Badmuts, Boef-B, Ludo Anders, Christov, Deja-Beats, van hip naar hopeloos, Eppo, viezefur, Heaps, JPK, JST, Jurian, killallhippies, Lepricon, Loki, El Matador, K03K, NovaChe, nox, 013HIPHOP, pavlove, Perpet, pervertmuzik, RaRa, Rijmbesmet, Rik, Rikers, Scraffitio, Mental Recordings, warhead, Yid
Ik was op ’t werk bezig met Het Nieuwsblad van Tilburg, zag ik een rubriekje staan (zie titel).
Ik heb ‘t 1 op 1 voor jullie overgenomen, hier hedde’m:
Ferry van de Zaande
Voor Ferry van de Zaande, zowat de bekendste Tilburger aller tijden uit de regio en betrouwbaar handelaar in tweedehandsgoederen breekt met carnaval ook een mooie tijd aan. Hij wil er zich ook helemaal in gaan storten. “Meej carnaval dan gao ik en pilske vatte in café ‘t Bôômstrunkske òn de Ringbaon Zèùd, ená’k tèèd heb nòr den opstoet laawe, assie toevallig langs de raom koomt.” We hopen het voor hem! Wat heeft Ferry nog meer te vertellen?!
Wie is Ferry van de Zaande?
Jè, ik dòcht dè gij dè wèl zodt weete, gij hèt mèn tòch gevraoge vur dees riebruuk. Nie van die lèèpe vraoge stèllen hi?
Wat doe je zoal in je vrije tijd?
Dan doe ik gèère en pilske vatte in Café ’t Bôômstrunkske òn de Ringbaon West. Òf òn mene waoge sleutele, dè doe ik ok gèère. Òf aanders allerlei aander bepòlde dinger.
Wat ga je doen met carnaval?"
Dan gao ik en pilske vatte in Café ‘t Bôômstrunkske òn de Ringbaon Zèùd. Èna’k tèèd heb nòr den opstoet laawe, assie toevallig langs de raom koomt".
Beste kroeg uit de wijk?
Café ’t Bôômstrunkske òn de Ringbaon Noord.
Beste carnavalssnack?
Enen Bocado meej remoeladesaus, mar et maag ok ene Picanto speciaol meej nie te wèèneg jèùn zèèn.
Wat is het mooiste carnavalslied?
‘Zô zat as en pinneke’ van de beroemde volkszanger Ferry van de Zaande èn en goeie twidde is ‘Waor is tòch m’n zwartlèère sjèk-etwie’, van Fred van Boesschoten.
Bier of Shrobbelèr?
Dè mòkt mèn nie èùt. Et gòt er ammel van booven in èn et komt er ammel van onder öt dieje grôôte tèùt wir èùt.
Heb je ook weleens een houten kop?
Nèè, nôôt, behalve soms a’k kaoi bier gezoope heb.
Omroep Brabant, 8 FM of een piraat?
Aacht èfèm? Dè moet ik nie! Èn dè aander kèn ik nie. Mar en goei piraat heur ik gèère.
- 013 of Adjes Midi?*
Eesj?! Ôô, Adje, dè is en goeie maot van mèn, die doe mèn niks.
Nog plannen voor de toekomst?
Jè gewoon durdoen dènk.
——————————————————————————————————————————————

das normaal Rik, heir is dat normaal.
en neit haten, want t ABN is gedeeltelijk gebaseerd op Oud Brabants
das een tilburgs drankske derico
deh smokt verrekes goed en hij hee gelijk, ut komt er van boven in en ge gooit ‘t allemaal uit oewen slurf weer d’r uit
das een drankje dat ze in nijmegen ook drinken en brabos enzo, soort van zoete berenburg lijkt t wel maar niet zo lekker
schrobbeler drink ik altijd met een of andere kutmongool van 50 voor de boerenbond met carnaval… dan ist best lekker
das normaal Rik, heir is dat normaal.en neit haten, want t ABN is gedeeltelijk gebaseerd op Oud Brabants
Ow, omdat het gedeeltelijk op ABN is gebaseerd mag ik niet haten, ok. Logische redenering idd.
nee maar aangezien iedereen hier shit als lau en dope neertikt en t maar normaal vind, terwijl dit een dialect is wat al eeuwen bestaat is het natuurlijk raar om dan te zeggen dat hij normaal moet praten he. Zo praat hij. Mooi dialect
zo praote wij hier jeh, en aanders moette ’t mar veur Ferry zunne neus zegge as ge ’m ziet lôôpe in de Veestraot
precies, groot verschil. maar je moet t horen voor je t snapt zegmaar. ZZ gade ook mee men en Shagske zuipen bij de optocht of?
ik laaw alleen naor d’n opstoet assie langs men raom koomt Christov ![]()
hahaha, neh ik gao nie, kutcarnaval
niet zeiken over dialect. Verscheidenheid van talen is een groot goed. Ik als import-randstedeling kan dit wel waarderen. Mooie gast is die ferry ja, zag hem wel eens op tv verschijnen bij Eefje Wentelteefje. Wist niet dat hij al sinds ’83 op de radio komt.
Dank voor de moeite van het overtypen