special Sta even stil: 4 & 5 mei
Op 5 mei vieren we met zijn allen in Nederland dat we in vrijheid kunnen leven. Ongeacht politieke voorkeur, sexuele geaardheid, ras, geslacht etc. En muzikale smaak, ook zeer belangrijk voor ieders persoonlijke onplooiing. Wat voor ons vooral lekker veel HipHopInJeSmoel betekent. Ons zegje mogen doen op het forum. Shit is puur en bananuh.
het stuk voor het collega verhaal kan ik me helemaal in vinden, maar daarna zie ik t verband met WO2 niet echt
tis kut dat AQ een paar racistische bazen en werknemers heeft gehad, maar ik vind de holocaust en fascisme echt veel erger dan dit, sorry. de bedoelingen erachter zijn goed en het is goed dat HIJS er iets mee doet, maar dit doet me niet veel, maar kan ook liggen aan wat ik over de oorlog van familie heb gehoord, mensen die toen gestorven zijn in directe familie etc.
iedereen heeft racistische collega’s, maar het is echt niet als ik een stel 55+ postbodes wat over marokkanen hoor roepen dat ik dan denk dat die gekken morgen in bruine hemden shoarmazaken in de hens gaan zetten en heel de SP en andere linkse partijen in concentratiekampen zetten. hoe erg t racisme vandaag de dag is, het is wel een fundamenteel ander racisme als van de jaren ’30 + totaal andere omstandigheden.
Ik ben het daar ook mee eens. Het artikel is opzichzelf niets mis mee, maar ik zie ook de connectie met 4 en 5 mei niet helemaal.
Mensen focussen echt te veel op joden ivm de 2e wereldoorlog. Het valt me wel vaker op. Elke idioot kan wel begrijpen dat we niet precies hetzelfde moeten doen. Maar eigenlijk zouden mensen gewoon het verband moeten zien met vandaag.
Dat jullie de connectie missen is dan ook weer tekenend, en voor mij laat het alleenmaar zien dat het zo weer kan gebeuren. Zolang je de rollen maar even verwisselt, want dan is iedereen ineens het verband kwijt.
ps: over jezelf schrijven in de 3e persoon staat een beetje grootheidswaanzinnig….
Mensen focussen echt te veel op joden ivm de 2e wereldoorlog. Het valt me wel vaker op. Elke idioot kan wel begrijpen dat we niet precies hetzelfde moeten doen. Maar eigenlijk zouden mensen gewoon het verband moeten zien met vandaag. Dat jullie de connectie missen is dan ook weer tekenend, en voor mij laat het alleenmaar zien dat het zo weer kan gebeuren. Zolang je de rollen maar even verwisselt, want dan is iedereen ineens het verband kwijt.ps: over jezelf schrijven in de 3e persoon staat een beetje grootheidswaanzinnig….
ik heb geen zin om t verschil uit te gaan leggen tussen de politieke situatie in het naoorlogse duitsland van de jaren 20 en 30 en nu, net zomin als het verschil tussen joden en moslims… de hele situatie is wel zo totaal anders. De racisten nu in de politiek zijn rechts, terwijl de nazi’s ook veel sociale politiek hadden die als je Duits was verder niet zo heel verkeerd was, terwijl gasten als Wilders ook in economisch opzicht erg rechts zijn. de enige overeenkomst is dus dat er racisten in het parlement zitten, maar die zaten er in de jaren 80 ook al… de situatie is zo totaal anders vergelijken met destijds
Tuurlijk gaat t vaak over joden ivm tweede wereldoorlog als iemand t heeft over t racisme op z’n werk, als hij t had over de tactiek op zn paintbalclub hadden we t wel over blitzkrieg gehad ist niet? ik snap je punt nietzo prozak..
Punt is gewoon dat net als toen, mensen nu nog steeds anderen als beter of slechter beoordelen afgaande op etnische afkomst/geloofsovertuiging/seksuele geaardheid en dus zo iedereen op een grote hoop gooien om de hoop daarna de goot in te schuiven. In tijden van onvrede/onrust wordt deze hoop als zondebok aangewezen. Nee, we zullen nu niet zo snel een kristallnacht deel 2 krijgen, maar dat neemt niet weg dat het geen goede zaak is. Dat Wilders veel rechtser is qua politieke standpunten neemt niet weg dat een heel groot deel van de PVV stemmers zich daar niet erg van bewust is, maar alleen maar PVV stemt/stemde omdat deze partij het hardste tegen de zondebok trapte. Daarin zit dus nog steeds de vergelijking met WOII.
mijn punt is: je kan wel gaan roepen dat er verschillen zijn, maar de hele basis van de holocaust rust op hetzelfde principe: racisme. Als je de situatie nu niet met toen mag vergelijken, hoe kan je dan nog ooit iets leren van de geschiedenis?
Natuurlijk zijn mensen hier niet zo arm als in Duitsland na WO1, en racisme hoeft niet per se te leiden tot het vermoorden van miljoenen mensen. Maar alle macht rust uiteindelijk in de mensen op de straat, en als die dit soort onderscheid gaan maken tussen mensen gaat het duidelijk dezelfde kant op.
Die paintball vergelijking loopt dan ook scheef. Racisme op het werk staat tot de holocaust als een ruzie in de kroeg staat tot de blizkrieg, en een spelletje painball staat tot een grootscheepse legeroefening. Waarbij dat laatste vooral een spelletje is, een tijdelijke rol waar de betrokkenen achteraf weer uit stappen.
En tja, geen razzia’s? Er gebeuren nu al vergelijkbare dingen, zie bijv. die cafĂ© inval in Amsterdam Zuid-Oost van een paar maanden terug….
shit was op 4 mei vergeten van de minuutje stilte..dus precies op dat moment liep ik binnen het AH to go op het station,ergste nog:fluitend.. maar had al snel door dat er teveel mensen stilstonden en serieus keken,en verbaasd was de gezichtsuitdrukking van degene die mij aanstaarden..
Die 2 minuten boeien eigenlijk ook geen moer. Eigenlijk is 2 minuten met z’n allen stil zijn ‘omdat het hoort’ eerder een ode aan de nazi mentaliteit dan een manier om te voorkomen dat gebeurtenissen uit WO2 herhaald worden…