reviews interviews galleries videos forum members login signup
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!
NULDERTIENHIPHOP
013HIPHOP

Osdorp Posse stopt ermee

AMSTERDAM–De Amsterdamse rappers van Osdorp Posse, de vaders van de nederhop, hangen volgend jaar hun microfoon aan de haak. In 2009, 20 jaar nadat de groep werd opgericht, maken Def P, IJsblok, King en Seda een afscheidstournee. Dit meldde Def PenCo maandag, het bedrijf van Def P (Pascal Griffioen).

De groep bestaat deze maand twintig jaar en heeft ‘in goed overleg’ besloten dat dit meteen het laatste jaar zal zijn. Komend jaar zal het laatste album ‘2 Decennia’ uitkomen met daarop nieuw werk en een overzicht van twintig jaar Osdorp Posse.

Osdorp Posse begon in 1989 in Amsterdam-West, waar de leden opgroeiden. De groep was de eerste Nederlandstalige rapgroep. Rapper Def P, de voorman van de Osdorp Posse, vertaalde voor vrienden die het Engels niet zo goed beheersten de teksten van Amerikaanse hiphop in het Nederlands. Het begrip ‘nederhop’ was geboren.

De stijl van Osdorp Posse werd steeds gekenmerkt door de ‘hardcorerap’ van Def P en de zware beats van ‘beatcreator’ Seda.

Sinds hun debuutplaat ‘Osdorp Stijl’ (1992) brachten de Amsterdamse rappers meer dan 10 albums uit, waarvan een aantal op het eigen label Ramp Records.

In 1995 brak de Osdorp Posse door naar het grote publiek door op festivals als Pinkpop en Lowlands te spelen.

In het spoor van Osdorp Posse kreeg de nederhopscene vastere voet aand de grond met onder meer Extince (Spraakwater) en Brainpower. Later volgden bands als Opgezwolle, Neuk! en Spookrijders.

Osdorp Posse kreeg in de jaren ’90 ook navolging in Vlaanderen, waar bands als ABN en ’t Hof van Commerce met Nederlandstalige hiphop een breder publiek konden bereiken

9 Jun ’08 – 13:17
bleek
bleek

ik blijf erbij dat OP buiten de hiphopscene mad overrated is en er binnen veelal underrated. je 20 jaar staande houden is hoe dan ook iets wat respect afdwingt.

9 Jun ’08 – 13:23
bathmutz
Badmuts

Ja, volgens mij zijn ze alleen buiten de “hiphopscene” geliefd.

Opzich mooi om na 20 jaar te stoppen. Extince had toch ook een track over 20 jaar?

9 Jun ’08 – 13:27
Yid
Yid

je kan het wack vinden of niet feit blijft dat de OP de meeste ruimte heeft vrijgemaakt voor NL rappers nu.. gasten hebben alle zalen gerockt plus alle grote festivals. Er is geen een act in NL die ze dat over die termijn kan nadoen en daar kan je alleen maar respect voor hebben

9 Jun ’08 – 14:26
AndersNiemand
Spa

Ik vind ze nog steeds een van de beste live acts in NL.
Die laatste tour dus zeker nog even meepakken.

9 Jun ’08 – 14:33
Zorgvlied_Zuid
Zorgvlied-Zuid

jeh, alleen al om moordenaars zijn het koningen,

9 Jun ’08 – 14:36
Groesbeekterror
Die Klootzak

bitch ass zwervers met kutmuziek, doe mij maar Appa of Sjaak

9 Jun ’08 – 14:47
sonar
sonar

eindelijk stoppen ze ermee

als ze dit 10 jaar geleden hadden gedaan waren ze nu straight up legendarisch ipv ouwe lullen die eigenlijk niet kunnen rappen en te laat zijn gestopt

Toch mad respect, vroegah zwaar fan geweest maar als ik t nu hoor…

ga wel ff show meepakken van die tour

Hoop dat ze niet a la Jay Z stoppen

9 Jun ’08 – 14:58
JPK
JPK

Ik denk dat dit nieuws te maken heeft met het feit dat Lange Frans vanmorgen in Osdorp is getrouwd.

9 Jun ’08 – 16:07
Christov
Christov

ik moet die dvd nogsteeds es ergens regelen….

ik gok dat ze wel in 013 komen en dan gok ik dat ik daar wel bij zal zijn

9 Jun ’08 – 19:28
NULDERTIENHIPHOP
013HIPHOP

ik moet die dvd nogsteeds es ergens regelen….ik gok dat ze wel in 013 komen en dan gok ik dat ik daar wel bij zal zijn

27 februari 2009

9 Jun ’08 – 19:53
bleek
bleek

Ik denk dat dit nieuws te maken heeft met het feit dat Lange Frans vanmorgen in Osdorp is getrouwd.

Beide berichten stonden voorpagina teletxt ja.

