reviews interviews galleries videos forum members login signup
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!

« Voor alle diggers hier..de grote CRATEDIGTOPIC

Dit topic is gesloten…

Christov
Christov
Aangezien ik hier laatste tijd meer diggers aantref (o.a. LEXES_DE_LEXICAAN en Wolf Blitzer), leek het me wel leuk om een topic te openen voor diggers hier in de studio spot...dan kan die oldskool platen topic weer verder met oldskool dingen en geen offtopic gelul over thijs van leer en shit hehe.

Voor degene die niet weten wat cratediggen is:
Cratediggen is het zoeken naar oude LP's voor muziek om te samplen of uit verzameldrang. Eigenlijk gaat het dus niet over hiphopplaten maar bijvoorbeeld oude soul en jazz en weet-ik-wat-nog-meer-voor platen. Het gaat specifiek om vinyl en niet om cd's en mp3's. (Wolf en Lexes stuur me gerust een PM om me aan te vullen, jullie zijn immers de oude rotten.)

Wanneer ben je begonnen met diggen en sinds wanneer ben je al bezig?
Waar ga je vaak diggen, wat voor type winkels?
Wat zijn goede digtips voor mensen die pas beginnen en voor gevorderde?
Wat is je beste vondst en vertel hoe je eraan komt, digverhalen zijn altijd tof?!

als je een leuke vondst hebt of je wilt iets vragen, drop het hier (mits het digrelated is natuurlijk)

Enkele websites over diggin' (mocht je nog toffe links hebben PM me effe, dan komen ze hier in het rijtje te staan)
www.thebreaks.com
www.soulstrut.com
www.deepcrates.com
www.theboombap.com/theFeature/2004feature2-p1.php (artikel over Nederlandse breaks)
http://www.cosmobaker.com/onthego.html

----------------------------------------------------------------
MOD: Offtopic dingen in deze topic worden per direct verwijderd, opmerkingen als "ik dig niet", of "mp3's vind ik goed zat" of "ik maak liever jiggy synthshit ala neptunes" worden dus weggehaald, deze topic is om informatie uit te wisselen, wil je offtopic gaan ga je maar de Offtopic topic in Just Spit. Je krijgt ook geen PM of iets dergelijks, geen gelul drop die info en leuke verhalen...Oke dan let's start!

30 Jan ’05 – 14:58
Christov
Christov
Om maar het goede voorbeeld te geven:
Zelf ben ik begonnen met diggen ergens eind 2002, toen ik beetje erover las op internet en door de cd's van mn ouders heenraakte om te samplen. Het begon dat ik de oude platenspeler van m'n pa aansloot op mn stereo en zijn oude platen begon te checken. Toen ben ik bij kennisen rond gaan kijken en heb daar wat dingen gekocht/gekregen. Vaak ga ik diggen bij Tommy's te Tilburg, toffe zaak met toffe eigenaar en het lokale kringloop bedrijf.

Wat ik het meeste geleerd heb is dat als je klassieke samples wilt je beter geen klassiek kunt samplen. Dit klinkt raar, maar vaak vind ik dat er betere klassieke partijen op soundtracks en bv progrock platen staan, beter om te samplen, maar dat kan smaak zijn.

M'n beste dig tot nog toe is: The Incredible Bongo Band - Bongo Rock. Eerste Europese persing. Ik heb deze van een kennis gekregen toen ik vroeg of ie nog platen had met drumsolo's. Toen ik hem meekreeg had ik geen idee wat voor juweeltje ik net gekregen had, gratis zelfs! Toen ik thuis ging luisteren vond ik hem erg vet, en toen ik op thebreaks.com ging kijken en nog wat andere sites besefte ik pas wat ik had meegekregen, is totnogtoe m'n meest vette en zeldzame plaat, hoewel ie voor mij eigenlijk niet echt bruikbaar is.

30 Jan ’05 – 15:07
WOLF BLITZER
WOLF BLITZER
hoewel ie voor mij eigenlijk niet echt bruikbaar is.

Waarom is 'ie voor jou niet echt bruikbaar?

