reviews interviews galleries videos forum members login signup
234 bezoekers en 9 leden online.
alablaah, Borriegineel, Ludo Anders, viezefur, Goudvis, Murph, RaRa, Rikers, Trab
Hijs_radio
Zoek in het forum
Sponsor
online platenzaak
Velvet
Vinyl, SACD, CD, DVD
Alle genre's. Ook imports!
soar
soar

Het is nu officieel zo benoemd vanuit de regering…. In het stadskantoor in Leeuwarden is er een expositie over het graffitibeleid van Leeuwarden. 6 Hall of Fames en ziekelijk veel opdrachten binnen en buiten de stad… http://www.graffitiplatform.nl voor meer info. Kom eens langs!

10 Jan ’08 – 23:24
rara
RaRa

het zijn er 8

10 Jan ’08 – 23:51
JPK
JPK

Ik vind het erg dubieus. Moet je nou echt blij zijn dat de overheid legale graffiti promoot? Ik vind het mooi hoor dat er meer HOF’s komen, maar ik kan me voorstellen dat de ekte idee van graffiti hier onder te lijden heeft. Gasten gaan nu (voor gratis?) de stad mooier maken, terwijl het toch oorspronkelijk er over ging om het systeem aan te vallen?

11 Jan ’08 – 09:43
soar
soar

jpk.

Ik weet niet of het nodig is om een systeem aan te vallen waar structureel 250.000 euro aan positieve projecten voor jongeren wordt uitgegeven. SWL (stichting wijkwerk leeuwarden) zorgt voor een aansluiting bij de behoeften van jongeren die de jongeren stimuleert om de passie achterna te gaan. Wanneer je de kans krijgt om je eigen festival te organiseren, je eigen jeugdhonk in te richten met een professionele studio erin.. waarom zou je dan alles naar de tering willen brengen?

Friesland en Leeuwarden is een ander land dan Holland aan het worden op het gebied van Cultuur & Maatschappij. Het ambitieniveau is hoog. Jongeren/ Jong volwassenen krijgen snel verantwoordlijkheden en kansen zodat ze zich minder afzettten tegen een systeem. Ze zijn het systeem in een aantal gevallen zelf.

Het promoten van legale graffiti in de vorm van projecten en HOF’s geeft de spuiter die er zijn werk van wil maken een kans omdat te doen. De spinoff van graffers die van hun hobby hun werk kunnen maken is momenteel sterk.

Ik begrijp natuurlijk wel dat adrenaline en bomben ’s nachts over straat een grote charme heeft. Ik vond dat zelf ook altjid erg spannend… Ookal was ik meer een hofbombertje…

11 Jan ’08 – 10:39
JPK
JPK

Ben benieuwd hoe hardcore schrijvers hier over denken.

Wel goeie taktiek van de provincie Friesland: 250 uitgeven aan projecten ipv 500 aan schoonmaakkosten.

Dat opgaan in het systeem haalt de angel uit hiphop. Prima dat gasten dat doen, maar met hiphop heeft het niks meer te maken. Urban is het.

11 Jan ’08 – 10:50
soar
soar

jpk,

eng woord dat Urban…. Hiphop beleven is blijkbaar heel persoonlijk. Hiphop is voor mij het platform waar mensen met een bepaalde beleving en ambitie de elementen vinden om hun eigen talenten te tonen. De danser vind zichzelf in Breakdance, de zanger/rapper in mc-werk, de tekenaar in graffiti, en de DJ-techneut in de beats en draaitafels.

