Ondanks dat ie verdomd veel geld kost, ben ik van plan om dit meesterlijke dingetje aan te schaffen. Hebben mensen enige ervaring met dit ding?
Verder vroeg ik me vooral af hoe het zit met de aanschaf/downloaden van software (microsoft office, msn, torrentshitz). Zijn er verder makkelijk accesoires te kopen voor een redelijke prijs of betaal je altijd de volle pond?
Ik heb er zelf helaas geen, maar zijn wel koningsdingen die macbooks. Heb wel ’s bij iemand een torrentprogrammaatje geïnstalleerd (bitsonwheels) en dat werkte allemaal prima iig.
volgens zo’n macfanboy kun je beter even wachten. in januari komen de nieuwe betere uit.. (dus de oude word ook goedkoper) software is wat lastiger downloaden(minder seeders) en er is voor elk windows ding wel een mac iets te krijgen. en je kunt ook bootcamp nemen waardoor je gewoon windows kunt gebruiken. (wel zonde van het geld)en assesoires licht eraan of er drivers voor zijn zelfde verhaal als vista imo. heb zelfd geen mac en ik haat die dingen maar das meer een persoonlijke mening.
Ik werk al sinds 1990 met Mac en wil niks anders. Ik heb zelf de zwarte MacBook en die bevaltprima, hoewel ik toch wel naar een Pro wil.
Qua software enzo heb ik nauwelijks problemen, zeker niet omdat er tegenwoordig heel veel open-source alternatieven voor MS-schijt te vinden zijn. Ik gebruik in principe helemaal geen MS-software meer. Voor MS-Office kun je als alternatief ook Neo Office gebruiken. Dat leest MS formaten en kan er ook in saven, dus da’s prima.
Verder ken ik de luxe niet van de gigantische Windows-aanbod niet, dus ik mis het ook niet. Ik kan alles wat ik nodig heb prima vinden. Ook luxe dure paketten. Torrents werken hiero ook prima. Ik heb Azureus voor dat in gebruik.
Qua accesoires is het meeste ook wel behoorlijk compatible. Hoewel sommige dingen vaak wat later komen voor Mac, omdat Windows nog steeds de baas is en commercieel dus interessanter.
Over een paar jaar is dat helemaal over, want je ziet nu dat Mac zelfs hun kenmerkende Apple-toets van het keyboard af hebben gehaald. Da’s, na de Intel-move, de volgende stap richting een systeem-alliantie met Windows vrees ik. Mac gaat zich minder richten op het door ontwikkelen van het besturingssysteem, maar gaan focussen op waar ze écht goed in zijn: design en user-interface.
Dus dat. Van een MacFreak.
Mac gaat zich minder richten op het door ontwikkelen van het besturingssysteem, maar gaan focussen op waar ze écht goed in zijn: design en user-interface.Dus dat. Van een MacFreak.
ik vind dit wel jammer want apple was altijd beter met bv software updates. als windows gebruiker kijk je uit met updates omdat je systeem kan gaan crashen en meestal langzamer word door ezelsbruggetjes. bij apple gaat het sneller na een update.
en apples scoorden vaak beter met bv video renderen. al was die voorsprong de laatste jaren kleiner. en die user interface was juist waar ik gek van werd. gooi je al je bestanden weg van je usb stick zet hij een prullemand op je stick. kreeg ook mijn cd er niet uit. moet je hem in de prullemand gooien om hem eruit te krijgen als je eenmaal weet hoe het werkt valt dat natuurlijk wel mee.
Ik heb al een tijdje een imac en heb er nooit problemen mee gehad het is even wennen in het begin maar het is erg rilekst
en ik dnek niet dat je kroting kan krijgen op apple spullen want die hebben altijd 1 vaste prijs.
Nee, dat niet. Die shitz (bijv, een lullig kabeltje) is belachelijk duur. Maar gelukkig is er inmiddels genoeg aanbod van goeie third parties.
is hier een mac gebruiker die me kan vertellen hoe ik de helderheid kan instellen van zo’n imac?
extra probleem is dat er windows er op draait omdat de software die ik moet gebruiken niet draait op een mac.
is hier een mac gebruiker die me kan vertellen hoe ik de helderheid kan instellen van zo’n imac?extra probleem is dat er windows er op draait omdat de software die ik moet gebruiken niet draait op een mac.
