reviews interviews galleries videos forum members login signup
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!
Rik
Rik

Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm
Uitgegeven: 16 januari 2008 17:16
Laatst gewijzigd: 16 januari 2008 17:39

DEN HAAG–Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft alle burgemeesters opgeroepen “extra alert” te zijn op spanningen die kunnen ontstaan door de Koranfilm van Geert Wilders.
ANP

Ze deed dat in een brief die al eind november is verstuurd, nadat de plannen van de PVV-leider in de openbaarheid waren gekomen.

De aankondiging van Wilders “zou kunnen leiden tot onrust in de samenleving en spanning tussen bevolkingsgroepen”, waarschuwt de minister.

“U als bestuurder zult daar als eerste de tekenen van merken. Dat is waarom ik u wil vragen om in uw contacten met uw burgers en in het bijzonder de moslimgemeenschap extra alert te zijn.”

Inspireert

Wilders wil met zijn film laten zien dat de Koran, het voor moslims heilige geschrift, een fascistisch boek is dat mensen nog altijd inspireert tot geweld. Ter Horst en haar collega Ernst Hirsch Ballin van Justitie hebben begin november een gesprek gehad met Wilders over de filmplannen.

Ze hebben hem daarin gewezen op de risico’s ervan voor hemzelf, maar ook op mogelijke repercussies die de film kan hebben in binnen- en buitenland.

Zorgen

"Het kabinet kent de film nog niet maar de toelichting door de heer Wilders zelf heeft tot de in het gesprek verwoorde zorgen geleid.

Deze zorgen zijn gedeeld met de heer Wilders", schrijft Ter Horst aan de burgemeesters. Eerder verwierp het kabinet het voorstel van de PVV-fractieleider om de Koran te verbieden in Nederland.

Politie

De politiekorpsen in onder meer Amsterdam en Rotterdam hebben al aangegeven dat ze zich voorbereiden op mogelijke ongeregeldheden na de film. Zo wordt gesproken met imams en andere leiders uit de moslimgemeenschap over de mogelijkheden om commotie op straat te beperken.

Wilders gaat ervan uit dat zijn film, die ongeveer tien minuten zal duren, eind deze maand klaar is. Het is nog niet precies bekend wanneer hij de film presenteert.

Dat wordt relluhhh. Die gozer is zelf de meest gevaarlijke mongool die hiero rondloopt.

16 Jan ’08 – 19:07
Zorgvlied_Zuid
Zorgvlied-Zuid

Film? 10 minuten?

ik rel wel mee

16 Jan ’08 – 19:19
Witflits
Witflits

tja we zullen wel zien wat er al dan niet gebeurt. In een ideale situatie zou er helemaal niemand, maar dan ook echt niemand, reageren op deze discriminerende prietpraat van Wilders. Dan zou ie raar staan te kijken, de mongool. Maar goed dat is denk ik hopen tegen beter weten in. Vooral in landen als Pakistan en Iran zullen er wel mensen zijn die met het grootste plezier aan het rellen slaan of de mensen er toe aanzetten al dan niet uit echt gevoel van belediging. Hier in NL gebeurt vast ook wel wat, maar ja even afwachten.

17 Jan ’08 – 15:01
Arie_Ribbens007
alpaca

wilders… wat valt er nou nog te zeggen over die rasmongool.
Negeren is idd het beste maar voor iemand die zich persoonlijk aangevallen voelt valt dat wel heel zwaar.

17 Jan ’08 – 17:05
Shelter
Shelter

die gasten die gaan rellen zijn net zo debiel als wilders zelf.

17 Jan ’08 – 18:14
Rik
Rik

Alleen dan op een andere manier.

17 Jan ’08 – 18:28
Check
Check

Alleen dan op een andere manier.

nee, op precies dezelfde kortzichtige manier.

17 Jan ’08 – 19:19
killallhippies
killallhippies

Iedereen die Wilders ook maar een beetje serieus neemt is een retard..

