AKK, dichter, Inf, Larixk, Lepricon, Macronizm, MistaSweet, Nappie, Overgewicht, Paars, Proche, Rik, Rikers, Roodbloed, Stone A Pig, UrbanSound, Yid, Zorgvlied-Zuid
Platenliefhebbers stonden vorige week woensdag plots voor een lege en gesloten Fat Beats in Amsterdam. De zaak was elf jaar lang dé leverancier van hiphopvinyl en een legendarische plek waar vele artiesten langskwamen voor de gezelligheid of voor onvergetelijke instore optredens.
Een aantal maanden terug kreeg de winkel in de hoofdstad, in handen van de Amerikaanse eigenaars Joe Abajian en Ryan Sikorski, een nieuwe bedrijfsleider die de zaak nieuw leven in moest blazen. Er werd een opnamestudio achter de winkel gebouwd en de begane grond werd omgetoverd tot sneakershop. In de kelder kon je terecht voor je platen. Kort na de grondige verbouwing lijkt Fat Beats Amsterdam opeens verleden tijd, wat is er gebeurd?
DJ Turne, sinds kort fanatieke medewerker van de shop, was vol goede moed om de zaak weer iets van de glorie terug te geven die het jarenlang uitdroeg, totdat hij van bovenaf werd verrast met de mededeling dat de winkel van de ene op de andere dag leeggeruimd moest worden. Hij kan weinig over het gebeuren kwijt, behalve dat het een erg ingewikkelde en lastige situatie is. “Ik ben drie dagen fysiek ziek geweest van dit alles. Over twee weken komen de Amerikaanse eigenaars hierheen om orde op zaken te stellen. Het enige wat ik erover wil zeggen is dat Fat Beats Amsterdam nog geen verleden tijd is, het is niet de bedoeling geweest vanuit Amerika om de zaak te sluiten, dus is het niet onwaarschijnlijk dat er binnenkort een comeback zal zijn.” De rol van Turne was beperkt tot het verkopen van platen. De deejay heeft nooit een aandeel of leidinggevende functie gehad in Fat Beats, en heeft zo niks te maken met de schijnbare zakelijke malaise van de winkel.
Turne kan geen commentaar leveren op de geruchten over deze zakelijke malaise, in de vorm van hoog opgelopen schulden. Arts the Beatdoctor, de producer die gebruik maakte van de studio, weet ook geen details. “Ik heb wel wat gehoord over schulden die niet betaald zouden gaan worden en dat ik daarom mijn studio leeg moest komen halen. Ik heb dat gedaan en wil er verder niets mee te maken hebben, ik maakte muziek daar en ben verder niet betrokken bij de zaken van Fat Beats.”
Voormalig bedrijfsleider Dimmy hoort veel verschillende verhalen en vindt het erg moeilijk om er iets over te zeggen. “Het ligt heel gevoelig, er zijn heel veel dingen misgegaan. Ik weet dat het niet de bedoeling was om de winkel te sluiten. Opeens was het leeg, ik reed er langs en zag dat het allemaal weg was. Je bent toch ook hiphopfan en hebt daar ook geshopt, het is heel raar en onverwachts allemaal.”
Aangezien alle bovenstaande betrokkenen geschokt en verrast zijn met het nieuws van de sluiting, zou de huidige bedrijfsleider Rodion van Rossum de aangewezen persoon zijn om wat meer licht om de zaak te werpen. Helaas is hij tot op heden onbereikbaar.
Yep. Ik hoorde het afgelopen weekend. Sad. ![]()
Misschien dat er (weer) een doorstart komt, maar het zit er niet in verwacht ik.
hehe, ken rodion nog van m’n middelbare schooltijd in nijmegen. Hij had toen geloof ook een r&b tent in het centrum geopend dat paar maanden later failliet was gegaan, dus wellicht dat ie zakelijk niet zo sterk is ![]()
moest nog me mondje houden hiero maar goed. ik denk dat het klaar is met Fatbeats de vorige eigenaar heeft zoveel schuld opgebouwd dat de nieuwe eigenaar het niet meer kon bolwerken, zonde maar ja
zou jammer zijn. Heb geen platencollectie dus kocht er nooit wat, maar vond het toch altijd wel tof om er een bietje rond te neuzen.
Dank je Kameraad , de mensen die mij persoonlijk kennen weten dat ik altijd met volle inzet/trots bij Fat Beats heb gestaan.
