alexmarvel, Derico, D-vide, Jurian, livio, lostsun, MistaSweet, RIOT, psychose, Raynor, Rik, Rikers, Roodbloed, Scraffitio, Stone A Pig, Yid, ZiekeSais
De Nederlands-Marokkaanse rapper Salah Edin eist dat Geert Wilders zijn film Fitna van het internet verwijdert. Dat zei hij vrijdagavond in het televisieprogramma Pauw & Witteman. Wilders heeft in zijn film een op Mohammed B. gelijkende foto van Edin gebruikt in plaats van een foto van Mohammed B. zelf.
Rechter
De afbeelding is te zien terwijl enkele citaten van Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, te horen zijn. Wanneer Wilders geen gehoor geeft aan de oproep, stapt Edin naar de rechter om de PVV-voorman aan te klagen.
Eis
De rapper heeft Geert Wilders een brief gestuurd waarin hij zijn eis kenbaar heeft gemaakt. Wilders heeft volgens Edin laten weten dat de politicus de verkeerde foto niet met opzet heeft gebruikt. Edin erkende dat het niet toevallig is dat zijn foto op die van Mohammed B. lijkt. “Maar ik heb die foto op een bewuste, artistieke manier naar buiten gebracht. Wilders heeft de foto zonder mijn toestemming gebruikt en er misbruik van gemaakt.”
Stappen
De rapper is niet de enige die juridische stappen tegen Wilders onderneemt naar aanleiding van de première van de film. Onder meer de Deense cartoonist Kurt Westergaard en programmamaker Robbie Muntz vinden het laakbaar dat zij zonder medeweten in de film zijn opgevoerd. De spotprent van Westergaard waarop Mohammed B. is afgebeeld met een bom in zijn tulband was nooit bedoeld voor politieke doeleinden, Robbie Muntz beroept zich op het citaatrecht.
haahha ik vind het wel een grap dat die in die film voor komt, dat wou die toch zo graag dat die op mohammed B leek, boontje komt om zijn loontje,,,, moet die zich maar niet zoals als B laten afbeelden.
haahha ik vind het wel een grap dat die in die film voor komt, dat wou die toch zo graag dat die op mohammed B leek, boontje komt om zijn loontje,,,, moet die zich maar niet zoals als B laten afbeelden.
Die foto is niet gemaakt om te laten zien hoezeer hij zich verwant voelt met B. Het hele statement van die foto is dat sommige Nederlanders alle moslims als Mohammed B’s zien; oftewel: Alle Arabisch-ogende mannen met baarden zijn fundamentalistische extremisten.
Dat er inderdaad een groep zo dom generaliseert wordt mooi bevestigd door de vergissing van Wilders.
Oh oh, die malle Salah Edin toch… Bij Pauw & Witteman zei hij gisteren dat ie vond dat ‘ze’ de film hadden moeten verbieden. Als ie er dan op gewezen wordt dat hij als rapper van diezelfde vrijheid van meningsuiting gebruik maakt die een film als deze toelaat en dat hij immers ook teksten heeft waar anderen aanstoot aan kunnen nemen komt ie niet verder dan een verweer in de trant van ‘ja maar da’s anders’… Tja…
Neemt niet weg dat het feit dat Wilders zijn foto per abuis gebruikt heeft wel het statement wat hij destijds met die foto heeft willen maken mooi onderstreept. Natuurlijk kunnen mensen nu roepen dat je zo’n foutje kunt verwachten als je zelf een foto maakt die lijkt op die foto van Mohammed B, maar Salah’s kop lijkt voor geen meter op die van Mohammed B. Als ik een uniform aantrek, een snorretje opplak, m’n linker arm de lucht in gooi en een foto van mezelf maak zal ook niemand ooit denken dat dat echt een foto van Hitler is. Dat zegt dus echt wel iets over hoe oppervlakkig hier naar mensen met een Arabisch uiterlijk gegeken wordt en da’s redelijk triest natuurlijk.
Misschien heeft ie het wel express gedaan voor de fuck of it, dat ie dat wel ff een leuke grap vond tussendoor. Hij weet heus wel hoe Mohammed B eruit ziet.
Misschien heeft ie het wel express gedaan voor de fuck of it, dat ie dat wel ff een leuke grap vond tussendoor. Hij weet heus wel hoe Mohammed B eruit ziet.
Zou zomaar kunnen. De discussie die Wilders graag wil is nu hierdoor wel opgestart inmiddels.
Neemt niet weg dat ik hoop dat alle copyright-rechthebbenden Wilders financieel volledig uitkleden. Hij mag niet zomaar materiaal van andreen gebruiken zonder toestemming.
Het filmpje is inmiddels van LiveLeak verwijderd.
Oh oh, die malle Salah Edin toch… Bij Pauw & Witteman zei hij gisteren dat ie vond dat ‘ze’ de film hadden moeten verbieden. Als ie er dan op gewezen wordt dat hij als rapper van diezelfde vrijheid van meningsuiting gebruik maakt die een film als deze toelaat en dat hij immers ook teksten heeft waar anderen aanstoot aan kunnen nemen komt ie niet verder dan een verweer in de trant van ‘ja maar da’s anders’… Tja…Neemt niet weg dat het feit dat Wilders zijn foto per abuis gebruikt heeft wel het statement wat hij destijds met die foto heeft willen maken mooi onderstreept. Natuurlijk kunnen mensen nu roepen dat je zo’n foutje kunt verwachten als je zelf een foto maakt die lijkt op die foto van Mohammed B, maar Salah’s kop lijkt voor geen meter op die van Mohammed B. Als ik een uniform aantrek, een snorretje opplak, m’n linker arm de lucht in gooi en een foto van mezelf maak zal ook niemand ooit denken dat dat echt een foto van Hitler is. Dat zegt dus echt wel iets over hoe oppervlakkig hier naar mensen met een Arabisch uiterlijk gegeken wordt en da’s redelijk triest natuurlijk.