Hiphop is dan het platform waar al die mensen bij elkaar komen om dezelfde dingen te beleven en te ervaren. Ik heb niet zoveel met dat pre-puberale ‘fuck the system’. Ik zie ook veel shit in dat kutsysteem wat ik niet dig.. het enige wat je daaraan kan doen is pro-actief actie zetten op dingen zodat ze in de toekomst anders gaan worden… schelden/vernielen van het systeem kan dan eigelijk maar in een aantal opzichte goed zijn… en dat zie ik niet terug als ‘de hardcore schrijvers’ monumentale panden verzieken… ga dan stoer doen en ga richting het politiebureau… In leeuwarden waren op een gegeven moment zelfs grafzerken op 3 mei een plek wat ondergebombt moest worden door de hardcore illegale schrijver… dat gaat te ver…

11 Jan ’08 – 11:07
killallhippies
killallhippies

Ben benieuwd hoe hardcore schrijvers hier over denken.Wel goeie taktiek van de provincie Friesland: 250 uitgeven aan projecten ipv 500 aan schoonmaakkosten.Dat opgaan in het systeem haalt de angel uit hiphop. Prima dat gasten dat doen, maar met hiphop heeft het niks meer te maken. Urban is het.

Hardcore schrijvers zijn toch vaak kansloze randebielen. Illegale graff gaat echt niet verdwijnen met een paar legale muren.

Ik heb niet zoveel met dat pre-puberale ‘fuck the system’. Ik zie ook veel shit in dat kutsysteem wat ik niet dig.. het enige wat je daaraan kan doen is pro-actief actie zetten op dingen zodat ze in de toekomst anders gaan worden….

Dat dus. Wel leuk hoor al die goede bedoelingen, maar iedere bomber weet zelf ook wel dat ie het gewoon leuk vind om shit kapot te maken en voor de fame te gaan, heeft vrij weinig met “het systeem” te maken. Snap ik ook wel, het is ook leuk om dingen kapot te maken, en moeten ze ook zeker lekker zelf weten, maar ga er geen onzinnige ’’verander het systeem" bulllshit theorien bij ophangen als je gewoon een lompe boer bent.

11 Jan ’08 – 15:19
soar
soar

amen..

11 Jan ’08 – 15:31
JPK
JPK

Graff-schrijvers komen net als mensen in alle soorten en maten. Dus ook kunstenaars en lompe boeren, ja.

Ik zie graff als stadsverfraaiing. Het dubbele gevoel dat ik vaak heb is dat betaalde reclame helemaal geaccepteerd is (ook al doet het vaak pijn aan je ogen), terwijl de openbare ruimte van iedereen is en iedereen z’n ‘expressie’ moet kunnen laten zien. Ook als je daar niet duizenden euro’s voor hebt liggen.

HOF-jes zijn vaak weggestopt op achteraf gelegen braakliggende terreinen. En niet op de top-locaties, want daar verdient de exploitant/overheid stapels knaken aan. Graff claimt dus gewoon de openbare ruimte. En die gedachte zit er bij veel graffers wel in, denk ik.

11 Jan ’08 – 15:54
rara
RaRa

sorry jpk we hebben hier als je vanaf zwolle komt een hof langs het spoor onder een viaduct. gevolgd door een sporthal die in de herfst/winter goed te zien is. gevolgd door een muur van 100 meter waar een productie opstaat van oa mega romeo sperm sher ray en nog een hoop lokale artiesten. dan richting groningen licht nog een muur van 100 meter langs het spoor dus weggestopt zijn ze niet.

11 Jan ’08 – 16:36
Arie_Ribbens007
Volksheld

Ben benieuwd hoe hardcore schrijvers hier over denken.Wel goeie taktiek van de provincie Friesland: 250 uitgeven aan projecten ipv 500 aan schoonmaakkosten.Dat opgaan in het systeem haalt de angel uit hiphop. Prima dat gasten dat doen, maar met hiphop heeft het niks meer te maken. Urban is het.
Hardcore schrijvers zijn toch vaak kansloze randebielen. Illegale graff gaat echt niet verdwijnen met een paar legale muren.
Ik heb niet zoveel met dat pre-puberale ‘fuck the system’. Ik zie ook veel shit in dat kutsysteem wat ik niet dig.. het enige wat je daaraan kan doen is pro-actief actie zetten op dingen zodat ze in de toekomst anders gaan worden….
Dat dus. Wel leuk hoor al die goede bedoelingen, maar iedere bomber weet zelf ook wel dat ie het gewoon leuk vind om shit kapot te maken en voor de fame te gaan, heeft vrij weinig met “het systeem” te maken. Snap ik ook wel, het is ook leuk om dingen kapot te maken, en moeten ze ook zeker lekker zelf weten, maar ga er geen onzinnige ’’verander het systeem" bulllshit theorien bij ophangen als je gewoon een lompe boer bent.