Toen we het overnamen was het al zo goed als een verloren zaak en de hoge schulden (die er al waren) hebben ons uiteindelijk de das om gedaan.
Iedereen kan gaan roepen op sites over wie z’n schuld het is maar daar schieten we niks mee op.
Ik zou eigenlijk nog niks hierover melden was de afspraak met mijn bazen , en ik ga het dus ook niet op elke board uitleggen.
Yid wist idd hiervan omdat ik hem vorige week toevallig tegenkwam en ik heb hem toen ook gevraagd de zaak stil te houden omdat er misschien nog iets positiefs kan gebeuren. Maar tis nu op alle boards te lezen dus post ik nu hier mijn reply , maar ik ga er nog niet uitgebreid op in. Dus je vragen in volgende posts zal ik niet beantwoorden. Ik wil eerst zelf meer duidelijkheid voor ik uiteindelijke conclusies trek.
Voor mij persoonlijk is het fokop omdat ik eindelijk es werk had dat me daadwerkelijk boeide en ook veel tijd in FBA heb zitten, shit was gvd me inkomen en ik kon daar nog hogerop komen snappie…
Voor nu heb ik gezegd wat ik wilde zeggen , als ik meer weet zal er vast nog wel n special op de voorpagina komen waarin iedereen zo goed mogelijk geinformeerd word.
naja jammer dat hij dicht moet maar het is niet alsof ze kicke dingen op plaat hadden..
dure prijzen, bijna alleen maar re-issues
maarja fokkop voor Fritz Bomb wel..
Inderdaad zonde… Ik kwam er niet vaak maar kocht er toch redelijk wat vinyl. Zeker toen er nog veel ‘bijzondere’ platen te krijgen waren. De collectie was de laatste jaren al flink uitgedund (voor de undergroundliefhebber dan). Wat meer op safe gaan en populairdere shit verkopen was op zich logisch gezien de schulden. Ook jammer voor Fritz en zijn collega’s die je altijd wel een advies op maat konden geven. Bedankt daarvoor en sterkte nu!
dus daarom stond er R.I.P bij die myspace nick ![]()
zonde..ooit nog es Jus Allah geinterviewed daarzo in de kelder..zonde zonde zonde ![]()
Damn, heb er laatst nog samen met Bora een tijdje staan lullen met Fritz, sneakershit zag er ok uit. Platen waren altijd wel wat prijzig en ik kon niet rechtop staan in de kelder, maar vroeger was er wel een lekker vadsig aanbod. Toch altijd wel een goede plek voor hiphop geweest, ook voor toeristen etc. Jammer.
Ik denk dat de cd-verkoop zich richting het Internet verplaatst—> meer keuze, minder kosten, lagere prijzen.
als er torenhoge schulden op de naam van fat beats staan is het beter om te stoppen ja…
je kunt gewoon op dezelfde plek onder een andere naam (phat beats ofzo) een hiphopplatenzaak beginnen. Ik zou ook niet richting sneakers of gadgets enzo gaan, dan maak je jezelf zo’n algemeen kut hippig winkeltje dat failliet gaat zodra je product uitgehyped is. Ga equipment enzo verkopen en muziek naast alleen maar rap, bouw er barretje in met goeie koffie en verkoop wat soulfood
Dat die zaak daar zo lang heeft gezeten en ook al draaide voor de urbanhype betekent toch dat er markt is?
shit komt wel terug..
Mmm ik had al zo’n vermoeden, laatste keer dat ik er was, half april waren er al leveringsproblemen en werd er volgens de verkoper vinyl “vastgehouden” door de douane ivm schoenen die
langer gecontroleerd moesten worden. Nu denk ik dat degene die de bestelling op moest halen op schiphol bij de douane waarschijnlijk al wist van de financieele problemen.
Onlangs ook zoiets meegemaakt bij een andere platenzaak waar door een faillisement de zaak ook ineens leeg gehaald werd (waarschijnlijk door de curator). Het blijft wel een treurige bedoeling allemaal, fatbeats was een leuke
zaak, helaas was er de laatste jaren al weinig meer van over.
Zojuist hebben we bericht ontvangen vanuit de VS van Fat Beats’ DJ Jab;
Rodion turned out to be someone I do not know. He destroyed my store and
killed a legacy. He’s not responding to me and seems to have disapeared
with a lot of my inventory. He scammed me for over 15,000 Euros.
bron: http://wildstyle.wordpress.com/2007/05/06/fat-beats-gesloten-deel-2/
geen idee hoe betrouwbaar deze bron is ![]()