iemand die dit ook uit de hand ziet lopen? of ben ik de enige en maak ik me zorgen om niets?
zal meevallen, Servie heeft twee keer dit soort acties gedaan/gesteunt (steunden Kroatische serven en Bosnische serven in begin jaren 90 en dan Kosovo eind jaren 90) . Hebben allerlei embargos gekregen, zijn internationaal redelijk geisoleerd en willen niet nog een keer gebombadeerd worden etc.
De relatie zal slecht worden tussen de twee landen, maar ik verwacht geen srebrenica taferelen
wij hebben nou zon vak over die hele problematiek, is interessant baasje
Als het nog uit da hand zal lopen komt het denk ik alleen als Rusland zich er mee gaat bemoieen. Rusland begint zich de laatste tijd weer steeds vaker als grootmacht te benadrukken…
MOSKOU–Rusland kan zich tot het gebruik van brute kracht wenden indien het NAVO-bondgenootschap of de Europese Unie de Verenigde Naties inzake Kosovo blijven negeren.
Dit zei de Russische gezant bij de NAVO, Dmitri Rogozin, vrijdag tegen Russische journalisten in Moskou.
Rusland beklemtoont dat de juridische status van de Servische provincie Kosovo en Metohija alleen via de Veiligheidsraad kan worden gewijzigd. “Wanneer de EU een gezamenlijk standpunt inneemt (over erkenning) of wanneer de NAVO afwijkt van zijn mandaat voor Kosovo, dan zijn ze in conflict met de Verenigde Naties”, volgens Rogozin.
Bruut
“Dan zouden wij er van moeten uitgaan dat wij slechts worden gerespecteerd indien we brute kracht, dat wil zeggen de gewapende macht, gebruiken”, waarschuwde hij.
Het Servische gezag werd in 1999 met geweld en zonder de zegen van de VN uit Kosovo verdreven. Dat gebeurde door grootschalige luchtaanvallen door de NAVO op het toenmalige Joegoslavië en door aanvallen van etnisch Albanese strijders die werden gesteund door westerse mogendheden. Het bestuur kwam daarna in handen van de VN.
Veto
Moskou gaat er net als Belgrado van uit dat de internationale aanwezigheid in Kosovo is gebaseerd op resolutie 1244 van de Veiligheidsraad (1999). Die kan alleen via de raad worden veranderd. Rusland heeft er vetorecht en steunt het Servische standpunt dat Kosovo autonoom binnen Servië moet blijven. Kosovo kan zich niet eenzijdig van de rest van Servië afscheiden zonder de afspraken die bij de VN zijn gemaakt te schenden.
ik ben met christov eens
rellen zoals gisteravond zal nog wel gebeuren, maar denk niet dat Servie d’r nog een oorlog voor over heeft.
elke bevolking die onafhankelijk wil worden zal dat op lange termijn ook worden, althans zo denk ik erover.
elke bevolking die onafhankelijk wil worden zal dat op lange termijn ook worden, althans zo denk ik erover.
nou Chris, waar wacht je op…
elke bevolking flitske, t feit dat ik brabant onafhankelijk wil wil niet zeggen dat ze daar in Breda ook zo over denken om maar een voorbeeld te geven hahahaha
nee maarja kijk maar, als je dr historisch naar kijkt is kosovo t enige gebied samen vojvodina (ofzoiets) wat nog niet weg is uit voormalig joegoslavie/Servie, en das puur omdat Milosevic in 1989-1990 de autonomie van die twee deelrepublieken ontnomen heeft. Was dat niet gebeurt waren dat allebei waarschijnlijk ook al autonome staten geworden.
dat is een brug (veels) te ver weg…
historisch is gebleken dat bijna elk gebied gedekoloniseerd is van binnen uit, dus elk volk wat onafhankelijk wil worden zal dat ook worden. je kunt mensen niet oneindig onderdrukken
Dat is een drogreden. Omdat dekolonisatie altijd van binnenuit gebeurd wil niet zeggen dat elk gekoloniseerd gebied van binnenuit gedekoloniseerd zal worden…
Een strijd voor onafhankelijkheid kan ook op allerlei andere manieren gestopt worden.