word
Neemt niet weg dat het feit dat Wilders zijn foto per abuis gebruikt heeft wel het statement wat hij destijds met die foto heeft willen maken mooi onderstreept. Natuurlijk kunnen mensen nu roepen dat je zo’n foutje kunt verwachten als je zelf een foto maakt die lijkt op die foto van Mohammed B, maar Salah’s kop lijkt voor geen meter op die van Mohammed B. Als ik een uniform aantrek, een snorretje opplak, m’n linker arm de lucht in gooi en een foto van mezelf maak zal ook niemand ooit denken dat dat echt een foto van Hitler is. Dat zegt dus echt wel iets over hoe oppervlakkig hier naar mensen met een Arabisch uiterlijk gegeken wordt en da’s redelijk triest natuurlijk.word
ik vind dat salah wel een goed punt heeft, is gewoon slechte research van Wilders zn crew.
Dat Salah niet moet zeiken omdat ie zelf zn kop kaalscheert en baard laat staan vind ik geen argument. Dan zou je als blanke je kop ook niet meer mogen kaalscheren omdat stel neonazis t doen etc.
nee maar hij wou het beeld scheppen dat hij op mohammed B lijkt … nu word dat als zodanig gebruikt en dan zit die te zeuren, logisch natuurlijk …het is niet goed en dom van wilders maar ik vind het wel grappig…
Nee, hij wou niet het beeld scheppen dat hij op Mohammed B lijkt. Hij wou aantonen dat hij of elke andere moslim met een kaal hoofd en een baard in de ogen van een groot gedeelte van Nederland gelijk op een terrorist lijkt. Dat is iets heel anders en dat dat inderdaad het geval is bewijzen deze fout van Geert Wilders en die fout van Dag destijds wel…
Ik gaf hierboven al een voorbeeld, maar nog eentje: Als Christov z’n haar blondeert, verwar je hem toch ook niet gelijk met Eminem?
heb je die foto gezien? hij had niet zomaar zn kop kaal en een baard, die foto moest als 2 druppels water lijken…. dus logisch als mensen die zich niet gaan verdiepen hoe m b er precies uit ziet het verschil niet zien met salah.
hij moet niet zo doom denken die salah als die gewoon is wie die is respect het grootste gedeelte van de nl bevolking hem wel en zien ze niet elke man met baard aan voor terrorist….
Die foto lijkt qua compositie e.d. wel op het origineel (dat was inderdaad natuurlijk ook het idee), maar hij heeft toch een heel andere kop? Die twee gasten lijken in de verste verte niet op elkaar en toch worden ze door elkaar gehaald. Dat zegt veel over de mensen die die foto’s door elkaar halen.
Dat neemt niet weg dat ik Salah net als jij een aanstellerige doom-denker vindt. Als ie gewoon had gelachen om dit voorval en had gezegd dat daarmee wederom zijn punt aangetoond was, had ik respect voor hem gehad. Maar nu gaat ie een beetje zielig lopen doen en zeggen dat die film verboden had moeten worden, terwijl hij zelf net zo goed clips en nummers maakt waar mensen aanstoot aan kunnen nemen. Maar ja, dan is het zijn mening, dus dan mag het natuurlijk wel…
Yep. Ik vond zijn opmerking bij Pauw en Witteman ’Da’s anders…’ wel heel slap. Ik denk dat Wilders Salah juist ziet als iemand die gevaarlijk kan zijn met zijn teksten. ![]()
das ook de reden dat ik de salah edin cd gekocht heb, alles wat wilders kut vind en leuke beats onderzitten en teksten die ik wel kan volgen gun ik mn 20 euro wel
Haha. Kurt Westergaard had hetzelfde idee als ik. Maar ik vind die van mij wel doper. Uhum…Die van jou lijkt beter
Haha.
Ik vind trouwens wel dat Robbie Muntz boter op z’n hoofd heeft als hij accoord gaat met naamsvermelding in de creditlijst. Da’s zo mogelijk nog schadelijker voor z’n reputatie.
das ook de reden dat ik de salah edin cd gekocht heb, alles wat wilders kut vind en leuke beats onderzitten en teksten die ik wel kan volgen gun ik mn 20 euro wel
Christov, herinner je ons dronken gesprek nog?
Van die 20 gaan er, naar schatting, 6 naar de platenzaak, 6 naar de distributeur, 6 naar de platenmaatschappij en de rest naar hem…. die rest krijgt ie pas als de platenmaatschappij al zijn kosten terug heeft…. en gezien de clips die ik van de beste man heb gezien zal dat moeilijk worden.
Dus je had beter die 20 euro op zijn bankrekening kunnen storten, dan had ie er nog iets aan gehad. ![]()
das ook de reden dat ik de salah edin cd gekocht heb, alles wat wilders kut vind en leuke beats onderzitten en teksten die ik wel kan volgen gun ik mn 20 euro welChristov, herinner je ons dronken gesprek nog?Van die 20 gaan er, naar schatting, 6 naar de platenzaak, 6 naar de distributeur, 6 naar de platenmaatschappij en de rest naar hem…. die rest krijgt ie pas als de platenmaatschappij al zijn kosten terug heeft…. en gezien de clips die ik van de beste man heb gezien zal dat moeilijk worden.Dus je had beter die 20 euro op zijn bankrekening kunnen storten, dan had ie er nog iets aan gehad.
ja maar dan had ik geen cd gehad he, herinner je dat punt van ons gesprek nog hehehehe ![]()