Maar om on-topic te blijven: ik dig sinds ongeveer '88/'89. Ik luisterde toen al een paar jaar hiphop, maar mijn oudste zus kocht toen de 'dance classics' platen van Arcade. Staat veel oude funk, soul en disco op, waarvan ik heel wat herkende uit mijn hiphop-collectie.

In die tijd was er een enorm aanbod aan tweedehands vinyl, aangezien heel Nederland net massaal zijn platenspeler had ingeruild voor de CD-speler. In de eerste jaren kocht ik echt heel veel platen, maar ben langzamer wat kritischer geworden (kwaliteit van de muziek, kwaliteit van de plaat/hoes). Vroeger moest ik echt minstens drie keer per week er op uit om te diggen, maar tgenwoordig gaan er soms weken voorbij dat ik geen platenwinkel of rommelmarkt zie. Met de komst van internet is ook wel het één en ander veranderd. Er is inééns toegang tot bronnen waar je vroeger nooit aan kon komen (denk bijv. aan onmogelijke amerikaanse of indiaase platen via ebay) maar alle informatie ligt nu ook voor het oprapen. Moest je vroeger echt zoeken óp een plaat of er goede of bekende samples op zaten, tegenwoordig printen gasten the-breaks.com uit en gaan ze met hun prints in een multomap naar een platenbeurs.

30 Jan ’05 – 18:02
bathmutz
Badmuts
ik dig misschien net een jaar ofzo, daarvoor al wel wat platen gesampled maar die had ik van m'n ouders gekregen, kan je dus niet echt diggen noemen.

op whatisup.nl had ik een goede tip gelezen die me erg bevallen is: singeltjes!

op singeltjes staan vaak 2 keer hetzelfde nummer maar dan bijv. instrumentaal of acapella, kan je lekker in knippen.

verder sample ik veel rockplaten, vooral voor drums.

bij introtjes alleen al zit 2 van de 3 keer een snare voor dat de hele band invalt.

het schijnt dat je wanneer er iets helemaal naar rechts gepanned staat je dingen tegenelkaar kan laten weg vallen en zo dus alleen drums overhouden bijvoorbeeld. op '60 jazzplaten schijnt dat te gebeuren, ben er alleen nog geen tegen gekomen die dat heeft.

ook van die vage synth-rock is super cool, kan je vaak vage shit af halen.

30 Jan ’05 – 19:18
Rikers
Rikers
ok..ik heb sinds kort een platenspeler, dus wil ook eens gaan beginnen met diggen, maarum..hoe kies je uit die bakken vol dan de platen uit ..dus hoe weet je welke plaat wel sample potentie heeft en welke niet..want ik zou echt niet weten wat ik er uit zou moeten pakken zonder alles te gaan luisteren. :|

30 Jan ’05 – 20:25
SmrildA
Smrilda
Diggen?

Voor mij is dat graven of dat het graaf is. Maar betekend dat dan, gihgantiusche database platen vastleggen?

30 Jan ’05 – 20:32
bathmutz
Badmuts
ik zoek meestal niet specifiek naar een soort sample.

ik kijk meestal gewoon in wat bakken, als ik een leuke voorkant zie check ik welke instrumenten erop staan.

als die tof zijn en de soort muziek ga ik het luisteren, als dat niet kan twijfel ik en koop ik het als nog meestal.

30 Jan ’05 – 21:00
Christov
Christov
ok..ik heb sinds kort een platenspeler, dus wil ook eens gaan beginnen met diggen, maarum..hoe kies je uit die bakken vol dan de platen uit ..dus hoe weet je welke plaat wel sample potentie heeft en welke niet..want ik zou echt niet weten wat ik er uit zou moeten pakken zonder alles te gaan luisteren. :|

wat sample je nou dan...begin dus met artiesten die je voorheen ook samplede, zo ben ik ook begonnen beetje, en int begin is diggen altijd lastig en koop je veel verkeerde dingen, maar daar leer je van.

@Wolf: omdat apache al vrij vaak gesampled is en ik er geen schone drums uit kan halen. Die plaat is te funky voor mijn type beats, ik maak niet zulke funky dingen, meer dramatische en duistere dingen. Enige iets wat misschien potentie heeft is die "Last bongo form belgium", dat kan ik eventueel nog wel gebruiken.