Zit dat niet bij die losse mac-toetsenborden boven F13 ofzo? op een MacBook is het in ieder geval met F1 en F2..
Ik heb nu bijna een jaar een MacBook, en zou niet ander willen. Heb er wel Parallels op staan om XP te kunnen draaien, anders herkent hij mijn telefoon niet (SE M600i). Ook met iSync werkt dat niet, maar meestal zijn er wel een paar mensen die daar iets voor ontwikkelen.
Er zijn genoeg sites waar je software kunt downloaden, voor torrents gebruik ik meestal Transmission; simpel programma, maar we met nuttige opties. (simpelst is Tomato torrent, maar die heeft erg weinig instellingen)
Kijk qua tekstverwerking ook even naar Keynote, Pages en Numbers, goed alternatief voor MS, en anders open source inderdaad, wat JPK al zei.
(kijk voor dit soort dingen ook even op het forum van onemorething.nl, daar is een speciaal subforum voor ’switchers’)
Als er inderdaad een nieuwe generatie uitkomt in januari zou ik daar even op wachten..scheelt meestal wel wat. In principe valt de prijs ook wel mee, tenzij je het vergelijkt met een Acer ofzo maar dan heb je ook niet echt kwaliteit.
hmmmm geen toets boven f13. heb ook een wit toestenbord.
heb het inmiddels gevonden. zit bij bootcamp opties. bedankt voor je hulp iig.
wel wazig dat ik alleen helderheid kan instellen en niet de kleuren
En hoe zit het met het aansluiten van randapparatuur (printers, camera’s,)
Dat doe je met de USB-poort… [er zit geen seriele poort op, dus als je een HELE oude printer hebt gaat het niet werken]
Serieus: Zoiets is meestal geen probleem, kijk anders even op de website van de leverancier of OS X het ondersteunt of mail ze je vraag…Eventueel kun je ook nog zoeken op fora over Mac en verschillende hardware, maar zoals JPK al aangeeft: Moet geen problemen opleveren.
Ik ben al overal een beetje aan het checken. Maar ik wist toevallig dat mensen zoals JPK met een Mac werken en zo’n persoonlijke ervaring is toch wel flex om te weten, dus thnx voor die reacties.
Tegenwoordig gaan er ook heel wat printers met bleutooth. De macbook heeft ook firewire aansluitingen
maar het zijn echt super kwaliteit computers, vindt ik persoonlijk.
mac is wel relax qua designen
maar zodra je een technische opleiding doet wordt het lastig (maple, autocad, aanverwante kutprogramma’s)
ik vind het wel sowieso 10x mooier als windhoos, maarja kheb windhoos nodig hier..
En Windows is visueel natuurlijk ook gewoon een matige rip-off van de Apple interface.
Toch een puntje van aandacht:
Eén van m’n vorige laptops heeft 3 keer een nieuw moederbord gekregen. Telkens viel m’n beeldscherm weg en kreeg ik ’m niet meer opgestart. Als je zorgt voor verlengde garantie (kun je bijkopen) dan is de service wel goed. Als de machine voor de 4e keer ter reparatie wordt aangeboden vervangt Apple het ding sowieso gratis.
M’n huidige MacBook heb ik begin dit jaar gekocht en heeft ook een vervanging van het moederboard achter de rug. Misschien ligt het aan mij en m’n manier hoe ik met m’n apparatus omga, want de meeste van m’n Mac-vrienden hebben dit probleem niet zo.
En Windows is visueel natuurlijk ook gewoon een matige rip-off van de Apple interface.Toch een puntje van aandacht:Eén van m’n vorige laptops heeft 3 keer een nieuw moederbord gekregen. Telkens viel m’n beeldscherm weg en kreeg ik ‘m niet meer opgestart. Als je zorgt voor verlengde garantie (kun je bijkopen) dan is de service wel goed. Als de machine voor de 4e keer ter reparatie wordt aangeboden vervangt Apple het ding sowieso gratis.M’n huidige MacBook heb ik begin dit jaar gekocht en heeft ook een vervanging van het moederboard achter de rug. Misschien ligt het aan mij en m’n manier hoe ik met m’n apparatus omga, want de meeste van m’n Mac-vrienden hebben dit probleem niet zo.
