reviews interviews galleries videos forum members login signup
320 bezoekers en 8 leden online.
50 Procent Neger - Cyclus, Dja, Ejis, EProductionz, Jurian, lostsun, Ruys, Stone A Pig
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!
Rik
Rik

‘Student krijgt geen studiefinanciering meer’
Uitgegeven: 16 oktober 2007 21:04

AMSTERDAM–Studenten krijgen straks geen studiefinanciering meer. Ze moeten hun studie volledig van een lening betalen.
Chris Heijmans

Dat is een van de mogelijke maatregelen waarmee minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) de salarissen van leraren wil verhogen, zegt zijn woordvoerder dinsdag. Hiermee zou het lerarentekort in de toekomst voorkomen kunnen worden.

De basisbeurs, 233 euro voor uitwonende studenten, zou een lening worden. Voor wie de schuld na de studie niet kan terugbetalen, wordt de lening omgezet in een gift.

Leraren

Het verhogen van salarissen van leraren staat in het advies van de commissie Rinnooy Kan. Het plan kost 1,1 miljard euro per jaar.

Plasterk liet eerder weten dat hij het advies van de commissie wil opvolgen en onderzoekt de mogelijkheden om geld daarvoor vrij te maken. De minister bespreekt zijn ideeën woensdag met minister van Financiën Wouter Bos (PvdA).

———————–

Voeg dit bericht toe aan eKudos Voeg dit bericht toe aan MSN Reporter Voeg dit bericht toe aan NUjij
lees voor
21:08 16 Oktober 2007
Plasterk overweegt einde basisbeurs

Minister Plasterk van Onderwijs ziet een aantal mogelijkheden om een miljard euro te vinden voor het verhogen van de lerarensalarissen. Morgen bespreekt hij die met minister Bos van Financiën.

Eén daarvan is het afschaffen van de basisbeurs voor studenten. Die is nu 233 euro per maand voor uitwonenden. Dat zou dan een lening moeten worden. Daarnaast overweegt Plasterk het collegegeld te verhogen. Een andere optie is het groter maken van de klassen.

De commissie-Rinnooy Kan heeft berekend dat een miljard nodig is om een groot lerarentekort te voorkomen. De minister moet dat in z’n eigen begroting vinden.

———————————–

FAK DAT!

16 Oct ’07 – 21:15
Christov
Christov

hahaha heeeeeeeeeel goed voor de kennis economie dit

16 Oct ’07 – 21:16
KaRelax
Carlos

Eerst zouden ze toch verhogen? Die gast moet niet zoveel crack roken

16 Oct ’07 – 21:23
killallhippies
killallhippies

bezuinigen op defensie dan, flapdrollen..

16 Oct ’07 – 21:27
KaRelax
Carlos

neeman we gaan bezuinigen op de studenten die hebben alzoveel geld. En huur, verzekeringen en college geld is echt niet zo duur hoor…

16 Oct ’07 – 21:30
rara
RaRa

ze noemen een afgestudeerd hbo’er tegenwoordig al leraar op het hbo. zo kan ik ook tekorten oplossen.

16 Oct ’07 – 21:35
Yid
Yid

Betalen zullen jullie!

16 Oct ’07 – 21:40
Trab
Trab

tsjongedejonge

16 Oct ’07 – 21:58
Larixk
Larixk

hmm, vond plasterk altijd wel een aardige heldere gast maar dit is toch een beetje vreemd.
Er staat natuurlijk nog wel ‘mogelijk’ en het staat op geen enkele zinnige nieuwssite, alleen op nu.nl. Dit komt heus niet zomaar door de kamer zonder studentenprotesten e.d. Moet het nog zien gebeuren, geen zin om nu al met een overspannen hart van nederland reactie te komen.

16 Oct ’07 – 22:03
Jurian
Jurian

Het staat ook op NOS Ik hoop iig niet dat ze het doorzetten, middelbare scholieren gratis boeken maar daarna niets meer, terwijl hbo’s bijvoorbeeld vaak veel duurder zijn. Beetje vreemde plannen.