@Bathmutz 45's hier staat toch niet zoveel boeiends op, in Amerika toch meer omdat meer onbekende artiesten daar als demo iets lieten persen op 45 toeren singeltjes...ik moet zeggen dat ik hier nog weinig boeiende 45's ben tegengekomen persoonlijk.

30 Jan ’05 – 21:13
bathmutz
Badmuts
ik heb anders al best wat aan 45's gehad hoor, die dingen kosten vaak ook iets van 20 cent perstuk en regelmatig is het bruikbaar ook nog.

er is best veel onbekends van te vinden hoor, heb al aardig rare dingen in iedergeval.

ook wel motown singeltjes bijvoorbeeld, die zullen al wel gesampled zijn maar goed.

30 Jan ’05 – 21:29
WOLF BLITZER
WOLF BLITZER

@Wolf: omdat apache al vrij vaak gesampled is en ik er geen schone drums uit kan halen. Die plaat is te funky voor mijn type beats, ik maak niet zulke funky dingen, meer dramatische en duistere dingen. Enige iets wat misschien potentie heeft is die "Last bongo form belgium", dat kan ik eventueel nog wel gebruiken.

Probeer eens de eerste snare uit de eerste 'bar' van Apache te sampelen, da's ongeveer de mooiste en hardste snare die er is!

30 Jan ’05 – 23:21
WOLF BLITZER
WOLF BLITZER

het schijnt dat je wanneer er iets helemaal naar rechts gepanned staat je dingen tegenelkaar kan laten weg vallen en zo dus alleen drums overhouden bijvoorbeeld. op '60 jazzplaten schijnt dat te gebeuren, ben er alleen nog geen tegen gekomen die dat heeft.

Het leuke van muziek uit de jaren '60 is dat producers/engineers veel met (het toen nog nieuwe) stereo-signaal experimenteerden. Zo kom je inderdaad vaak op platen uit die tijd bijv, de drums alleen op het rechterkanaal tegen terwijl de rest van de instrumenten op het linker-kanaal zitten. Of de kick rechts en snare links, hats in het midden, of mooie horn-stabs in hun eentje op een van de kanalen.

30 Jan ’05 – 23:27
Christov
Christov

Het leuke van muziek uit de jaren '60 is dat producers/engineers veel met (het toen nog nieuwe) stereo-signaal experimenteerden. Zo kom je inderdaad vaak op platen uit die tijd bijv, de drums alleen op het rechterkanaal tegen terwijl de rest van de instrumenten op het linker-kanaal zitten. Of de kick rechts en snare links, hats in het midden, of mooie horn-stabs in hun eentje op een van de kanalen.

haha ja dat klopt, ik had mn gain voor links en rechts keertje verkeerd ingesteld na een opname sessie voor raps, links had meer gain dan andere, ik kwam hier na een tijdje achter en heb er met geluk eigenlijk best wel vette samples mee getrokken...

@Wolf over Apache: ja zit dr een open snare?? even kijken dan straks

31 Jan ’05 – 07:12
Christov
Christov
Oke dan afgelopen week weer wat plaatjes gehaalt, het plan is nu: een crate vol met dope breaks te krijgen, zodat ik in combo met layeren in principe genoeg heb en meer platen voor melodieen etc. kan halen... iemand ook zoiets gedaan?

2 Feb ’05 – 17:09
bathmutz
Badmuts
ik heb vorige week een kast op straat gevonden toen ik boodschappen ging doen.

daar heb ik nu m'n platen ingezet, ziet er wel vet uit, misschien een keer een foto van posten ofzo.

