Deja-Beats, Godsson, Larixk, listig, month, Paars, pavlove, qup-of-T, Rize, sickah, Stone A Pig, UrbanSound, Waldie, Zorgvlied-Zuid
Wuddup mede hiphopperts, laatste tijd na veel optredens gezien te hebben kwam ik eigenlijk tot de conclusie hoe slecht/lame sommige grote amerikaanse acts wel niet zijn in vergelijking tot redelijk onbekende opkomende Nederlandse acts. Terwijl dit eigenlijk andersom moet zijn, aangezien je vaak grof betaalt om wat van je helden te mogen kunnen zien….
eens! een goede ontwikkeling voor de Nederlandse scene wat aangeeft dat het steeds beter en beter wordt.
ja, of is het gewoon de amerikaanse scene die afzwakt qua motivatie? ik zie het idd bij vooral grote acts steeds vaker voorkomen dat ze als zoutzakken op het podium staan (goed voorbeeld is the wu vorige week), terwijl ze het o zo goed zouden kunnen. Teveel geld, teveel aandacht.
Zou ook met nederlandse mc’s gebeuren als ze hier goed konden leven van hun muziek.
ach valt mee
ciph barker in 013 gaat niemand los
kubus en bang bang al die groupies wel
denk dat een hoop van die shit gewoon te maken heeft met coffeeshops voor amerikanen en groupie top notch zwolle mentaliteit hier
amerikaanse acts zijn geen nederwiet gewend.
Verder valt het mij vaak juist andersom op. Dat veel acts op Nederlandse hiphopavonden zo crappy zijn dat een goede amerikaanse act soms een verademing is. Het is meer een per artiest afhankelijk ding denk ik.
Ik check geloof ik alleen goede buitenlandse acts (bv. Jean Grae/Talib Kweli tijdje terug was een erg dope show) en de echte Nederlandse amateuravonden (waar het publiek voor 90% uit familie van de acts of personeel bestaat).
Vergelijk Wu-Tang op Dour met Opgezwolle op Dour.
De Wu-Tang, wereldberoemd, stond erbij als een zootje ongeinteresseerde pipo’s dat even snel een smak euro’s komt verdienen met een medley van hun beste werk, en nog niet eens de moeite doen om eens te informeren hoeveel volk er is. “I see 100,000 motherfuckers!”. Yeah, right. Nog slechter dan op Werchter 3 jaar geleden, en dat wil wat zeggen.
Opgezwolle daarentegen, bekend in Holland en Vlaanderen, braken de tent af. Er was gvd 10x meer sfeer in die tent dan opd e wi waar Wu-Tang speelde. Zelfs onze franstalige medemensen gingen uit hun dak terwijl ze geen zak verstaan van wat er gerapt wordt.
Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar ik krijg de indruk dat hoe bekender een act is, hoe minder moeite ze doen om er iets vernieuwend van te maken. In plaats daarvan nemen ze gewoon aan dat iedereen wel los gaat (wat meestal nog het geval is ook, bende groupies).
denk niet dat je het direct op groupies kan afschuiven tho. voor longtime fans van een bepaalde act is het hoe dan ook dope om favoriete tracks live geperformed te zien worden. ik vond de gig van wu wel enorm slecht, maar toch ging ik los simpelweg omdat er mad klassiekers gespeeld werden, en het toch een bepaalde sfeer is waar je dan in raakt. en dan geef je geen fok meer om de kwaliteit.
helaas moeten onbekende acts wel vechten voor hun avond, maar daardoor verbeteren ze natuurlijk wel wat ook weer doper is.
Voor longtime fans mogen ze wel wat meer moeite doen, me dunkt. Er zijn gasten die speciaal voor de Wu afzakten naar Dour, en dan krijg je zo’n half-assed optreden van niks.
het is altijd, dat de grote acts zich niet echt meer hoeven te bewijzen, want ze weten toch wel dat mensen hun show komen checken, terwijl bij de kleine acts die moeten zich nog bewijzen en dan gaat ’t van mond op mond reclame meer als ze een dope-show geven.
Beasties Boys in de HMH een paar jaar geleden waren wel superdik.
vs
Brainpauper op stage is ook niet alles.
Toch sta ik bij amerikaanse artiesten hoogstens een beetje met me arm te zwaaien en bij 8 van de 10 Nederlandse (kwaliteit) dingen stuiter ik door de pit heen.
Het geluid van de paradepaardjes van Top-Notch–die toch wel de meest bekende acts zijn naast Ali B–is ook een stuk ruiger en meer richting elektronische shit dan de meeste Amerikaanse producties. Zal t denk ik ook wel mee te maken hebben.
is gewoon per artiest verschillend.
meeste acts van NL’se bodem vind ik wel live veel beter dan ze op cd zijn.
Bij Amerikaanse acts heb ik dat wel wat minder, maar grote namen die ik dit jaar nog heb gezien als Snoop Dogg en DeLa Soul zetten voor mij een show neer waar geen enkele Nederlandse act ooit aan kan tippen.
Het komt ammaal door die verrekte paddos!!!:D
T hangt heel erg van de act af. De Amerikaanse acts die ik heb gezien brachten het allemaal wel overtuigd. Alleen één x bij de JMT dat ze echt geen zin hadden, voor de rest valt het me altijd wel goed (Delinquent Habits, IT, Jeru, J5). Ik weiger ook gewoon om echt veel geld neer te leggen voor een optreden, veel meer dan 20 moet t voor mij niet worden, zeker omdat de kans dan ook aanwezig is dat je acts met sterallures krijgt.
is gewoon per artiest verschillend.meeste acts van NL’se bodem vind ik wel live veel beter dan ze op cd zijn.Bij Amerikaanse acts heb ik dat wel wat minder, maar grote namen die ik dit jaar nog heb gezien als Snoop Dogg en DeLa Soul zetten voor mij een show neer waar geen enkele Nederlandse act ooit aan kan tippen.
ja