*2008: 20e editie DOUR FESTIVAL! | 17-20 Juli 2008 *
bq. Dour Festival viert in 2008 zijn 20e verjaardag. De voorbije jaren was het festival telkens uitverkocht. In 2007 waren er een week voor het festival geen tickets meer te verkrijgen. Met 144 000 bezoekers brak het festival alle records. Dagelijks bleven 32 000 bezoekers overnachten op de camping, die woensdagavond al de deuren opende. Aan de vooravond van het festival hadden al 23 000 mensen hun tentje opgesteld. Voor het eerst in ons bestaan moesten we elke dag 15 000 festivalgangers weigeren.
*In Dour kun je kiezen *
De grootste troef van het festival is en blijft de gevarieerde programmatie. Elk jaar pronkt Dour Festival met een uniek programma: anders dan de anderen, internationaal getint (28 verschillende nationaliteiten in 2007), alternatief, onafhankelijk, multicultureel, avontuurlijk, rijk en tegen een zacht prijsje.
*Goede sfeer in Dour *
Een van de succesingrediënten van het festival is de gezelligheid en de supersfeer: vier dagen lang komen mensen uit alle hoeken van Europa naar Dour afgezakt om te feesten. Iedereen verkeert in opperbeste stemming. Het is dé jaarlijkse afspraak voor wie zich in open lucht wil uitleven en ontdekkingen wil doen.
*Een festival dat naar zijn publiek luistert *
Na de editie van vorig jaar hebben we bijna 1 200 berichten met feedback ontvangen via de website. We hebben die allemaal nauwgezet gelezen en besproken om het festival dit jaar nog beter te maken. We brengen jullie regelmatig op de hoogte van de nieuwigheden en verbeteringen voor de komende editie.
*Een geëngageerd festival *
Dour Festival wil zich ook concreet engageren als festival. Al drie jaar voorzien we een NGO-dorp op het terrein: bezoekers kunnen er terecht voor info over waar de NGO’s en andersglobalisten zoal mee bezig zijn.
*Meer dan 200 groepen, 4 dagen en 6 podia *
Zoals elk jaar vindt Dour Festival plaats het derde weekend van juli, aan de voet van de terrils, op de Plaine de la Machine à Feu. Op 4 dagen tijd zullen meer dan 200 groepen de revue passeren. Die spelen op 2 podia in open lucht en 4 tenten. Op Dour Festival gaat het feest ook door tot in de vroege uurtjes: het festival opent om 12 uur en we sluiten om 5 uur ’s morgens.
*De 20e editie *
Dour Festival is een uniek concept dat door de jaren heen al 1 255 000 festivalgangers overtuigd heeft. Waarom zouden we dan plots het roer omgooien. We beloven een nog unieker programma en een supersfeer voor onze 20e editie.
Jij komt toch ook?
*Het 20e Dour Festival: van donderdag 17 tot zondag 20 juli 2008. *
Inclusief camping en pendelbus 100 euro dit jaar, wordt wel elk jaar een stuk prijziger. VVK begint de 15e.
kijken of ik weer in die stofboel ga rollen hehe.. hopelijk kan je nu wel weer op plekken zitten want dat was drama
Moesten we dan maar weer doen dan maar vind het wel sneu dat de prijs binnen 3 jaar met 40% omhoog gaat, uit principe zou ik eigenlijk niet moeten gaan na die kutzooi van vorig jaar wel de prijs met 15 euro omhoog gooien maar voor de rest praktisch geen veranderingen doorvoeren.