wat ook wel lachen is dat je steeds beter gaat luisteren naar wat je kan gebruiken van een plaat. bijvoorbeeld de eerste paar platen die ik ging samplen heb ik laatst opnieuw doorzocht, er was nog veel meer af te halen dan eerst zegmaar. tof is dat, nu kan ik weer opnieuw beginnnen. :lol:

en ik was Mr. Dibbs - 30th song aan t luisteren, hij sampled heel origineel, niet alleen kale dingen maar ook 1 of 2 maten van een heel nummer, echt cool gedaan. (kan het niet beter uitleggen)

nu even een drukke periode dus weinig gegraven, volgende week ga ik een dag mezelf in een winkel opsluiten totdat ik vette platen heb.

op een andere site stond ook iets wat wel leuk was, ik zoek meestal op voorkantjes (hoe de mensen op de foto kijken) en instrumenten enzo, maar eigenlijk zou je alles moeten luisteren wat er in die winkel is, qua platen. dan vind je veel meer originele shit dan dat je selectief platen sowieso niet luisterd zegmaar.

maar dan ben je wel even beizg, hehehehe.

edit: ik heb geen crate met alleen breaks nee, ik probeer komende tijd alles even op muzieksoort te zetten, dan ben ik al tevreden genoeg voorlopig.

2 Feb ’05 – 17:19
nox
nox
ik dig eigenlijk bar weinig de laatste tijd, komt meer omdat ik geld aan andere dingen wil besteden en zo weinig mogelijk samples wil gaan gebruiken in de toekomst.. als alternatief live instrumenten, dit wil niet zeggen dat ik complete shit over een drumloop ga laten spelen bijvoorbeeld maar ik chop 't op en geef er een eigen wending aan en ik ga ook zelf meer leren bespelen..

als ik dig gaat 't voornamelijk om drumloopjes die ik vervolgens layer, en soms ook gewoon chop en bewerk en er een leuk patroontje van maak.. ik vind 't ook belangrijk m'n eigen muzikaliteit vast te leggen ipv al vastgelegde muzikaliteit

ik kan niet opkomen met dope namen waarvan ik sample of heb gesampled want ik heb simpelweg niet veel platen, koop ook eigenlijk alleen hiphop op vinyl en geen oude bende

klinkt vrij offtopic.. idd, verwijder 't maar dan hehe

2 Feb ’05 – 17:35
RealistiC
RealistiC
Ik teer nogsteeds op m'n pa's collectie (3/4000) en op m'n koninginnedag vondsten van 2004 (550 platen in totaal voor 25 eurotjes :), wel veel 7" maar diie shit is egt dope.. vaak instrumentale souldingen op bside weetje :))
Een echte digger wil ik mezelf dan dus niet noemen.. veelal komt gewoon van pa's collectie. Af en toe pak ik eens 1 van die andere. Maar om te zeggen dat ik vaak ga diggen in winkels.. nee eigenlijk nooit.
En breaks zoek ik eigenlijk nooit.. er zijn een hoop fijne dingen te halen van sample cd's waar alleen maar drums op staan weetje.. sinds internet bestaat kost dat ook niks meer, dus waarom niet?
Don't blame me.. blame pete rock

3 Feb ’05 – 01:35
bathmutz
Badmuts

offtopic: wil je zeggen dat mr Rock sample-cd's gebruikt?

3 Feb ’05 – 08:32
Bakster Stockman
Bakster Stoc...

yup

leuke topic trouwens

zelf dig ik ongeveer, uhm wat zal het zijn, een goed jaar denk ik.. maar damn wat werkt dat verslavend.. sinds dat ik er me n beetje serieus mee bezig ben gaan houden koop ik elke week wel n stapeltje in.. we hebben ook echt een te relaxte winkel hier in venlo.. en kom sowieso op best veel plaatsen, dus dig me wel n slag in de rondte regelmatig..

echt mega exclusive shit heb ik bij mn weten niet, wel op wat zeer vage old school hip hop gestuit, dat is denk ik de rareste shit die ik heb..

als ik dit trouwens zo lees moet ik eens meer singletjes in gaan slaan!

verder is het wel grappig om te zien dat je met de tijd selectiever wordt.. in het begin kocht ik het al als er een funky neger op de hoes stond haha maar zo doe ik dat tegenwoordig niet meer.. toch wel kritischer..

