Borriegineel, Christov, DBS, Deja-Beats, Dekker, DTNR67, van hip naar hopeloos, Paleface, JPK, Jurian, killallhippies, Loki, lucasw, Macronizm, NovaChe, nox, pavlove, Perpet, pervertmuzik, RaRa, Rijmbesmet, Rik, Rikers, Shelter, smokingbeatz, Mental Recordings, Vinnie, warhead, Yid, Zorgvlied-Zuid
Ado’nis & Hef
Meer dan een act
‘Ik was echt keihard, bruut bijna. Als mijn broertje iets had opgenomen en het me vol trots liet horen zei ik standaard ’Noh man, die shit is nep’, tot hij helemaal geen zin meer had om bij mij op te nemen. Dáárom is hij goed geworden, hij heeft echt moeten zweten, hij heeft gestudeerd op die shit. Op eigen houtje zitten oefenen tot hij het had.’
‘Ik zei hem bijvoorbeeld kortweg dat hij moest werken aan zijn flow en Biggie beter moest checken. Of dat hij moest werken aan zijn refreintjes en naar 50 cent moest luisteren. Ik heb nooit zijn handje vastgehouden, of een hand boven zijn hoofd gehouden, daar heb je op de lange duur alleen maar last van. Op een dag kwam hij bij me met een nieuwe track, ’Paperchaser’. Het was vanaf de eerste line al dope : ‘Je kan me vinden in de bak, volle tank, rijbewijs van m’n broer. Ik kom-pas kijken dus we blijven op koers’. Toen was ik om, vanaf dat moment zijn we op muzikaal gebied meer met elkaar op gaan trekken. Hij heeft het door. Mijn jongste broertje, Crooks, heeft het al helemáál met de paplepel binnen gekregen, hij is een natuurtalent. Hef en ik zijn bijna bang voor hem. Hij is pas zestien jaar en is beter dan Hef en ik bij elkaar. Hij doet nu al dingen die ik zelf niet eens doe, het is een brok talent dat Nederland nog nooit gezien heeft’, aldus Ado’nis, de oudste van drie Antilliaanse broers die opgroeiden in Hollandse achterstandswijken. Ado’nis bij zijn moeder in de Bijlmer, Hef en Crooks (dezelfde vader, andere moeder) in Hoogvliet, Rotterdam.
Het lijkt alsof er eindelijk een onbreekbare Amsterdam-Rotterdam connectie is. Een solide sessie straatrap bij 101 barz laat zien dat de broers meer gemeen hebben dan alleen een Y-chromosoom. Vooral Crooks, de jongste van de drie, valt op. Hoewel hij pas zestien (!) jaar is spit hij met de overtuiging en het gemak van een rapper die minstens tien jaar ervaring heeft. Ado’nis vertelt over de muzikale opvoeding die zijn broertjes gekregen hebben. ‘Ik liet Hef luisteren naar supersterren als Biggie, Kanye en 50 cent. Ik vertelde hem waarop hij moest letten, wat die gasten onderscheidt van andere artiesten, waarom het wereldklasse rappers zijn. Biggie is de absolute meester. Zijn flow is tijdloos. Meer dan tien jaar na zijn dood spit hij nog steeds iedereen weg, niemand kan hangen met de flow van Biggie. Zijn natuurlijke manier van spitten, zijn intonatie, de manier waarop hij achter de beat hangt, hoe hij rijmschema’s die eigenlijk niet kloppen wel kloppend maakt. Tot nu toe heeft niemand dat nog geëvenaard, dus hij is het bestuderen waard. Mijn broertjes absorberen dat soort informatie als een spons, ze hebben nu een enorme voorsprong op MC’s die het zichzelf moeten aanleren door vallen en opstaan, zoals ik dat heb moeten doen. De combinatie van talent, hard werk en een zakelijke instelling gaat ervoor zorgen dat binnenkort niemand om ons heen kan.’
Hef, 21 jaar en opgegroeid in Hoogvliet, verraste vriend en vijand door uit het niets de klassieker ‘Puur’ te droppen, compleet met een grimmige clip op youtube. Authentieke straatrap. De tekst is doordrenkt van ervaringen met het straatleven, zonder stoer te doen over de schaduwkant van de maatschappij. Daarbij heeft hij bakken vol van de niet te vervalsen kwaliteit die een dope rapper hoort te hebben, swagger.