Lul niet zo dom man kneus, eerst zeggen dat de meeste ECHTE schrijvers kansloze debielen zijn, en dan ineens schaar je jezelf onder de bombers (urbanistisch kutwoord) en ga je zeggen dat je het leuk vind om dingen kapot te maken en dat je het voor de fame doet.
Ik persoonlijk heb ook absoluut niet de intentie om het systeem te veranderen, maar ik vind het wel heerlijk om er tegenaan te schoppen en dat lukt je niet op een hof, bij een hof staat iedereen die dat systeem vertegenwoordigt juist verlekkert te kijken en de toys die er bezig zijn veren in hun reet te steken over hoe knap het wel niet is wat ze kunnen, een van de redenen waarom ik op legaal gebied niet verder kom dan ons lokale kraakpand.
En wat is in hemelsnaam het nut van 6(!!!!) hofs in 1 stad?
En volgens mij hebben ze in leeuwarden een of andere onnozele extreem linkse gemeenteraad die alleen maar het goede in mensen ziet.
Het enigste wat je hiermee bereikt is dat ongeveer de gehele leeuwardense jeugd vanaf 10 jaar zich gaat interresseren voor graff en dit eerst even op het fietsenschuurtje van de buurman of het blinde muurtje van de peuterspeelzaal om de hoek gaat uitproberen.
Ik ben blij dat ze hier niet met zulke maffe ideeën op de proppen komen, we hebben al genoeg toys hier die er na een half jaar toch weer mee kappen.

11 Jan ’08 – 17:02
killallhippies
killallhippies

Lul niet zo dom man kneus, eerst zeggen dat de meeste ECHTE schrijvers kansloze debielen zijn, en dan ineens schaar je jezelf onder de bombers (urbanistisch kutwoord) en ga je zeggen dat je het leuk vind om dingen kapot te maken en dat je het voor de fame doet.
Ik persoonlijk heb ook absoluut niet de intentie om het systeem te veranderen, maar ik vind het wel heerlijk om er tegenaan te schoppen en dat lukt je niet op een hof, bij een hof staat iedereen die dat systeem vertegenwoordigt juist verlekkert te kijken en de toys die er bezig zijn veren in hun reet te steken over hoe knap het wel niet is wat ze kunnen, een van de redenen waarom ik op legaal gebied niet verder kom dan ons lokale kraakpand.

Ik schaar mezelf niet onder de bombers, goed lezen tonnie.. Weet ook niet wat er zo “urbanistisch” is aan die term, wordt al sinds jaar en dag gebruikt voor zover ik weet. Als jij er een mooiere benaming voor hebt dan hoor ik het graag. En als je zo ECHT bent als je zelf denkt dat je bent, dan weet je ook wel dat een groot deel van het graff wereldje bestaat uit ito’s met veel te grote ego’s die echt niet weten waar ze over praten als ze het over “het systeem” hebben.

11 Jan ’08 – 17:42
soar
soar

Ook als je daar niet duizenden euro’s voor hebt liggen.HOF-jes zijn vaak weggestopt op achteraf gelegen braakliggende terreinen. En niet op de top-locaties, want daar verdient de exploitant/overheid stapels knaken aan. Graff claimt dus gewoon de openbare ruimte. En die gedachte zit er bij veel graffers wel in, denk ik.

In leeuwarden is graffiti in kunstvorm als zodanig wel op A-lokaties zichtbaar. Soms op kruispunten waar 30.000 bewegingen per dag zijn. (spoorovergang-schrans-binnenstad)

11 Jan ’08 – 17:50
soar
soar

Afgelopen woensdag ben ik bij de raadsvergadering geweest om de verschillende partijen hierover te horen. En daar zit het grote verschil. Door 250.000 euro te investeren in jongerenbeleid (jaarbasis) waarvan 20.000 aan graffiti zijn er in korte tijd verbluffende resultaten gehaald.