Ze wisten dat het uitverkocht was en dan toch iedereen zich door 2 mini ingangen zich naar binnen laten wurmen, maargoed ze zeggen dat ze naar hun publiek hebben geluisterd dus daar gaan we dan maar vanuit, en ik zorg gewoon dat ik woensdagmiddag om 1 uur voor de deur sta daar meteen ff een goeie campingspot claimen waar we met zn allen kamp op kunnen slaan vorig jaar stonden we met een man of 30 verspreid over de halve camping.
maargoed als je eenmaal staat en rustig voor je tentje je eerste jointje rolt dan is alles weer snel vergeten en is het weer tijd om 4 dagen lang het oermens in je los te laten.
damn, heb er nu alweer zin in (maar dan zonder de poep- en pies-shiz)
offtopic: check je PM geniuz
beter spreken we af dat we op de woensdagavond met zn allen gaan partycrashen in de andersglobalisten tent
is klote dat het weer duurder wordt maar ja dat geldt ook voor de artiesten en Dour vind ik wel HET festival qua vernieuwende acts dus tja het is mij goed bevallen vorig jaar alleen wat ik zeg je moet er dit jaar wel goed kunnen zitten want dat was een drama
Moesten we dan maar weer doen dan maar vind het wel sneu dat de prijs binnen 3 jaar met 40% omhoog gaat, uit principe zou ik eigenlijk niet moeten gaan na die kutzooi van vorig jaar wel de prijs met 15 euro omhoog gooien maar voor de rest praktisch geen veranderingen doorvoeren.Ze wisten dat het uitverkocht was en dan toch iedereen zich door 2 mini ingangen zich naar binnen laten wurmen, maargoed ze zeggen dat ze naar hun publiek hebben geluisterd dus daar gaan we dan maar vanuit, en ik zorg gewoon dat ik woensdagmiddag om 1 uur voor de deur sta daar meteen ff een goeie campingspot claimen waar we met zn allen kamp op kunnen slaan vorig jaar stonden we met een man of 30 verspreid over de halve camping.maargoed als je eenmaal staat en rustig voor je tentje je eerste jointje rolt dan is alles weer snel vergeten en is het weer tijd om 4 dagen lang het oermens in je los te laten.
word.
3 jaar op een rij geweest, verder nog nooit naar een ander festival geweest en denk dat daar dit jaar verandering in gaat komen. vorig jaar was voor mij echt een iets te grote afknapper.
al zie ik het eind juni wel, waarschijnlijk vind ik lowlands etc toch te duur en commercieel en wordt het dan alsnog dour.
is klote dat het weer duurder wordt maar ja dat geldt ook voor de artiesten en Dour vind ik wel HET festival qua vernieuwende acts dus tja het is mij goed bevallen vorig jaar alleen wat ik zeg je moet er dit jaar wel goed kunnen zitten want dat was een drama
zouden de artiesten ook ieder jaar een procent of 15 duurder worden??
is klote dat het weer duurder wordt maar ja dat geldt ook voor de artiesten en Dour vind ik wel HET festival qua vernieuwende acts dus tja het is mij goed bevallen vorig jaar alleen wat ik zeg je moet er dit jaar wel goed kunnen zitten want dat was een dramazouden de artiesten ook ieder jaar een procent of 15 duurder worden??
makkelijk zat ja
15 procent?? Het is mijn bussines niet dus ik weet er ook niet veel van maar ik weet geen enkele andere bedrijfstak op te noemen waar prijzen zo hard stijgen, verdiende ik maar ieder jaar 15 procent meer hehe
15 procent?? Het is mijn bussines niet dus ik weet er ook niet veel van maar ik weet geen enkele andere bedrijfstak op te noemen waar prijzen zo hard stijgen, verdiende ik maar ieder jaar 15 procent meer hehe
wordt rapper
iedereen kan rappen joh ![]()
iedereen kan beroemd worden met rappen zul je bedoelen…
en ik heb ooit gerapt van mn 13e tot mn 15e ofzo toen leerde ik een gast kennen die aan graff deed, iets wat mij mn hele leven al had geboeid, toen spraken we af dat ik hem ging leren en rappen en hij mij ging leren schrijven, hij zet nu al jaren geen pieces meer en ik rap al jaren niet meer ![]()
DE EERSTE NAMEN:
Agnostic Front Alpha Blondy and the solar system Blitzen Trapper Death By Stereo Digital Mystikz, Loefah and MC Sgt Pokes Dreadzone Gogol Bordello Heaven Shall Burn Life of Agony Meat Puppets Nebula Quit Your Dayjob Shy FX Soil & Pimp Sessions Steel Pulse Sub Focus The Fall Woven Hand
Samenvatting reactie van Carlo (mr Dour zo een beetje) op het Franstalige forum:
-nog veel mensen op de camping binnen geraakt die er erigenlijk niet mochten zijn (mensen die tickets voor losse dagen hadden)
–VVK ticketten in Frankrijk en Duitsland te laat gestopt
–normaal komen 30% van de campeerders op woensdag. Vorig jaar was dat 60%. De organisatie was daar niet op voorzien.