Hef :‘Dat betekent voor mij gewoon jezelf zijn, man. Schijnen terwijl er duizend gasten op je haten. Niet geforceerd doen, ik hoor het meteen als je anders klinkt op de mic dan in het dagelijkse leven. Dan neem je een rol aan, daar hou ik niet van. Er zijn in Nederland veel te veel rappers die straat proberen te spelen en praten over allerlei duistere shit omdat ze denken dat dat real is. Maar dan kom je ze tegen en blijken ze gewoon vriendje te zijn. Helemaal niks meegemaakt, hoogstens uit tweede hand. Het is helemaal niet stoer als je hosselt, het is noodzaak, daar ga je niet tof mee lopen doen als je echt uit die wereld komt. Ik vind het gewoon nep als je acteert in je pokoes. Ik klink op mijn tracks hoe ik ook zou klinken als er geen mic in de buurt was. Ik heb lijpe shit meegemaakt, maar ik loop er niet overdreven mee te koop, luister maar naar ’Puur’. Als je van de straat bent weet je wel waar ik het over heb, maar het kan ook gewoon over hiphop gaan. Als ik zeg ‘Ben je op zoek naar puur om te gooien in die mix’ dan kan dat net zo goed gaan over pure hiphop in de mix van een DJ. Ik heb echt gestudeerd op hiphop om te komen waar ik nu ben. Mijn broer heeft me veel laten luisteren naar bijvoorbeeld 50 cent. Ik heb veel geleerd over songstructuur door goed naar zijn muziek te luisteren. Hij heeft bijvoorbeeld altijd meerdere dingen die blijven hangen, niet alleen maar één hook, maar als het ware meerdere hooks, meerdere hangertjes. Er is meer shit die ik nu door heb, mijn broer heeft me bijvoorbeeld laten inzien dat als je de hele tijd rijmt op één klank, maar dan ineens expres niet, dat het woord dat niet rijmt juist de nadruk krijgt. Dat soort shit, daar kan je mee spelen. Het lijkt misschien alsof ik het allemaal heel makkelijk uit mijn mouw schud, maar ik slaap niet, het is niet per ongeluk. Ik heb echt gestudeerd op die shit.’
Talent op zich is waardeloos. Gratis. Als het niet ontplooid wordt verwelkt het. Zonder strubbelingen geen groei. Adonis: ‘Ik ben in het verleden keihard geweest voor mijn broertjes, maar nu ze hun talenten ontwikkeld hebben en zich bereid tonen om hard te werken zijn we echt een team, we zijn klaar om de rapgame hier op z’n kop te zetten. Wij gaan iets brengen wat veel te weinig gemaakt wordt, dope straat hiphop, maar niet underground en anticommercieel. Rappers kunnen beter uitkijken, gasten die nu slapen gaan straks echt huilen.’
Ado’nis is behalve artiest ook het zakelijke brein van de broers. Hij begint op zijn vijftiende met rappen, dankzij RBdjan, die ook in Amsterdam Noord woont. Op een gegeven moment begint het slecht te gaan op school en besluit hij te gaan werken. ‘Ik verkocht verzekeringen en dat deed ik goed. Negentien jaar en een dikke auto van de zaak, telefoon van de zaak, elke maand drie ruggen op mijn rekening. Ik raakte gewend aan een bepaalde lifestyle, muziek stond toen ook op een laag pitje. Toen het bedrijf moest inkrimpen en er geen ruimte meer voor mij was, kon ik niet meer terug naar minimumloon. Niet omdat ik me te groot voel, maar mijn moeder heeft het nooit breed gehad, ik wil haar gewoon kunnen supporten. Mijn broertjes hebben ook shit nodig, ik was gewend om altijd verse kleding te hebben, leuke dingen met mijn vriendin te doen. Op een gegeven moment kwam ik in aanraking met dingen die ik vroeger altijd geweigerd had. Ik wil er verder niet te diep op ingaan, want het is niet iets om trots op te zijn, maar ik pakte gewoon geld waar ik geld kon pakken. Ik ben altijd al goed geweest in handel en hoewel ik die dingen altijd wel van dichtbij heb meegemaakt was het absoluut niet makkelijk om te manoeuvreren in die wereld. Je krijgt te maken met mensen die je willen naaien, dingen die mislopen. Op een gegeven moment heb ik voor mezelf besloten dat ik de carrière van mijn broertjes wil begeleiden, zodat zij nooit dat soort shit hoeven te doen.’
Voor Hef was dat misschien al te laat, getuige zijn tekst op Puur. ‘Ik kom uit Hoogvliet. Dat is gewoon een grimey buurt, iedereen doet daar van alles om rond te komen. Mijn ouders hebben altijd eindjes aan elkaar moeten knopen. Je komt al gauw in dat wereldje terecht, als dat het enige is wat je om je heen ziet. Het is een logisch gevolg. Je ziet dat de ene buurman twee banen heeft en nauwelijks rondkomt, terwijl de andere een uitkering heeft en daarnaast allerlei hosseltjes. De deurwaarder komt niet zo gauw bij buurman twee, zo is het gewoon. Het is misschien fout, maar het is beter dan geen eten op tafel. Monden moeten gevoed worden. Ik hoop dat ik binnenkort al die shit achter me kan laten en genoeg geld kan verdienen met muziek. Ik hoef echt geen Ali B money en een nummer één notering met een blije kindertrack. Nummer tien is goed genoeg, zolang ik gewoon mijn eigen shit kan maken en daarvan kan rondkomen, en een kleine buit op mijn moeder kan gooien.’
