reviews interviews galleries videos forum members login signup
727 bezoekers en 11 leden online.
Dja, Hengel, StezoOnTheOne, Lepricon, Punchline, Polti, Rik, rinus, Roodbloed, Rusp, thecratedigger
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!
sonar
sonar

DEN HAAG–Het Joegoslavië-Tribunaal heeft Rasim Delic (59) maandag tot drie jaar cel veroordeeld wegens het gruwelijk behandelen van krijgsgevangenen.

Delic was van 1993 tot 1995 commandant van het door moslims gedomineerde regeringsleger van Bosnië.

In die tijd vochten honderden buitenlandse moslims, zogeheten moedjahedien, mee tegen de Bosnische Serven en Kroaten.

De rechters achtten bewezen dat de moedjahedien tientallen burgers en krijgsgevangenen hebben vermoord.

Voor die moorden is Delic niet veroordeeld, maar wel voor de mishandeling van gevangenen door moedjaheddien die in het Bosnische regeringsleger waren opgenomen en daardoor Delic ondergeschikten waren geworden.

Misdragingen

Volgens de uitspraak was Delic wel van misdragingen van de moedjaheddien op de hoogte, maar was die informatie niet zo ernstig dat hij moest vrezen voor de moorden.

De VN-aanklagers hadden geëist dat Delic zou worden veroordeeld wegens schending van de plicht van een militair commandant om moorden door ondergeschikten te voorkomen. Zij hadden een celstraf van vijftien jaar geëist.

Gruwelijk beeld

De Zuid-Afrikaanse VN-rechter Bakone Moloto, die de uitspraak voorlas, schetste een gruwelijk beeld van de misdaden van de honderden moedjahedien die van 1992 tot 1995 in Bosnië huishielden.

Zo werden in juni 1993 het vuur geopend op een groep Bosnisch-Kroatische gevangenen; 24 van hen werden bij het incident gedood.

Onthoofd

Ook werden zeker drie Bosnische Serven onthoofd. In juli 1995 werd een Serviër onthoofd in het kamp Kamenica en moesten alle andere gevangenen het afgesneden hoofd kussen.

Tevens werden gevangenen gemarteld met elektroshocks. Een Arabische getuige zei tijdens het Delic-proces dat sommigen van zijn mede-moedjahedien leden waren van terreurnetwerk al-Qaeda.

Omstandigheden

Delic is de hoogstgeplaatste moslim die ooit door het tribunaal is veroordeeld. De rechters besloten tot een lage straf wegens een aantal verzachtende omstandigheden: Delic heeft zich vrijwillig overgegeven en samengewerkt met het tribunaal, hij heeft zijn ondergeschikten herhaaldelijk opgeroepen zich aan de Geneefse Conventies over het humanitaire oorlogsrecht te houden, hij heeft geen strafblad en hij heeft bijgedragen aan de totstandkoming van het vredesakkoord van Dayton.

Ook verkeert Delic in slechte gezondheid.

© ANP

15 Sep ’08 – 18:27
warhead
warhead

Deze topictitel krijgt van mij applaus.

15 Sep ’08 – 18:32
Yid
Yid

15 Sep ’08 – 18:34
StoneAPig
Stone A Pig

hahahaha, van mij ook en een speciaal voor de gelegenheid gemaakt dansje

15 Sep ’08 – 19:21
Shelter
Shelter

15 Sep ’08 – 19:25
onrust
RIOT

15 Sep ’08 – 19:27
bleek
bleek

dacht ff dat ie op wereldreis gegaan was met een grote boterhamzak met groen spul ofzo hehehe

15 Sep ’08 – 19:38
Derico
Derico

Zoiets dacht ik ook al

Maarja als ie zn beats laat horen dan laten ze hem toch wel vrij

15 Sep ’08 – 19:43
Shelter
Shelter

kut! ik dacht eindelijk een documentaire van BNN die wel interessant is…Free Delic!

15 Sep ’08 – 19:44
Lepricon
Lepricon

Goeie dit!

15 Sep ’08 – 21:16
YoRiz
Yo-Riz

Sticks en Rico die met zon wereldverbeterende show op bezoek gaan bij Delic in een exotische gevangenis

15 Sep ’08 – 21:36
elastiekje
elastiekje

dacht ff dat ie op wereldreis gegaan was met een grote boterhamzak met groen spul ofzo hehehe

15 Sep ’08 – 21:48
15 Sep ’08 – 21:56
Rusp
Rusp

16 Sep ’08 – 00:44
NovaChe
NovaChe

@ topic titel

16 Sep ’08 – 10:44
Brigadier
Brigadier

meester van de week.

16 Sep ’08 – 10:57
takroe_snater
takroe snater

ome dippie cant be stopped

17 Sep ’08 – 14:48
JPK
JPK

meester van de week.

Big up voor die topic-titel.

17 Sep ’08 – 16:52
Cyclus
Cyclus

Haha, ook echt hoeveel views dit topic heeft gepakt in zo een korte tijd, hehe.

17 Sep ’08 – 17:24