–veel te veel mensen op een te klein terrein.
–het terrein is overstroomd tijdens de opbouw en het leek wel of we vanaf toen van het ene probleem naar het ander moesten rennen.
Blijkbaar heeft de organisatie ook alle sterren van de hemel gezien.
Veranderingen:
1) Het aantal fysieke tickets zal sterk gelimiteerd worden en door de elektronische verkoop (Dexia, Fnac) zal het aflsuiten van de VVK beter gecontroleerd worden.
2) De camping zal al in VVK moeten aangeschaft worden. Hierdoor zullen er minder problemen zijn aan de inkom
3) in de ticketten zal het gebruik van de pendelbussen en de parking al inbegrepen zijn. Hierdoor zal er ook minder moeten aangeschoven worden.
4) Voor het gelijke aantal campeerers als vorig jaar komen er nog 6 hectare camping bij.
5) Er komt 2 hectare ‘Green Zone’ op de camping. Er zijn drie grote zones voorzien, waarvan twee met tafels en banken.
6) De ingang naar de Red Frequency wordt tien maal zo breed
7) drie van de 4 marquees zullen een flink stuk vergroot worden
dit is in ieder geval een begin in de goede richting.
goed begin ja
vooral punt 6 die shit was echt gevaarlijk afelopen jaar
maar toch denk ik dat ik niet meer ga.
beter dat ze het wel serieus nemen en veranderingen gaan doorvoeren.
toch geldt wel eerst zien dan geloven.
ik wil wel. ben in dubio. hmmm.
Nieuwe namen:
The Raveonettes
Bonde Do Role
Ellen Allien
Roni Size/Reprazent live
Hardfloor live
Fujiya & Miyagi
Dj Friction
Sebastian
Alborosie & Spiritual
Lady Saw
Takana Zion & Manjul
Shantel & Bucovina Club Orkestar live
Lagwagon
Born From Pain
The Incredible Punish Yourself Pictures Show
Cult of Luna
Oxbow
Voodoo Glow Skulls
Asva
Earth
Visonary Underground & Dr Das
More Rockers Show
The Bug feat. Warrior Queen, Flowdan (Roll Deep) and Ricky Rankin (Roots Manuva)
Gilles Peterson
Platinum Pied Pipers
Cocoon
The Notwist
Qua drum n bass gaat het iig helemaal goed komen dit jaar, misschien toch maar eens een uitzondering maken op mn geen harddrugsbeleid
weer een zooitje nieuwe namen…
BATTLES
Shout Out Louds
The Whitest Boy Alive
The Enemy
Michael Rose & Dubline Band
Birdy Nam Nam live
Svinkels with live band, djs and visuals
Beat Torrent
Wax Tailor
Autokratz
Brodinski
Punks Jump Up
Cazals live
J D Samson & JO Fateman aka MEN (Le Tigre dj set)
Dub Trio
Mad Sin
BB Brunes
AqME
H2O
Merauder
Drumcorps
Harvey Milk
Future Of The Left
Tot nou toe op nog weinig boeiends…alleen Ellen Allien is echt dope!!
idd
Birdy nam nam is ook vet!
maar ik heb ze beide sowieso al @ Dour gezien…weinig vernieuwends nog tot nu toe maar goed dit is natuurlijk ook pas t begin.
Prachtig toch, geld betalen om 5 dagen in een vluchtelingenkamp rond te baggeren!! oh ja, en muziek + drugs…