De meeste artiesten zullen er niet gauw voor uitkomen dat ze hun albums maken volgens een strikte formule : een paar tracks voor de clubs, een aantal voor de radio, de rest voor in de iPod of auto. Veel artiesten vinden dat het een klinische, onnatuurlijke manier is om een album samen te stellen, meer iets wat ze opgelegd wordt door een platenmaatschappij dan de keuze van de artiest zelf. Ado’nis is het hier duidelijk niet mee eens. ‘Ik vind dat bullshit. Ik geloof heilig in de formule die je duidelijk kan opmerken op albums van Jay-Z, Biggie, 50 enzovoorts. Ik denk misschien ook zakelijker dan de meeste rappers, omdat ik een beetje in de zakelijke rol gegroeid ben. Op het moment dat je een album maakt kun je niet alleen maar met harde straatshit komen en verwachten dat je daarmee ook commercieel succes gaat hebben. Je moet er ook een paar lichter verteerbare nummers op doen, die je moeder, je zusje of één of andere chick in Lutjebroek kan pompen. Zonder daarbij natuurlijk in te boeten aan skills. Zelfde rapper, mooier jasje. Alle grote rapartiesten hebben een album volgens dezelfde formule, kijk het maar na. Dat is niet per ongeluk.’
Momenteel geniet Hef iets meer bekendheid dan zijn broer Ado’nis, maar er is geen sprake van afgunst of broederlijke strijd. Het succes van ‘Hef Bundy’ is voor een groot deel te danken aan zijn broer, die twee weken geleden dan eindelijk zijn eerste Nederlandstalige clip ‘Trots van Amsterdam’ dropte. De rapper/zakenman voelt zich verantwoordelijk voor de hoofdstad. ‘Ik was een tijd geleden bij Juize FM en ze draaiden een track van Winne. Toen vroeg de host mij waarom er nooit zulke shit uit Amsterdam komt. Ik wist niet echt een antwoord te geven en vanaf dat moment voelde ik me verantwoordelijk om Amsterdam weer op de map te zetten, want het is helaas echt waar dat de meeste dope rappers van dit moment niet uit Amsterdam komen. Nu is er een Amsterdam-Rotterdam connectie die er nooit eerder zo sterk was. Hef, Crooks en ik zijn echt close, niet alleen omdat we toevallig broers zijn. Met Perry Mystique erbij, die veel van de beats verzorgt en deel is van de familie, gaan we de komende tijd heel veel droppen onder het label ’Street Knowledge’. Mijn mixtape ‘Who the fuck is Ado’nis?’ is nu uit en is inmiddels 350 keer verkocht. Op eigen kracht, geen platenmaatschappij. Vanaf volgende week zal de tape gratis downloadbaar zijn.’
De Amsterdammer heeft een volle agenda: de volgende clip die zal verschijnen is ‘Mick Swagger’, een solo track gericht op de clubs, geheel in de lijn van de eerder genoemde formule. Daarna volgen er mixtapes van Hef en Crooks. Er is ook een plan voor een album van Ado’nis met uitsluitend beats van Perry Mystique. De werktitel van dat project is Contributie. ‘Dat wordt mijn bijdrage aan de Nederlandse boombap hiphop. Gewoon lekkere basis hiphop shit. Daarna ga ik doen waar ik zin in heb. Om de maand gaan we een gratis mixtape droppen waar de rest van de click ook op zal staan. G-unit stijl.’
We wonen natuurlijk uiteindelijk wel in Nederland, niet het gunstigste klimaat om Hiphop muziek te maken en zeker niet uit eigen zak. Hoe is de Amsterdammer van plan om al dat geld dat in video’s en cd’s gestoken wordt weer terug te verdienen? ‘Shows. Zo is de game nu. Je kan janken over plaatverkoop maar daar verander je niks mee. Je kan beter de handen uit de mouwen steken. Eerst genoeg hype creëren en vervolgens zalen vullen. Ik denk dat wij met z’n drieën over een jaar makkelijk een zaal kunnen vullen, alleen op skills en reputatie. We gaan misschien geen HMH kunnen vullen met onze muziek, maar een Melkweg moet makkelijk lukken. Ik ga niet op mijn gat zitten wachten tot de boekingen op me af komen, ik kan best zelf een tour opzetten. De omstandigheden zijn momenteel heel gunstig, ik ben heel dankbaar voor de positie waar we nu in zitten, veel mensen met invloed en vaardigheden staan vierkant achter onze movement. Dan heb ik het bijvoorbeeld over Rotjoch, Soulsearchin, Venz, Damsceaux Producties, Farid Benmbarek, Kim & Esmee, Probz, Wiwa, Reverse, the Rocboys, DJDJ, Delivio, Jayh, Jiggy Djé en Turk. Of m’n nigga Black Ice, die de helft van alle investeringen doet. We zijn echt gezegend met een groot netwerk van positieve mensen die voelen wat we doen. De wil om te werken is groot en ik heb de gave om geld los te peuteren en het weer terug te verdienen, dus de komende tijd zal je gebombardeerd worden met onze muziek. Als Ado’nis, Hef en Crooks volgend jaar niet in je top 5 staan, dan is er iets mis.’
door Slim Pickins, beeld: Ilja Meefout, 10Jun08[/meer]
HEF vind ik weinig bijzonders aan
doet me een beetje denken aan kempi
die kleine ript em inderdaad wel…