17 Jan ’08 – 19:23
Paars
Paars

^want?

belachelijk. en dan duurt dat ding ook maar 10min…

17 Jan ’08 – 19:24
Witflits
Witflits

Iedereen die Wilders ook maar een beetje serieus neemt is een retard..

die zijn er helaas maar genoeg.

17 Jan ’08 – 19:25
killallhippies
killallhippies

@Paars:
Beetje het nieuws gevolgd de laatste paar jaar? Zie daar, het antwoord op je vraag..

17 Jan ’08 – 19:27
JPK
JPK

Ik denk dat het oorlog wordt als Wilders in z’n film een Koran gaat verscheuren of verbranden. Big time!

22 Jan ’08 – 22:00
nox
nox

achja, de bijbel mogen ze wat mij betreft ook verbranden

22 Jan ’08 – 22:05
Zorgvlied_Zuid
Zorgvlied-Zuid

nou wanneer komt dat hoerige filmpje nou

22 Jan ’08 – 22:20
rara
RaRa

Ik denk dat het oorlog wordt als Wilders in z’n film een Koran gaat verscheuren of verbranden. Big time!

ik hoop dat de mensen die op hem stemmen de eersten zijn die wegbezuinigd worden uit het bedrijfsleven. deze film gaat tot een economische boycot leiden van ons nationaal product. en als ex vvd’er zou je mogen verwachten dat die blonde kerel dat ook begrijpt.

22 Jan ’08 – 22:35
Paars
Paars

@Paars: Beetje het nieuws gevolgd de laatste paar jaar? Zie daar, het antwoord op je vraag..

mn reactie was bedoeld voor diegene boven jou…

@zvz: vrijdag

22 Jan ’08 – 23:37
Larixk
Larixk

we zien wel. Boeken verbranden of verbieden is sowieso een beetje debieltje.

22 Jan ’08 – 23:42
JPK
JPK

ik hoop dat de mensen die op hem stemmen de eersten zijn die wegbezuinigd worden uit het bedrijfsleven. deze film gaat tot een economische boycot leiden van ons nationaal product. en als ex vvd’er zou je mogen verwachten dat die blonde kerel dat ook begrijpt.

Als je ziet hoe de Moslim-wereld reageerde op Rushdie, kun je wel een voorstelling maken watskeburt als een land (want wilders zit in de kamer…) zo’n uiting gaat doen. Ik denk dat economische malaise nog wel het voordeligst is. Ik denk dat er grote problemen gaan komen en dat er bloed gaat vloeien als hij in beeld de Koran vernietigt.

En de media doen allemaal schijnheilig. Ondertussen staan ze allemaal te springen om die rotzooi uit te mogen zenden. En reken maar dat die kwiebus daar zelfs nog dik geld voor gaat vragen ook. Of andere deals gaat maken.

Fucked up world!

23 Jan ’08 – 00:24
elastiekje
elastiekje

gewoon kijken als je wil en anders niet. wat een gezeik allemaal.

23 Jan ’08 – 00:25
KaRelax
Carlos

Wat zou jij er van vinden als ik een filmpje zou maken over jou waarin jij geploegt zou worden door 20 olifanten

23 Jan ’08 – 00:32
JPK
JPK

Wat zou jij er van vinden als ik een filmpje zou maken over jou waarin jij geploegt zou worden door 20 olifanten

Da’s inderdaad wel waar het op neer kookt, Carlos. Scherp.

23 Jan ’08 – 00:43
Shelter
Shelter

Wat een onzin zeg.. waar het hier om draait is zelfbeheersing.
Schijnbaar is het een uitdaging om niet geprovoceerd te worden om geweld te gaan gebruiken omdat iemand je beledigd met een of andere debiele film. Aan de andere kant vraag ik me wel af wat de reactie is van links nederland wanneer homo’s de moskee-en in Nederland plat branden… die worden toch ook diep beledigd.
Ja die film slaat nergens op, is ongetwijfeld beledigend en provocerend gemaakt…. en dan???

