was net ff snel wat halen toen ik merkte dat ik weinig benzine in mn auto had.
ik stop bij de esso, tank wat en wacht netjes in de rij ... ik hoor achter me wat meisjes praten
(met accent) en ik hoor wat bekende straat woorden o.a: ik stond te timmeren, kil , sma, tanga.. het hele rijtje, je kent het wel...
ik draai me om om te kijken hoe ze er uit zien ..(acting plain human)
zie ik 2 blanke meisjes van een jaar of 16/17/18 of whatever (not cute).... ik krijg een binnenpretje, gniffel en draai me weer om.
zegt 1 van die meisjes... eh kill is er iets of zo.....ik denk .. :duck: ... en zeg, ik moest lachen om dat accent... zij: is er iets mis mee dan, ik: nee maar zo'n accent en zulke woorden verwacht je niet bij iemand zoals jij.. zij: .. eh kill beter begin je normaal te doen, ik praat zoals ik praat, zo ben ik groot geworden (denkend dapper te zijn) .... ik: zo zo heb je surinaamse ouders dan
zij: moet ik surinaamse ouders hebben om zo te praten dan....
ik: nee maar omdat 3kwart van je woorden surinaams zijn en jij zegt dat je " zo bent groot geworden" ...
zij: " ik spreek geen surinaams, ik bust straattaal... bla blah bla lachend met haar vriendin..
aangezien ik aan de beurt was heb ik betaald en heb lachend/nee schuddend de esso verlaten....
maar nu vraag ik me af... hebben jullie " whiteboys/girls" niet door dat bijna(90%) van al jullie slang surinaams is, en soms dom overkomt bij de surinamer... (niet bij alle white peeps)
ligt vaak aan foute klemtonen/geen of overdreven accent etc.
maar wat drijft de " whiteboy" om ineens surinaams te willen spreken?
want je hoort onder de whiteboys bijna geen turks,maroc,anti of andere talen
en ik zeg whiteboy in de zin van blanke, ras-nederlandse jongen
want als ik nederlander zou zeggen vallen er weer veel anderre onder...
dus niet dissend, alleen ter verduidelijking....
leg het uit...
8 Jan ’05 – 19:51
je neemt makkelijk talen over
altijd als ik met marrokaanse vrienden ben, praat ik me eigen taal
maar beetje met hun woorden
geld ook als ik met surinamers ben
e swa
you tell'm ax
white boys/girls praten gewoon hoe het ze uitkomt, of hoe ze het van hun vriendn
hebben geleerd. en die vrienden (vaak buitenlands) zijn gewoon gewend zo te praten
overgenomen van vrienden dus.
en soms beginnen woorden gewoon nep te worden
zoals he, vriend of hallo man
zeggen ze yo, of waddup, veranderingen zegmaar
8 Jan ’05 – 20:01
8 Jan ’05 – 20:01
Om die types die jij beschreef kan ik slechts lachen van het huilen of eigenlijk huilen van het lachen.
Uiteindelijk bedenk ik mij dan dat zij misschien wel gelukkig zijn met hun stoere straattaal en zich er lekker bij voelen, wie ben ik dan om daar over te zeiken? Ze zeiken immers ook niet over mijn ABN.
8 Jan ’05 – 20:05
maar een nederlander die zich in nederland met surinaams tegen andere nederlanders wil duidelijk maken.. is toch vaag in mijn ogen
en btw. yo, waddap is geen surinaams
dat we het van elkaar overnemen begrijp ik,
stof waait op een hoop en waar je mee omgaat word je mee besmet..
maar waarom surinaams, als er zoveel andere talen zijn
wat maakt in jullie oren de taal " stoer/dope" of whatever klinken
8 Jan ’05 – 20:08
er zijn gewoon heel veel surinaamse mensen hiero, die wat van hun ouders meekrijgen
zoals bijv. swa, patta dat soort
8 Jan ’05 – 20:13
Maarre... "ik bust straattaal"? AHAHAHAHAHAHA :lmao: Crack hoeren!
8 Jan ’05 – 20:15
hehe nee weet t ook nie, denk dat de meeste het wel stoer vinden om (expres) zo te praten en bij een ander deel gaat het vanzelf omdat ze veel met surinamers omgaan enshit. Waar ik vroeger woonde woonden veel molukkers, waren ook veel blanke jongentjes die molukse woorden gingen ' bussen '
8 Jan ’05 – 20:16
Damn dat was een lange zin :shock:
8 Jan ’05 – 20:21
spreek zelf ook vaak met dat soort woorden
ik vind het gewoon irritant om blanke meisjes met een gedrukt surinaams accent
" slang" to horen spreken terwijl wij moeten inburgeren enz.
maar ik vroeg me af waarom surinaamse slang, maar dat is waarschijnlijk gewoon toeval of zo..
had net zo goed turks kunnen zijn
ksnappem
8 Jan ’05 – 20:21
...das een taaltje door hangjongeren en straatschoffies bedacht om de politie te misleiden.
Da's in essentie toch een goeie omschrijving van 'straattaal'. ;)
Correct, maar niet 'wie het taaltje het best beheerst is het stoerste', zoals in dat artikel wordt geschreven.
8 Jan ’05 – 20:22
Ja je kan wel dingen overnemen van je vrienden, maar om gelijk te doen alsof je stoere straattaal staat uit te kramen vind ik er een beetje over, ik spreek bv. ook over fluengues en blaffers i.pv. over pistolen sinds ik shiryu ken (niet om stoer te doen bij de weg), maar ik ga daarom nog geen Arabisch staan lullen tegen wildvreemden, en vaak weten die sukkels nog niet eens wat ze zeggen, laatst stonden er twee van die hangpubers aan de bushalte, de ene noemde de andere de hele tijd 'zemel' (en niet om te plagen of zo, die dacht echt dat 'zemel' vriend of zoiets betekende).
Damn dat was een lange zin :shock:
Straks krijg je nog hoofdpijn van je eigen zinnen!
8 Jan ’05 – 20:26
8 Jan ’05 – 20:32
fuck het ik praat nooit met die woorden en als ik het doe is het voor de grap met vrienden,..
8 Jan ’05 – 20:43
8 Jan ’05 – 20:44
hoeveel allochtonen spreken er abn
jatoch er is een keerzijde voor alles :)
woord!...
misschien iets te makkelijk gedacht, maar wel waar, je neemt dingen automatisch over, daarbij komt dat in die leeftijdsklasse het nou eenmaal "stoer" en "gangster" overkomt ofzo, ik probeer het zelf zoveel mogelijk te vermijden. maar woorden zoals "dope" worden er in geramd.
8 Jan ’05 – 20:44
ik ken ook niemand die zo praat :|
8 Jan ’05 – 23:03
8 Jan ’05 – 23:13
8 Jan ’05 – 23:14
Hoewel in WK had mijn vader een automatische herlader (een automatische, geloof ik) Heeft hij van de gemeente gekregen.
9 Jan ’05 – 00:06
9 Jan ’05 – 00:32
9 Jan ’05 – 00:38
de vorm ervan bepaalt de inhoud en de betekenis, dus fuck
restricties.
9 Jan ’05 – 00:48
9 Jan ’05 – 00:52
9 Jan ’05 – 00:54
maar jouw mening telt niet ...
;)
die van jou ook niet maar ik ben slim genoeg om het te beseffen ;)
9 Jan ’05 – 00:55
9 Jan ’05 – 00:59
ik heb nog nooit iemand zo horen praten ,ik lees t alleen hier
ik ga toch in een grote stad naar school en al mn vrienden zijn ultragangsta
explain! :???:
9 Jan ’05 – 01:03