reviews interviews galleries videos forum members login signup
465 bezoekers en 2 leden online.
dichter, Hengel
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!
nokkie
deK3rs

eyow peeps van de forum
ik vroeg me af he… kben nou sinds n jaartje bezig met schrijven van tekstjes (allemaal heel amateuristisch enzo)
maar, mijn vraag aan de wat beruchtere, betere, profesionelere schrijvers/rappers onder jullie:
schrijven jullie eerst een tekst en zoeken/maken jullie daar dan een dope beat bij
of hebben jullie een beat en maken jullie aan de hand van de beat, dus op die beat specifiek een goed flowende tekst.
ikzelf doe grotendeels het 2de, omdat ik dan zeg maar een richtlijn heb… je hebt de sfeer van t nummer; waar schrijf je t nummer over? je hebt de snelheid van t nummer; flowt deze zin wel lekker?
snappiej? dus ik vroeg me af wat de meeste mensen onder jullie doen

laat t ff weten!
tips over schrijve van teksten zijn altijd welkom :D
latexxx

12 Sep ’07 – 22:23
Rusp
Rusp

eerst beat, dan schrijven

13 Sep ’07 – 00:13
ODB
ODB

die eckte eckte hebben geen vaste volgorde

16 Sep ’07 – 16:13
GGB
GGB

1:Ik ga voornamelijk aan het werk vanuit dope zinnen die me zo te binnen dringen. Die schrijf ik op of tik ik uit. Allemaal lekkr in een documentje, daar druipt dan meestal een algemene punchline tekst uit.

2: Ik pak een thema. zoals fietsen. dan pak ik alle woorden die me bij fietsen te binnen schieten, en kijk of ik ze metaforisch in een raptekst kan plaatsen. zo heb ik nu dus idd een tekst met alleen maar fietsmetaforen, lekker scherp, en das wel zo makkelijk.

3: Ik kies echt een onderwerp, en begin gewoon met pennen of tikken wat ik wil zeggen in die tekst, gewoon een verhaaltje. Schrijf het uit, eventueel met een gevoelig/hard/zielig/lekker/vrolijk muziekje op de achtergrond, en je knipt en plakt wat dingen aan elkaar, mooie zinnen probeer je gewoon om te rijmen zodat de woorden die je erin wil hebben blijven.

4: Ik maak idd een beat en vervolgens ga ik aan de slag. Daar komen eerlijk gezegd wel de lekkerste flows van bij mij, maar als ik geen beat bij de hand heb, maar wel een idee van het ritme, zoek ik een intro of outro van een bekend hiphopnr in me itunes op, knippet eruit, plak het in loop, maak er 5 minuten doorlopende beat van, en ga daar lekker op los.

Opties te over dus.

En als ik een album wil maken, schrijf ik gewoon de namen of thema’s van al me teksten op een rijtje, al me beats lijn ik uit….pak een vel papier, paar streepjes in het midden, en koppelen maar. Erg fijn en duidelijk als je zo’n chaoot bent als ik. Alles waar je geen beat voor hebt, of geen tekst, is wat je nog te doen hebt. En meestal vult het éen het ander wel ergens aan.

Hopelijk heb je hier wat aan.