dat is zeker waar. maar ik geloof er in en geschiedenis heeft t vaak bewezen. verrekt mij of t een drogreden is, elk volk autonoom is een nastrevenswaardigs iets. politiek is vaak zowiezo retoriek
dat is zeker waar. maar ik geloof er in en geschiedenis heeft t vaak bewezen. verrekt mij of t een drogreden is, elk volk autonoom is een nastrevenswaardigs iets. politiek is vaak zowiezo retoriek
dus volgens christov krijgt de basken hun eigen autonoom land in spanje, en de koerden in turkije? (ik zeg niet dat die 2 groeperingen onderdrukt zijn, zeker niet in spanje of turkije waar basken en koerden het meestal zeer goed hebben)
nou waar wachten de indianen nog op…en die situatie daar, tsja, het leeft natuurlijk niet alleen bij de regering maar ook onder het volk. Heb nog wat familie in die streken wonen en sfeer is aardig te snijden daaro
dat is zeker waar. maar ik geloof er in en geschiedenis heeft t vaak bewezen. verrekt mij of t een drogreden is, elk volk autonoom is een nastrevenswaardigs iets. politiek is vaak zowiezo retoriekdus volgens christov krijgt de basken hun eigen autonoom land in spanje, en de koerden in turkije? (ik zeg niet dat die 2 groeperingen onderdrukt zijn, zeker niet in spanje of turkije waar basken en koerden het meestal zeer goed hebben)
als een grote meerderheid van de bevolking er achter staat wel ja, kwestie van tijd uiteindelijk. moeten ze natuurlijk wel onderdrukt worden, hoewel dit niet perse hoeft (zie tsjecho-slowakije)
als een grote meerderheid van de bevolking er achter staat wel ja, kwestie van tijd uiteindelijk. moeten ze natuurlijk wel onderdrukt worden, hoewel dit niet perse hoeft (zie tsjecho-slowakije)dat is zeker waar. maar ik geloof er in en geschiedenis heeft t vaak bewezen. verrekt mij of t een drogreden is, elk volk autonoom is een nastrevenswaardigs iets. politiek is vaak zowiezo retoriekdus volgens christov krijgt de basken hun eigen autonoom land in spanje, en de koerden in turkije? (ik zeg niet dat die 2 groeperingen onderdrukt zijn, zeker niet in spanje of turkije waar basken en koerden het meestal zeer goed hebben)
Dunno man, als er ergens in een provincie van een land een meerderheid woont met een andere etnische achtergrond oid, dan moeten die zichzelf maar meteen onafhankelijk kunnen verklaren? Ik vind dat vreemd, en volgens mij wordt het op die manier al snel een teringzooi.
Vanuit dat oogpunt zou Friesland zich per direct onafhankelijk kunnen verklaren. (van mij mogen ze, maar dat is weer wat anders)
Dunno man, als er ergens in een provincie van een land een meerderheid woont met een andere etnische achtergrond oid, dan moeten die zichzelf maar meteen onafhankelijk kunnen verklaren? Ik vind dat vreemd, en volgens mij wordt het op die manier al snel een teringzooi.Vanuit dat oogpunt zou Friesland zich per direct onafhankelijk kunnen verklaren. (van mij mogen ze, maar dat is weer wat anders)als een grote meerderheid van de bevolking er achter staat wel ja, kwestie van tijd uiteindelijk. moeten ze natuurlijk wel onderdrukt worden, hoewel dit niet perse hoeft (zie tsjecho-slowakije)dat is zeker waar. maar ik geloof er in en geschiedenis heeft t vaak bewezen. verrekt mij of t een drogreden is, elk volk autonoom is een nastrevenswaardigs iets. politiek is vaak zowiezo retoriekdus volgens christov krijgt de basken hun eigen autonoom land in spanje, en de koerden in turkije? (ik zeg niet dat die 2 groeperingen onderdrukt zijn, zeker niet in spanje of turkije waar basken en koerden het meestal zeer goed hebben)
mijn punt exactly, maar met beter nederlands en minder extreme voorbeelden ![]()
Dunno man, als er ergens in een provincie van een land een meerderheid woont met een andere etnische achtergrond oid, dan moeten die zichzelf maar meteen onafhankelijk kunnen verklaren?als een grote meerderheid van de bevolking er achter staat wel ja, kwestie van tijd uiteindelijk. moeten ze natuurlijk wel onderdrukt worden, hoewel dit niet perse hoeft (zie tsjecho-slowakije)dat is zeker waar. maar ik geloof er in en geschiedenis heeft t vaak bewezen. verrekt mij of t een drogreden is, elk volk autonoom is een nastrevenswaardigs iets. politiek is vaak zowiezo retoriekdus volgens christov krijgt de basken hun eigen autonoom land in spanje, en de koerden in turkije? (ik zeg niet dat die 2 groeperingen onderdrukt zijn, zeker niet in spanje of turkije waar basken en koerden het meestal zeer goed hebben)
nee nee nee nee haha, ik bedoel als de Friesen dat serieus zouden willen en daar reden voor zou zijn, dat ze daar in mijn ogen t recht op hebben. Maar aangezien de Friezen niet te maken hebben met 2erangsburgerschap is daar dan ook geen reden toe.