De afname van illegale graffiti is binnen 2 jaar in de Leeuwarder binnenstad met 60% naar beneden gegaan. (stadswachten fotograferen elke tag. Dossiervorming van illegale graffiti is echt HEEEEEL sterk)

Deze afname betekende een afname van de schoonmaakkosten van 60.000 euro (tussen kunst en kladden 2006).

Dan krijg je VVD en alle andere ‘rechtse’ partijen wel enthousiast. Ze zien dat het zin heeft om te stimuleren i.p.v. repressie. Repressie is daarintegen het alternatief. De sterke dossiervorming van elke tag (zelfs hele kleintjes) zorgt ervoor dat als er iemand gepakt voor illegale graffiti er dan ook gelijk een enorme straf is.

Ik nodig jullie allemaal uit voor een rondleiding langs de HOFS. Jullie krijgen dan gratis het boekje over Graffiti in Leeuwarden.

11 Jan ’08 – 17:57
Arie_Ribbens007
Volksheld

“maar iedere bomber weet zelf ook wel dat ie het gewoon leuk vind om shit kapot te maken en voor de fame te gaan” Is het heel gek dat ik hier uit opmaak dat je jezelf er ook onder schaart, of je weet heel toevallig hoe schrijvers denken?
En dat geneuzel over “het systeem” mag ook wel eens ophouden want de schrijvers die ik ken hebben gewoon plezier in wat ze doen en hoor ik nooit janken over het systeem, daar hoor ik alleen de mensen over die denken schrijvers te kunnen doorgronden, die denken te weten waarom schrijvers doen wat ze doen.
Van die figuren die een paar schrijvers kennen en eens op de hof zijn geweest.
Ik doe wat ik doe omdat ik er plezier in heb dat heeft niks te maken met echt zijn zolang iemand relaxt blijft is ie in mijn ogen echt ook al heeft ie maar 10 illegale pieces gezet.
En dat gelul over ito’s slaat ook nergens op bij de gemm. sportclub of dorpskroeg kom je er meer tegen.
En die ego’s is gewoon een natuurlijk iets wat elk mens heeft, onbewust vergelijk je jezelf met anderen en als je vind dat jij het beter doet hoe groter je ego word, dus hoe meer een schrijver doet hoe groter zijn ego, heel begrijpelijk als je het mij vraagt.

11 Jan ’08 – 18:03
Arie_Ribbens007
Volksheld

soar wacht de volgende keer ff tot ik klaar ben met mn berichtje typen

11 Jan ’08 – 18:04
Arie_Ribbens007
Volksheld

Afgelopen woensdag ben ik bij de raadsvergadering geweest om de verschillende partijen hierover te horen. En daar zit het grote verschil. Door 250.000 euro te investeren in jongerenbeleid (jaarbasis) waarvan 20.000 aan graffiti zijn er in korte tijd verbluffende resultaten gehaald.De afname van illegale graffiti is binnen 2 jaar in de Leeuwarder binnenstad met 60% naar beneden gegaan. (stadswachten fotograferen elke tag. Dossiervorming van illegale graffiti is echt HEEEEEL sterk)Deze afname betekende een afname van de schoonmaakkosten van 60.000 euro (tussen kunst en kladden 2006).Dan krijg je VVD en alle andere ‘rechtse’ partijen wel enthousiast. Ze zien dat het zin heeft om te stimuleren i.p.v. repressie. Repressie is daarintegen het alternatief. De sterke dossiervorming van elke tag (zelfs hele kleintjes) zorgt ervoor dat als er iemand gepakt voor illegale graffiti er dan ook gelijk een enorme straf is. Ik nodig jullie allemaal uit voor een rondleiding langs de HOFS. Jullie krijgen dan gratis het boekje over Graffiti in Leeuwarden.