3 Feb ’05 – 11:51
RealistiC
RealistiC

Voor z'n drums.. ja :)

3 Feb ’05 – 15:15
Inf
Inf
Ik dig al een paar jaartjes. Ben begonnen toen ik voor het eerst voor de lol beats ging maken. Nu het allemaal wat serieuzer is ook het diggen serieuzer geworden. Ik probeer altijd samples en platen te diggen die nog niemand gesampled heeft (voor eigen producties) en daarnaast zijn er bepaalde lp's die al gesampled zijn...maar die dan zooooo dope zijn dat ik ze gewoon moet hebben.

Ik zou niet een twee drie een plaat kunnen opnoemen die bijzonder rare is. Het ligt er ook een beeltje aan of je een extreem dure plaat bedoeld of een plaat die onbekend is...en die je nooit ziet.
Een aantal bijzondere dingen in mijn collectie zijn:
- Alan Price Set - I put a spell on you (Ep, Decca, 1966)
- 3 exemplaren van Al Kooper's - The landlord (waarvan er 1 nog gesealed is)
- Q65 - Revolution (in uitmuntende staat)

De site the-breaks.com is idd een hele goede site om info op te doen. En het is natuurlijk helemaal koel als je een break vindt van bijv. Promoe of Ugly Ducklin die nog niemand 'geclaimed' heeft.
Ik ben onder de naam 'inf4442' te vinden op The Breaks...mochten mensen in dit forum daar ook actief zijn.

Ik heb toevallig laatst een breakmixje in elkaar geknutseld met alle bekende (en minder bekende) breaks die ik op plaat heb. Nalden heeft m gepost. Jullie kunnen m hiero downen.

http://www.nalden.net/audio/infopnalden.net.zip

4 Feb ’05 – 13:14
illsyce
illsyce
zitten erg dope breaks bij... sommige zijn minder dope vind ik... ;)

4 Feb ’05 – 14:29
Inf
Inf
zitten erg dope breaks bij... sommige zijn minder dope vind ik... ;)

sommige breaks zijn minder ? ? of bedoel je de nummers die ze gebruikt hebben ;)

4 Feb ’05 – 15:38
illsyce
illsyce
de nummers

4 Feb ’05 – 15:40
Inf
Inf
ja die track van Mase bijvoorbeeld (welcome back) dies te corny voor woorden. De versie van Onyx (en die van AZ) is wel weer dope.

4 Feb ’05 – 16:08
Inf
Inf
@ Kameraad Christov

Ik heb btw die Deepcrates The Movie dvd (en het t-shirt gehehehehe)

4 Feb ’05 – 16:11
Bakster Stockman
Bakster Stoc...
@ Kameraad Christov

Ik heb btw die Deepcrates The Movie dvd (en het t-shirt gehehehehe)

word? waar heb je die gehaalt?

4 Feb ’05 – 17:10
Inf
Inf
Cadeautje van mijn amerikaanse vrinden/labelmates ;)
Is (of was) ook te koop op het internet. Ik ben alleen niet zo'n held met creditcards. Ik meen dat ik m voor 20 euro (of dollar) een keer gezien heb...en als je het tshirt oof nam (die ook 20 koste) dan betaalde je maar 40 ?!?!? Nou nou nou wat een aanbieding ;)

ps. de jongens van Boemklatsch willen m misschien laten zien in de ekko of zo voor een Boemklatsch party...mensen die m graag willen zien zeg het hier ff...dan kan Boemklatsch Sherrif Michel zien dat er animo voor is.

4 Feb ’05 – 17:21
Zone
Zone

we hebben ook echt een te relaxte winkel hier in venlo..

Sounds?

4 Feb ’05 – 18:11
Bakster Stockman
Bakster Stoc...

we hebben ook echt een te relaxte winkel hier in venlo..

Sounds?

oui.. i just love that store..

4 Feb ’05 – 18:45
LEXES_DE_LEXICAAN
LEXES_DE_LEX...
oke dan christov dope topic...ben niet vaak online dus ik zal zo vaak mogelijk checken enzo...

5 Feb ’05 – 18:25

« Voor alle diggers hier..de grote CRATEDIGTOPIC

Dit topic is gesloten…