reviews interviews galleries videos forum members login signup
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!
JPK
JPK

Waarom?

22 Jan ’08 – 21:58
Bora
Bora

omdat het een mooi topic is…

met wie beginnen we?

hegel?

22 Jan ’08 – 22:00
nox
nox

naja, als ik toch maar iets moet zeggen, JPK nog thanks voor ’t vermelden van die José Arguelles dude een tijdje terug in weet ik veel welk topic.. ’t lezen gaat niet erg snel, maar de kost is verdomde nice

22 Jan ’08 – 22:03
Yeroen
Yeroen

Ik moet zeggen dat ik die line van daarnet of de bijbel net iets anders vind. Ik denk dat de Dalai lama’s way behoorlijk vredig was op zijn manier. Als je daar nog geweld in terug vindt, vind ik het knap.

22 Jan ’08 – 22:54
JPK
JPK

naja, als ik toch maar iets moet zeggen, JPK nog thanks voor ’t vermelden van die José Arguelles dude een tijdje terug in weet ik veel welk topic.. ’t lezen gaat niet erg snel, maar de kost is verdomde nice

Ik kwam er niet doorheen. Veels te wetenschappelijk voor mij. Ik begrijp in grote lijnen z’n uitgangspunten en visie en ik zie er ook de kern wel van. Ik ben erg into de Maya-kalenders geschoten en heb daar wel feeling mee. De formule ‘Tijd x Energie = Kunst’ vind ik wel een erg mooie. Maar daar ben ik dan ook art director voor.

@Yeroen: De Dalai Lama predikt niks anders dan pure liefde en geweld komt in zijn denkwijze helemaal niet voor.

Afgelopen weekend heb ik weer eens de film ‘What the bleep do we know?!’ gekeken. Sowieso een aanrader als je op een toegankelijke manier wat wil weten over kwantumfysica en er komen ook wel wat levensvragen aan bod. Zoals ‘Waar zijn gedachten van gemaakt?’

Laat ik eens een balletje opgooien: Waar komt de mensch vandaan?

23 Jan ’08 – 00:41
Larixk
Larixk

de mensch is het resultaat van toevallige mutaties en niet-toevallige natuurlijke selectie over miljarden generaties van op koolstof gebaseerde levensvormen.

23 Jan ’08 – 00:49
rara
RaRa

Ik moet zeggen dat ik die line van daarnet of de bijbel net iets anders vind. Ik denk dat de Dalai lama’s way behoorlijk vredig was op zijn manier. Als je daar nog geweld in terug vindt, vind ik het knap.

De oude dalai lama’s hebben heel wat geweld gebruikt anders. De huidige dalai lama heeft ook gevochten tegen china. Tegenwoordig is hij op de ghandi tour. En wat de volgende dalai lama zal doen weet je nu nog niet, als er aleen echte opvolger komt zonder chinese bemoeienis.

23 Jan ’08 – 00:57
JPK
JPK

de mensch is het resultaat van toevallige mutaties en niet-toevallige natuurlijke selectie over miljarden generaties van op koolstof gebaseerde levensvormen.

Evolutie-leer, dus.

Geloof je dat er ‘meer’ is? Jij zit echt puur aan de wetenschappelijke kant. Ik ben wel benieuwd naar jouw spirituele kant. Of doe je nooit iets op gevoel? Wel toch?

23 Jan ’08 – 00:58
JPK
JPK

De oude dalai lama’s hebben heel wat geweld gebruikt anders. De huidige dalai lama heeft ook gevochten tegen china. Tegenwoordig is hij op de ghandi tour. En wat de volgende dalai lama zal doen weet je nu nog niet, als er aleen echte opvolger komt zonder chinese bemoeienis.

Dus als we aangevallen worden met geweld gebruiken we geweld terug. Zelfbescherming.
Of initieerden de ouwe lama’s ook oorlogen?

23 Jan ’08 – 01:01
rara
RaRa

Dat weet ik niet JPK. Er is ook zo veel oorlog geweest in tibet. Maar ik bedoelde ook niet te zeggen dat hun de oorlogen begonnen. Maar geweld gebruiken deden ze iig wel.

23 Jan ’08 – 01:35
livio
livio

Oorlogen initiëren ligt niet helemaal in de lijn van het Boeddhisme. Geweld is in Tibet voor zover ik weet alleen gebruikt als zelfverdediging.

23 Jan ’08 – 01:46
Yeroen
Yeroen

Laat ik zeggen dat ik meer in de Dalai lama geloof dan in de bijbel. Is wat meer hedendaags lijkt mij.

23 Jan ’08 – 07:57
23 Jan ’08 – 08:07
Larixk
Larixk

Geloof je dat er ‘meer’ is? Jij zit echt puur aan de wetenschappelijke kant. Ik ben wel benieuwd naar jouw spirituele kant. Of doe je nooit iets op gevoel? Wel toch?

Wat betekent het nou om te zeggen dat er ‘meer’ is: Eigenlijk hetzelfde als zeggen dat de wetenschap nog niet alles kan verklaren. Het lijkt me duidelijk dat de wetenschap nog niet af is, dat zal het ook nooit zijn.
Ik zie echter geen reden om dingen aan te nemen waar geen enkel bewijs voor is behalve een soort voorgevoel.