20 Nov ’07 – 18:16
Brek
Willie - Sar...

1:Ik ga voornamelijk aan het werk vanuit dope zinnen die me zo te binnen dringen. Die schrijf ik op of tik ik uit. Allemaal lekkr in een documentje, daar druipt dan meestal een algemene punchline tekst uit.2: Ik pak een thema. zoals fietsen. dan pak ik alle woorden die me bij fietsen te binnen schieten, en kijk of ik ze metaforisch in een raptekst kan plaatsen. zo heb ik nu dus idd een tekst met alleen maar fietsmetaforen, lekker scherp, en das wel zo makkelijk.3: Ik kies echt een onderwerp, en begin gewoon met pennen of tikken wat ik wil zeggen in die tekst, gewoon een verhaaltje. Schrijf het uit, eventueel met een gevoelig/hard/zielig/lekker/vrolijk muziekje op de achtergrond, en je knipt en plakt wat dingen aan elkaar, mooie zinnen probeer je gewoon om te rijmen zodat de woorden die je erin wil hebben blijven.4: Ik maak idd een beat en vervolgens ga ik aan de slag. Daar komen eerlijk gezegd wel de lekkerste flows van bij mij, maar als ik geen beat bij de hand heb, maar wel een idee van het ritme, zoek ik een intro of outro van een bekend hiphopnr in me itunes op, knippet eruit, plak het in loop, maak er 5 minuten doorlopende beat van, en ga daar lekker op los.Opties te over dus.En als ik een album wil maken, schrijf ik gewoon de namen of thema’s van al me teksten op een rijtje, al me beats lijn ik uit….pak een vel papier, paar streepjes in het midden, en koppelen maar. Erg fijn en duidelijk als je zo’n chaoot bent als ik. Alles waar je geen beat voor hebt, of geen tekst, is wat je nog te doen hebt. En meestal vult het éen het ander wel ergens aan.Hopelijk heb je hier wat aan.

Hahahah

20 Nov ’07 – 19:13
MCPascal
MC Pascal..

Als ik een triest verhaal heb pak ik de piano erbij en begin te spelen.
Als ik de melodie klaar heb hoor ik een beat in mn hoofd, en begin die te spelen.
Vervolgens begin ik te schrijfen, op de flow, zodat text en melodie één zijn.
voor vrolijke beats idem.

Greetz MC Pascal..

24 Nov ’07 – 18:34
bathmutz
Badmuts

Grappige reacties hier.

Lekker bezig mensen!

25 Nov ’07 – 00:20
Don DesPerado
Don DesPerado

bullshit reacties…
doe gewoon wat je voelt son

9 Dec ’07 – 12:06
Brek
Willie - Sar...

1:Ik ga voornamelijk aan het werk vanuit dope zinnen die me zo te binnen dringen. Die schrijf ik op of tik ik uit. Allemaal lekkr in een documentje, daar druipt dan meestal een algemene punchline tekst uit.2: Ik pak een thema. zoals fietsen. dan pak ik alle woorden die me bij fietsen te binnen schieten, en kijk of ik ze metaforisch in een raptekst kan plaatsen. zo heb ik nu dus idd een tekst met alleen maar fietsmetaforen, lekker scherp, en das wel zo makkelijk.3: Ik kies echt een onderwerp, en begin gewoon met pennen of tikken wat ik wil zeggen in die tekst, gewoon een verhaaltje. Schrijf het uit, eventueel met een gevoelig/hard/zielig/lekker/vrolijk muziekje op de achtergrond, en je knipt en plakt wat dingen aan elkaar, mooie zinnen probeer je gewoon om te rijmen zodat de woorden die je erin wil hebben blijven.4: Ik maak idd een beat en vervolgens ga ik aan de slag. Daar komen eerlijk gezegd wel de lekkerste flows van bij mij, maar als ik geen beat bij de hand heb, maar wel een idee van het ritme, zoek ik een intro of outro van een bekend hiphopnr in me itunes op, knippet eruit, plak het in loop, maak er 5 minuten doorlopende beat van, en ga daar lekker op los.Opties te over dus.En als ik een album wil maken, schrijf ik gewoon de namen of thema’s van al me teksten op een rijtje, al me beats lijn ik uit….pak een vel papier, paar streepjes in het midden, en koppelen maar. Erg fijn en duidelijk als je zo’n chaoot bent als ik. Alles waar je geen beat voor hebt, of geen tekst, is wat je nog te doen hebt. En meestal vult het éen het ander wel ergens aan.Hopelijk heb je hier wat aan.
Hahahah

Dit was geen dis ofzo !

Ik vond het wel lachen dat je hier zo`n lang verhaal neer zet !!

Doe gewoon wat je voelt son !!

9 Dec ’07 – 12:33
Rik
Rik

gewoon beat erbij pakken en lekker schrijven. soms komen er wat lines in me op die ik dan op schrijf en later gebruik voor een track.

9 Dec ’07 – 16:40