Wat ik echt een mooie actie vind, is die vand e moskee-en in rotterdam die als tegenreactie hun deuren wagenwijd openzetten zodat die white trash people die zo bangig zijn met eigen ogen kunnen kijken wat er allemaal in zo’n moskee gebeurd. Zo reageer je als je verstandig bent.

23 Jan ’08 – 01:54
livio
livio

Merendeel van de reacties hier is gebaseerd op speculatie.

Misschien licht hij juist de verschillen tussen sharia’s en de koran toe en de overeenkomstigheden met andere heilige boeken. Of is dat niet discutabel genoeg ?

23 Jan ’08 – 02:05
JPK
JPK

De reactie is idd pure speculatie. Misschien is ’ie wel helemaal geen film aan het maken en hebben we straks een Donor-Show-Ontknoping. Lekker puh.

De reacties zijn gebaseerd op wat we weten van Wilders. Die man is niet echt subtiel in z’n uitspraken. Ik zie ’m iig nog niet een vergelijk maken tussen de Koran, de Bijbel en de Talmud. Hij is tegen de Koran en tegen de islamisering van Nederland. Punt.

Maar de reden dat bij de politie (en het leger waarschijnlijk) de crisisplannen klaar liggen geeft wel aan dat ‘men’ wel voelt dat dit niet okay gaat zijn.

Wat Shelter ook al zegt, die moskeeen open is een goeie zet. Ik ben benieuwd hoeveel Wilders-aanhangers daar een kijkje gaan nemen. Waarschijnlijk gaan vooral de mensen die toch al open staan voor gelijkheid en éénheid. Inderdaad vooral linkerflankers.

Dat voorbeeld van ‘de homo’s’ van Shelter is ook wel een nadenkertje. Ik vraag me ook wel ‘ns af waar ik sta als hier echt een keer de pleuris uitbreekt. Stel dat er een oorlog zou uitbreken hiero, wat ga je dán doen? Als een groep militairen voor je huis staan, je spullen meenemen, je vrouw verkrachten en je kinderen in elkaar meppen. Wat doe je dan met je goeie fatsoen en je discussie-cultuur? Ga je dan een goed gesprek aan of pak je je knuppel en mep je die gasten neer? Ik denk dat laatste. Da’s de meest menselijke reactie, lijkt me. Hoe triest dat ook is.

23 Jan ’08 – 10:28
Bora
Bora

de film poster is al uit:

23 Jan ’08 – 16:22
Futurama
Futurama

Ik vraag me ook wel ‘ns af waar ik sta als hier echt een keer de pleuris uitbreekt. Stel dat er een oorlog zou uitbreken hiero, wat ga je dán doen? Als een groep militairen voor je huis staan, je spullen meenemen, je vrouw verkrachten en je kinderen in elkaar meppen. Wat doe je dan met je goeie fatsoen en je discussie-cultuur? Ga je dan een goed gesprek aan of pak je je knuppel en mep je die gasten neer? Ik denk dat laatste. Da’s de meest menselijke reactie, lijkt me. Hoe triest dat ook is.

Ligt er een beetje aan. In jou (heel slechte) voorbeeld lijkt het me nogal logisch dat je met geweld reageert, vind het eerder krankzinnig om je zelf dan in te houden..

23 Jan ’08 – 20:19
JPK
JPK

(heel slechte)

Word.

24 Jan ’08 – 01:41
Yeroen
Yeroen

Ben benieuwd of de moslims zich nou ook es gedragen en boven die Wilders uitsteken. Kvond dat toen ook zo ongeloofelijk kinderachtig met die vrouw die werd vermoord om die spotprenten. Hoe oud ben je man? Je hoeft mensen hun interpretatie toch niet te volgen of aan te zien? Waarom zou je t kijken als je weet dat je gekwetst wordt.

24 Jan ’08 – 08:49
Paars
Paars

waarom zou je het maken als je weet dat veel mensen gekwetst gaan worden?

24 Jan ’08 – 12:10
Lepricon
Lepricon

Juist daarom wordt de film gemaakt, Paars. Naar maar waar…

24 Jan ’08 – 12:13