En waarom zou je nooit iets op gevoel mogen doen als je wetenschappelijk bent ingesteld. Psychologie is ook een wetenschap, dit gaat alleen over menselijke gedachtes en gevoelens. Emoties, gevoelens en instincten worden niet ontkent door de wetenschap, ze worden juist onderzocht en bewezen.

23 Jan ’08 – 11:37
killallhippies
killallhippies

wanne gack…

23 Jan ’08 – 11:50
JPK
JPK

@Larix:

Het valt me op dat jij vaak heel rationeel reageert. Zijn er geen dingen waar je op gevoel in gelooft dan? Of moet alles bewezen zijn, voordat je handelt ergens naar.

Ik zie het trouwens zelfs terug in je grafische werk: ziet er allemaal erg technisch uit vaak, waardoor je typografie bijvoorbeeld vaak emotieloos blijft.

23 Jan ’08 – 11:51
Larixk
Larixk

emotieloos hehe, is dat een compliment of een belediging? Ik ben zelf wel aardig van de Stijl en functionalisme enzo, dus vat het eigenlijk op als compliment. Ik hoef niet zo zeer mijn emotie kwijt in mn werk, ik heb liever dat het klopt.

Verder zijn rationalisten ook gewoon mensen. Als ik trek heb in pizza, eet ik pizza, daarvoor hoef ik niet eerst een bewijs van het nut ervan ofzo.
Het is meer dat mijn wereldbeeld gevormd is aan de hand van nuchterheid en relativering en dat dat er voor zorgt dat ik met zo’n bril naar de zaken kijk hetgeen weer invloed heeft op mijn handelen, niet dat ik mijn eigen acties altijd eerst ga beredeneren.

23 Jan ’08 – 12:20
ViciousOne
Vicious One

Ik moet echt meer boeken gaan lezen of Wikipedia vaker raadplegen om me te kunnen mengen in dit soort discussies, maar het feit dat je niet weet hoe bepaalde zaken ooit zijn ontstaan of dat er wellicht ‘iets’ is na de dood is soms wel beangstigend.

23 Jan ’08 – 12:27
JPK
JPK

@Larix: het was geen waarde-oordeel, maar een constatering.

Om ff verder te gaan op wat Vicious One zegt, geloof je dat er ‘iets’ is als je dood bent? En wat voor beeld heb je daarbij?

23 Jan ’08 – 12:52
Larixk
Larixk

na de dood komt hetzelfde als vóór het leven: oneindig niks

23 Jan ’08 – 12:55
JPK
JPK

Hoe weet je dat?

23 Jan ’08 – 13:52
Larixk
Larixk

weet ik niet, maar ik heb geen reden om iets anders aan te nemen. Plus dit is de oplossing die het minst fantasie kost, en dat zijn over het algemeen de beste oplossingen.

23 Jan ’08 – 13:57
Lepricon
Lepricon

‘Walking in the shadows, you realise that life is nothing but a form of animated death.’

23 Jan ’08 – 14:04
Yeroen
Yeroen

Ik ben ff heel vervelend, maar ik heb zo’n beetje hetzelfde als Larixk. Ik moet echt bewijzen hebben om naar iets te kunnen handelen of te kunnen geloven. Dat voorbeeld van de pizza vind ik niet een goede, maar er zijn wel zaken waar ik soms over filosofeer, maar daar krijg ik dan weer geen antwoord op omdat t mn eigen vraagstelling is in me hoofd’waar ik niks tastbaars op kan vinden.

Begrijpen jullie ’t nog?!

23 Jan ’08 – 14:14
Yeroen
Yeroen

weet ik niet, maar ik heb geen reden om iets anders aan te nemen. Plus dit is de oplossing die het minst fantasie kost, en dat zijn over het algemeen de beste oplossingen.

Dat heb je mooi verwoordt jongen man, ik sluit me hier bij aan.

23 Jan ’08 – 14:14
JPK
JPK

Plus dit is de oplossing die het minst fantasie kost, en dat zijn over het algemeen de beste oplossingen.

Auw! Zo’n opmerking moet elk creatief ingesteld mens erg pijn doen. Fantasie is volgens mij juist hetgeen waar de mensheid op draait. Als mensen zich geen vragen zouden stellen en niet zouden fantaseren, dan zou er nooit vooruitgang zijn. Dan zouden er nooit nieuwe ideeen komen. En zou bijvoorbeeld alle muziek hetzelfde klinken.

Of om maar eens een wetenschappert te quoten:

Albert Einstein
Imagination is more important than knowledge.

en

Albert Einstein
The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and all science. He to whom this emotion is a stranger, who can no longer pause to wonder and stand rapt in awe, is as good as dead: his eyes are closed.

23 Jan ’08 – 14:44
MrKoek
K03K

Jongens bek houden over filosofie, heb vandaag mijn tentamen over dit onderwerp verneukt.

23 Jan ’08 – 14:48
JPK
JPK

Jongens bek houden over filosofie, heb vandaag mijn tentamen over dit onderwerp verneukt.

Ach, Koek, ook dat is relatief…

23 Jan ’08 – 14:50
Rik
Rik

Filosofie is wel dope, alleen bij sommige freaks heb ik echt iets van: denk niet zoveel na, neem er nog een en gaan lekker over onzin ouwehoeren. En nou geen gelul van: over onzin ouwehoeren is ook filosoferen (zoals ik nu doe).

23 Jan ’08 – 15:08
JPK
JPK

Haha. Slap ouwehoeren is ook prima, ja.

23 Jan ’08 – 15:18