10 Jun ’08 – 00:07
Xwisit
Xwisit

dan wil ik ze nog een keertje zien

10 Jun ’08 – 01:39
NovaChe
NovaChe

Sowieso, toch even een showtje meepikken. Een van de betere NL hiphop live shows, die er is.

Maar de beste dagen zijn inderdaad voorbij. Maar toch niks anders dan respect.

10 Jun ’08 – 07:02
Rule
Rule

je kan het wack vinden of niet feit blijft dat de OP de meeste ruimte heeft vrijgemaakt voor NL rappers nu.. gasten hebben alle zalen gerockt plus alle grote festivals. Er is geen een act in NL die ze dat over die termijn kan nadoen en daar kan je alleen maar respect voor hebben

Dikke word. Heb ze twee maanden geleden nog zien spelen in m’n oude woonplaats Boxmeer en die gasten rockten nog net zo hard als vroeger. Je kunt het wack vinden of niet maar ze staan er wel altijd en weten hoe ze een show moeten rocken.

10 Jun ’08 – 11:27
Psyco
Psyco

jammer maar begrijpenlijk hoewel ik niet denk dat Def P zonder OP ook gelijk stopt

ik moet die dvd nogsteeds es ergens regelen….ik gok dat ze wel in 013 komen en dan gok ik dat ik daar wel bij zal zijn

Def P staat op dvd 15 dus mischien heb je geluk

10 Jun ’08 – 14:41
Paars
Paars

helden, moordenaars <3

10 Jun ’08 – 16:19
ViciousOne
Vicious One

De fut was er idd wel een beetje uit. Na ‘Kernramp’ is er toch weinig interessants meer van ze uitgekomen. Misschien wel een goed moment om er een punt achter te zetten. Def P. kan met z’n creatieve inslag iig genoeg kanten op. Misschien Dolf Janssen vervangen (die er door z’n omroep uit word geschopt)

10 Jun ’08 – 18:10
Shelter
Shelter

ik dacht dat ze al gestopt waren…

Maar goed zullen vastveel betekent hebben en zo blabla, maar was helemaal niet mijn ding…
Ondanks dat heb ik ze toch een keer of 5 in de Hedon gezien, was wel vermakelijk.
Maar zou er geen traan om laten…..next!

10 Jun ’08 – 18:24
JPK
JPK

Respect voor het pionierwerk!

10 Jun ’08 – 22:48
Hengel
Hengel

!

11 Jun ’08 – 14:16
Cyrus
Cyrus

aardige jongens, maar ik vind het niet om aan te horen herrie die ze maken. laatst toevallig nog een optreden van gezien in Huizen, maar langer dan twee nummers kan ik niet in die zaal blijvrn…

11 Jun ’08 – 14:36
Arie_Ribbens007
alpaca

Thuis zal ik het niet aanzetten maar als ze in de buurt zijn sta ik standaard vooraan in de pit!

11 Jun ’08 – 18:48
Sven_E
Sven_E

@ sonar je staat in de nieuwe revu, bij wie denkt osdorp posse wel dat ze zijn staat jouw reactie er tussen.
Ik zou die gasten aanklagen dat ze zonder toestemming jouw gedachtengoed gebruiken.

18 Jun ’08 – 18:11
sonar
sonar

haha

kreeg net al een sms’je erover.

gratis scheitvoer; jaarabonementje deruit

20 Jun ’08 – 19:21
stillrenoraines
reno

ossdorp stopt maar de King reno gaat door toys!!

21 Jun ’08 – 19:24
JPK
JPK

BACK BY DOPE DEMAND! :Woot:

We hebben je gemist R2. Welcome back.

21 Jun ’08 – 23:31
elastiekje
elastiekje

@ sonar je staat in de nieuwe revu, bij wie denkt osdorp posse wel dat ze zijn staat jouw reactie er tussen.Ik zou die gasten aanklagen dat ze zonder toestemming jouw gedachtengoed gebruiken.

ja ik zag het ook net in de revu staan.

25 Jun ’08 – 15:55
Yid
Yid

@ sonar je staat in de nieuwe revu, bij wie denkt osdorp posse wel dat ze zijn staat jouw reactie er tussen.Ik zou die gasten aanklagen dat ze zonder toestemming jouw gedachtengoed gebruiken.
ja ik zag het ook net in de revu staan.

iemand een scan ervan?

25 Jun ’08 – 18:56
elastiekje
elastiekje

kan niet scannen maar ik zal het ff voor je typen wat er staat, dikgedrukt , schuin en entertjes is zoals het in de nieuwe revu staat:

Sonar, reageert op forum
hiphopinjesmoel.com:

‘Eindelijk stoppen ze ermee. Als ze dit
tien jaar geleden hadden gedaan waren
ze nu straight up legendarisch in plaats
van ouwe lullen die eigenlijk niet kunnen
rappen en te laat zijn gestopt. Toch mad
respect, vroeger zwaar fan geweest. Hoop
dat ze niet à la Jay Z stoppen.’

25 Jun ’08 – 20:33