Verlengde garantie vind ik echt kneiterduur, betaal je iets van 200 eu meer.
En Windows is visueel natuurlijk ook gewoon een matige rip-off van de Apple interface.Toch een puntje van aandacht:Eén van m’n vorige laptops heeft 3 keer een nieuw moederbord gekregen. Telkens viel m’n beeldscherm weg en kreeg ik ‘m niet meer opgestart. Als je zorgt voor verlengde garantie (kun je bijkopen) dan is de service wel goed. Als de machine voor de 4e keer ter reparatie wordt aangeboden vervangt Apple het ding sowieso gratis.M’n huidige MacBook heb ik begin dit jaar gekocht en heeft ook een vervanging van het moederboard achter de rug. Misschien ligt het aan mij en m’n manier hoe ik met m’n apparatus omga, want de meeste van m’n Mac-vrienden hebben dit probleem niet zo.Verlengde garantie vind ik echt kneiterduur, betaal je iets van 200 eu meer.
Ja, ik vind het ook belachelijk. Die shit moet gewoon werken, een jaar of 4 minimaal. Maar als binnen de normale garantie je moederbord naar de klote gaat, dan ga je wel ff anders rekenen.
3 moederbordjes X veels teveel knaken = toch garantie bijkopen.
En Windows is visueel natuurlijk ook gewoon een matige rip-off van de Apple interface.
apple’s eerste os was ook maar een matige rip off van de xerox star.en die was er 4 jaar eerder en kon toen al multitasken. apple heeft wel vaker dingen gekopieerd zoals de scroll muis.
bq. En Windows is visueel natuurlijk ook gewoon een matige rip-off van de Apple interface.apple’s eerste os was ook maar een matige rip off van de xerox star.en die was er 4 jaar eerder en kon toen al multitasken. apple heeft wel vaker dingen gekopieerd zoals de scroll muis.
True.
niet dat ik dat erg viind ofzo. ik ben juist blij dat als ik nu achter een apple zit dat ik dan kan scrollen. net als de amd vs intel wedloop waardoor we nu betere pc’s en apple’s hebben.
Ok… ik wil misschien ook een Apple kopen over bepaalde tijd :
–Wat zijn de voordelen ?
–Wat zijn de nadelen ?
Aub geen discussie want dan ben ik er nog niet uit… ?
En wat ik er voornamelijk mee wil is beats maken… en evt. beetje gamen maar dat zet ik secundair
In mijn belevingswereld bestaat Windows niet. Af-en-toe kom ik zo’n ding tegen, maar da’s net zoiets als dat m’n dvd-recorder ook een andere interface heeft dan m’n Mac. Voor- en nadelen ga ik me niet aan wagen. Ik kan niet écht vergelijken. Ik ben pro-Apple. That’s it.
Beats maken geen idee waar je dat mee doet op Mac. Verder dan Garageband ben ik nooit gekomen. En dat gebruik ik eigenlijk ook niet echt.
Qua games is het aanbod wel aanzienlijk minder dan voor PC. Veel minder titels. Tien jaar geleden was het écht erg. Het trekt wat bij, maar het is lang niet gelijk…
beats maken heb je reason voor, ableton live. Is prima te doen en het werkt een stuk soepeler dan op PC.
Wat je tegenwoordig kan doen is een intel mac nemen die kan schakelen tussen windows en OSX, dan kan je meteen zien hoeveel beter OSX wel niet werkt en tegelijk alles spelen wat er voor windows uitkomt…
Er is een laatst getest waarop windows vista het best werkte en dat was op de MAC
Haha. ![]()
Da’s ook meteen het gevaar. Sinds die Intel er in zit komt Apple wel steeds dichter tegen Windows als we niet oppassen. Zolang die klote Intel-tune maar niet achter Apple-commercials komt…
Er is een laatst getest waarop windows vista het best werkte en dat was op de MAC
dit gaat om de macbook. er is alleen op laptops getest.
http://www.pcworld.com/article/id,123729-page,1…
nummer drie lijkt mij een betere optie in prijs kwaliteit. 1000 dollar minder so what dat hj iets trager is.
en windows bouwt ook geen laptops dus kun je ook het hun ook niet kwalijk nemen
en als beste getest is niet het snelste. dat is de quad core die is 2000 dollar duurder dan de mac