Meneer van den Broek, Brigadier, DTNR67, D-vide, Monn-E, Larixk, Lepricon, listig, lostsun, Mypoz, Nielsonwheels, RIOT, Overgewicht, Paars, Proche, Rik, Roodbloed, Scraffitio, sonar, Stone A Pig, warhead, ZiekeSais, Zorgvlied-Zuid
De gemeente Amsterdam is bereid De Melkweg een tijdelijke lening te verstrekken van 750.000 euro om het poppodium tot december te behoeden voor een faillissement
Tegen die tijd moet de instelling dat geld bijeen hebben gebracht door sponsoring, wijziging van de programmering of verhoging van de entreeprijzen. Dat is donderdag gebleken uit een voorstel van cultuurwethouder Carolien Gehrels.
Dekking
Begin juli bleek onverwacht dat De Melkweg door de recente verbouwing een tekort heeft van 1,8 miljoen euro. Het poppodium had al geld uitgegeven voor een verbouwing van de grote concertzaal ‘The MAX’, zonder dat er een dekking voor was gevonden.
Zonder ingrijpen van de gemeente zouden de ongeveer 250 werknemers op straat komen te staan.
Injectie
De gemeente gaf in juli al een financiële injectie van een half miljoen euro. Tevens stelde de gemeente een toezichthouder aan die de financiële gang van zaken moest nagaan. Die concludeert nu dat De Melkweg uit de eigen middelen 550.000 euro kan ophoesten.
Gehrels en de Amsterdamse gemeenteraad vonden dat de directie van het poppodium laakbaar had gehandeld door de ongedekte uitgaven voor de verbouwing.
Belasting
De concertzaal is het niet eens met het reddingsplan. “Het voorstel vormt een onevenredig zware financiële belasting voor De Melkweg die de continuïteit niet ten goede komt”, schrijft het bestuur aan Gehrels.
Het poppodium denkt niet 750.000 euro door sponsoring en exploitatie bij elkaar te kunnen sprokkelen en verlangt dit bedrag als een subsidie.
Bouwwerkzaamheden
Ook meent het bestuur dat het geen fouten heeft gemaakt. Uit e-mails van een ambtenaar van de gemeente maakte De Melkweg op dat de bouwwerkzaamheden konden doorgaan en de stad dekking zou zoeken voor een bedrag van 1,8 miljoen euro. De wethouder heeft De Melkweg al per brief laten weten deze standpunten niet te delen.
Amsterdam vindt De Melkweg te belangrijk als culturele instelling om die failliet te laten gaan. Een tiende van alle concerten in de hoofdstad vindt plaats in De Melkweg.
bron: nu.nl
zal wel net zo gaan als bij alle voetbalclubs. Beetje gezeik in de media en uiteindelijk loopt t toch wel los
Dit gebeurde niet zo heel lang geleden bij nighttown… die is uiteindelijk ook gesloten omdat de gemeente op het laatste moment de beloofde lening terugtrok… zonde dat het zo dramatisch gesteld is met het management van poptempels in nederland…
hier hebben we daar ook last van. krijgen ze subsiedie voor poppodium, gaan ze van die kamerconcerten geven en andere scheitzooi waar geen hond op af komt, en omdat het moet, mochten een paar dj’s dan een potje subsidiegeld opmaken zodat ze poppodium waren.
Dit gebeurde niet zo heel lang geleden bij nighttown… die is uiteindelijk ook gesloten omdat de gemeente op het laatste moment de beloofde lening terugtrok… zonde dat het zo dramatisch gesteld is met het management van poptempels in nederland…
Bij Nighttown rommelde het al jaren en de Melkweg heeft echt exclusieve shows, zit in Amsterdam en mensen uit het hele land komen daar wekelijks is toch iets anders. Komt bij dat Melkweg in de problemen is gekomen door een verbouwing.
Dat zegt dus echt niets yid… naar nighttown kwamen ook exclusieve acts die nergens anders kwamen… ja ook buiten hiphop… en dat het in Amsterdam zit is overbodig info… nighttown zat in Rotterdam en trok al jaren mensen uit het hele land…
het gaat om mismanagement… als je de verbouwing niet kan betalen, moet je ’m niet uitvoeren, simpel… Nighttown is kapot gegaan op het horecabedrijf… en vervolgens zou de gemeente rotterdam een flinke lening geven en/of mede-eigenaar worden… dit is uiteindelijk niet doorgegaan, waardoor nighttown wel moest sluiten…
Het is gewoon damn triest dat de grote steden in nederland geen goede poppodia kunnen managen…
Zou wel ff heel zwaar klote zijn als de Melkweg gaat sluiten. Mijn eerste pit en de eerste ‘grote’ zaal waar ik opgetreden heb met mijn band van toendertijd. Fok it dat t op een schoolfeest was, hahaha.
Kan aan mij liggen, maar geloof dat Nighttown toch minder acts had, ook buiten hiphop om. Maar het kan aan mij liggen.
Blijft natuurlijk alsnog jammer dat Nighttown dicht is. Heb daar genoten van Ice-T, Gangstarr, Guru etc….
Tuurlijk, Nighttown was niet hetzelfde als de melkweg, maar ’t was wel net zoiets… en nighttown was voor rotterdam wat de melkweg voor amsterdam is… al zaten beiden in lutjebroek, ’t is gewoon heel jammer dat dit soort zaken gebeuren met nederlandse poppodia…
Ik vond de meeste concerten in de melkweg al prijzig, als ik dan lees dat ze door sponsoring en exploitatie een deel van de schuld willen terug verdienen dan dank ik maar 1 ding…–duurdere entree/lidmaatschappen en drankjes…
Slechte zaak dus
dat lidmaatschap was al zakenvullerij waar ze bij de VVD nog van kunnen leren
maarja misschien gek idee van men, maar Amsterdam heeft ook altijd nog de Paradiso toch?
Ik geloof dat lidmaatschap een regeling is waardoor evenementen daar besloten feesten zijn, wat meer vrijheid geeft ofzo. Maar kan heel goed zijn dat dit een lulverhaal is. Zelfs als t waar is blijft t inderdaad afzetterij. Maak dan bijvoorbeeld een vrijwillig lidmaatschap waarbij je 10% korting krijgt ofzo…
Yo-Riz: klopt. Melkweg is een vereniging en een vereniging mag geen openbare feesten organiseren, vandaar deze “lidmaatschap” constructie. Dat je ervoor moet betalen om een maand lid te zijn is alleen nog een extra slimme commerciële move (anderen noemen dat dan weer inderdaad geldklopperij). Kan er persoonlijk niet zo heel erg wakker van liggen. Net zo min als van een sluiting van de Melkweg. Paradiso ligt maar een paar metertjes verderop. Weinig moeite om daar meer dingen neer te zetten. Liever 1 goedlopende zaal, dan twee net quite draaiende zalen.
Voordeel als alles in Paradiso is, is dat je nooit op dezelfde avond twee dope optredens hebt. Nadeel is, dat wanneer Paradiso echt nep is, je geen alternatief hebt die om de hoek is…
Voordeel als alles in Paradiso is, is dat je nooit op dezelfde avond twee dope optredens hebt. Nadeel is, dat wanneer Paradiso echt nep is, je geen alternatief hebt die om de hoek is…
hahaha