16 Oct ’07 – 22:17
KaRelax
Carlos

hmm, vond plasterk altijd wel een aardige heldere gast maar dit is toch een beetje vreemd. Er staat natuurlijk nog wel ‘mogelijk’ en het staat op geen enkele zinnige nieuwssite, alleen op nu.nl. Dit komt heus niet zomaar door de kamer zonder studentenprotesten e.d. Moet het nog zien gebeuren, geen zin om nu al met een overspannen hart van nederland reactie te komen.

Ik wel, paniekkkkkkkk. Jij en ik larix gaan het verzet leiden. Klim de barricas op amigo, viva la revolucion

16 Oct ’07 – 22:27
Larixk
Larixk

fok ja man je hebt gelijk,

als jij nou morgen in een batmanpak op de martinitoren klimt steek ik nu hier in de straat wat auto’s in brand.

16 Oct ’07 – 22:56
KaRelax
Carlos

Christov zijn grote droom gaat ook in vervullig, ene regering afzetten.

viva la revolucion

16 Oct ’07 – 23:01
Rik
Rik

Plasterk ontkent plan voor afschaffen basisbeurs
Uitgegeven: 16 oktober 2007 22:05

DEN HAAG–Minister Ronald Plasterk van Onderwijs ontkent dat hij serieuze plannen heeft om de basisbeurs voor studenten af te schaffen en te vervangen door een lening. De PvdA-bewindsman heeft dat dinsdagavond gezegd.
ANP

Hij reageerde hiermee op het bericht dat hij op deze manier geld zou willen vinden om de lerarensalarissen te verhogen.

Plasterk zei wel dat er op zijn ministerie allerlei ideeën, rijp en groen, op een rijtje zijn gezet om de benodigde 1,3 miljard euro te vinden. Ook de mogelijkheid van het afschaffen van de basisbeurs is daarbij langsgekomen, maar volgens de minister is dat geen serieuze optie.

Een commissie onder leiding van Alexander Rinnooy Kan heeft het kabinet geadviseerd de lerarensalarissen flink te verhogen om te voorkomen dat er een tekort aan docenten ontstaat. Het kabinet komt waarschijnlijk volgende maand met een voorstel.

16 Oct ’07 – 23:06
Larixk
Larixk

ow shit heeft er iemand een brandblusser, de revolutie gaat niet door

16 Oct ’07 – 23:10
DTNR67
DTNR67

shit shit shit ik hoopte nu ff een mei 68 mee te kunnen maken

17 Oct ’07 – 00:24
Paco
Paco

dan maar straatlessen volgen die zijn gratis en leveren meteen wat op….met alle risico’s van dien…

nee maar ff serieus nu krijgen we alleen maar nog meer ongeschoolde rappertsss….

17 Oct ’07 – 00:36
JPK
JPK

Waar rook is, is vuur. In een vorig kabinet werd dit ‘een proefballonnetje oplaten’ genoemd. Effe prikkelen om te kijken hoe heftig de reacties zijn.

Volgens mij lopen er trouwens veel lapswanzen onder studenten rond. De prestatiebeurs kan nog wel een tandje strakker. Kennismaatschappij is zwaar overschat en achterhaald. Het is een voortvloeisel uit de informatie-tijdperk en die loopt op een verzadigingspunt. Meer ruimte voor creativiteit en cultuur? En misschien wat meer ruimte voor bewustzijn/verlichting/spiritualiteit?

17 Oct ’07 – 00:57
KaRelax
Carlos

nee prestatiebeurs blabla. Gewoon mensen die t goed doen belonen

17 Oct ’07 – 01:27
Christov
Christov

Volgens mij lopen er trouwens veel lapswanzen onder studenten rond.

heeft mn tirade tussen Praag–Frankfurt Lufthaven toch nog effect gehad haha

17 Oct ’07 – 09:14
JPK
JPK

Haha, word.

En @ Carlos: Mensen die het goed doen ís toch de prestatiebeurs. Anders is dat wel wat ik bedoel ermee. Beginnen om mensen die niet presteren te korten lijkt me prima.

17 Oct ’07 – 11:03
Larixk
Larixk

tegen. Studententijd is juist de tijd waar je al je vaardigheden voor de rest van je leven ontwikkeld en een netwerk opbouwt. Als je alleen maar druk voelt om je studie af te maken en geen kans hebt om je daarbuiten te ontwikkelen heeft het bedrijfsleven minder aan je. Dit komt natuurlijk ook door de kloof tussen bedrijfsleven en onderwijs.

