr ’06 – 12:43
Puzzel
Puzzel
maar zou ik dan behalve die ''kooi'' het plafon daarboven ook moeten bedekken met noppenschuim denk je?

7 Apr ’06 – 13:04
SmrildA
Smrilda
ik denk dat het bij puzzel niet zo makelijk gaat hij heeft een schuin plafond... heb zelf ook een schuin plafond hier krijg je rare effecten door de galm. weet niet hoever dat is op te lossen met schuim
noppenschuimmatjes absorbeerd het geluid, ook onder een vreemde hoeken...

Daarvoor dienen net die noppen, toch? Om 'alle' invalshoeken te hebben.

@ puzzel: Ja, en op de vloer ook een tapijtje, en ook de deur.

7 Apr ’06 – 13:24
Formantix
Formantix
Ook handig voor een booth zijn isolerende strips die de wanden van de booth ontkoppelen van je kamerwand.

U en C profielen, kind kan de was doen en is nog cheap ook

7 Apr ’06 – 14:56

« Studio inricht topic

Dit topic is gesloten…