17 Oct ’07 – 11:13
JPK
JPK

tegen. Studententijd is juist de tijd waar je al je vaardigheden voor de rest van je leven ontwikkeld en een netwerk opbouwt. Als je alleen maar druk voelt om je studie af te maken en geen kans hebt om je daarbuiten te ontwikkelen heeft het bedrijfsleven minder aan je. Dit komt natuurlijk ook door de kloof tussen bedrijfsleven en onderwijs.

Ik volg je wel. Prestatiebeurs kun je ook andersom interpreteren: je wordt beloont als je presteert. Wat Carlos zegt.

Het is zeker de tijd waarin je je vaardigheden ontwikkelt, maar een stuk aanleg/talent/interesse/enthousiasme lijkt me wel een redelijke verwachting van iemand die een richting kiest ipv studeren om het studeren. Bovendien levert het je als studenten een veel kwalitatiever netwerk op, omdat de rotzooi er vantevoren uit gezeefd zijn.

17 Oct ’07 – 11:18
KaRelax
Carlos

Haha, word.En @ Carlos: Mensen die het goed doen ís toch de prestatiebeurs. Anders is dat wel wat ik bedoel ermee. Beginnen om mensen die niet presteren te korten lijkt me prima.

iedereen krijgt toch prestatiebeurs.

Maar iig, ik bedoel meer van: mensen die hun Propadeuse in een jaar halen belonen ofzo, of die hun studie binnen 4 jaar afronden belonen

17 Oct ’07 – 12:04
KaRelax
Carlos

En JPK je moest eens weten hoe duur alles is nu, niet meer zo als vroegah he. Mijn kamer is bijv. 363 euro, collegeld iets van 150 euro per maand, verzekering 80, boeken duur.. (die heb ik niet eens allemaal gekocht omdat duur) als je dan ook nog dingen er bij wil doen rijbewijs ofzo dat red je nooit. Studeren is gewoon te duur en ipv omlaag moet die sheisse gewoon omhoog. Of de huisbazen moeten strengere regels over de huur krijgen

17 Oct ’07 – 12:07
ricktorious
rtorious

lijkt me niet zo chill ik heb nu al 2 weken 0,00 en ik moet het nog een week uitzingen…

Wordt weeris tijd om mn pokeraccount uit te cashen, vooral met die dalende dollar :@.

17 Oct ’07 – 12:20
Logical
Logical

Haha, word.En @ Carlos: Mensen die het goed doen ís toch de prestatiebeurs. Anders is dat wel wat ik bedoel ermee. Beginnen om mensen die niet presteren te korten lijkt me prima.
iedereen krijgt toch prestatiebeurs. Maar iig, ik bedoel meer van: mensen die hun Propadeuse in een jaar halen belonen ofzo, of die hun studie binnen 4 jaar afronden belonen

Nah, dat slaat ook nergens op. Belonen op prestatie zou je per studie moeten bekijken, want als iemand een zware technische studie niet in 4 jaar haalt is dat geen schande. Als je beloond wordt om binnen 4 jaar je studie af te ronden dan kiest iedereen voortaan van die standaardstudies zoals rechten en psychologie, omdat dat beter te doen is binnen de gegeven tijd.

17 Oct ’07 – 12:22
KaRelax
Carlos

lijkt me niet zo chill ik heb nu al 2 weken 0,00 en ik moet het nog een week uitzingen…Wordt weeris tijd om mn pokeraccount uit te cashen, vooral met die dalende dollar :@.

Ja maar alsje thuis woont is anders, ik bedoel ik kan ook een week thuis overleven zonder een euro.

17 Oct ’07 – 12:37
ricktorious
rtorious

lijkt me niet zo chill ik heb nu al 2 weken 0,00 en ik moet het nog een week uitzingen…Wordt weeris tijd om mn pokeraccount uit te cashen, vooral met die dalende dollar :@.
Ja maar alsje thuis woont is anders, ik bedoel ik kan ook een week thuis overleven zonder een euro.

true maar het is wel foktop want ik wil uit

17 Oct ’07 – 12:42
KaRelax
Carlos

ja maar je hebt genoeg eten

17 Oct ’07 – 12:46