Die dossiervorming is overal al in gang gezet, hier hebben we zelfs 2 vrijwilligers die iedere week een beetje door de stad gaan fietsen om alles wat nieuw is te fotograferen en te melden.
Daarnaast hebben ze een contract afgesloten met een schoonmaakbedrijf dat alle gemelde graffiti binnen 2 weken verwijdert moet zijn.
Het effect dat ze daarmee bereikt hebben is dat er mensen zijn die er juist zoveel mogelijk trashen om maar te zorgen dat die 2 weken termijn niet word bereikt, en de gemeente het contract opzegt.
En de reactie van de schrijvers werpt zijn vruchten af

11 Jan ’08 – 18:09
soar
soar

ik ben persoonlijk erg ontwikkelingsgericht.. ik wil graag werken aan positieve oplossingen van problemen. Ik heb nooit tags gezet op historische panden.. wel op electriciteitshokjes, tunnels, treinen, en alles wat geen cultuurwaarde heeft. Straten zijn cultuur en moet je verfraaien. Dat schade maken vinden schrijvers in het algemeen wel stoer en ik herken het ook. Alleen dan wil je geen schade maken op gebieden waar personen of historie schade van heeft. (is erg persoonlijk). Graffiti is een uitlaatklep en een kunstvorm die de publieke ruimte nodig heeft. Graffiti kan niet op canvas. Dat is hetzelfde als sex op tape. het ziet er goed uit alleen het heeft een mindere waarde.

11 Jan ’08 – 18:19
soar
soar

Ach… laat ik dan alvast maar verklappen dat er druk gesprekken gaande zijn over: Meeting of Styles (LEEUWARDEN)… met een groot scala aan internationaal bekende schrijvers. Wie duimt mee?

11 Jan ’08 – 18:22
soar
soar

BANANUH!

11 Jan ’08 – 18:25
paulpeters
Paul Peters

Ach… laat ik dan alvast maar verklappen dat er druk gesprekken gaande zijn over: Meeting of Styles (LEEUWARDEN)… met een groot scala aan internationaal bekende schrijvers. Wie duimt mee?

duimt?

Ik wel mee werken, ik speel wel de Kunst/graffiti hoer, geen probleem.

11 Jan ’08 – 18:33
Arie_Ribbens007
Volksheld

dan blijf ik lekker thuis.

11 Jan ’08 – 18:46
rara
RaRa

11 Jan ’08 – 19:02
Niiek
Niek

sorry jpk we hebben hier als je vanaf zwolle komt een hof langs het spoor onder een viaduct. gevolgd door een sporthal die in de herfst/winter goed te zien is. gevolgd door een muur van 100 meter waar een productie opstaat van oa mega romeo sperm sher ray en nog een hoop lokale artiesten. dan richting groningen licht nog een muur van 100 meter langs het spoor dus weggestopt zijn ze niet.

echt.. die hof onder het viaduct komt geen hond, en die sporthal is bijna niet te zien.
behalfe als je weet dat hij er is.
ik geef arie en jpk gelijk, hoe meer hofjes hoemeer toys die het voor 2 maanden gaan proberen.
en zonder enige vorm van voorberijding met de autoverf van hun pa je pieces gaan crossen.
ik zie de graff liever op plaatsen waar het juist niet mag dan op hofjes.
en ja arie ik ben ook een kk toy, dat had je me al gemeld : [

11 Jan ’08 – 19:49
paulpeters
Paul Peters

oh dat is niet lief, maar ik kan jullie niets anders dan gelijk geven.

11 Jan ’08 – 20:06
rara
RaRa

echt.. die hof onder het viaduct komt geen hond, en die sporthal is bijna niet te zien.

komen 6 intercity’s per uur langs idd geen hondekop

11 Jan ’08 – 20:10
Niiek
Niek

dan bedoel je volgens mij iets anders, dat viaduct voor de wrzv ?
bij de ijselhallen daar

11 Jan ’08 – 20:11
soar
soar

dan bedoel je volgens mij iets anders, dat viaduct voor de wrzv ?bij de ijselhallen daar

hmm… het is een HEEL drukke Hall of Fame bij het Stefferson viaduct. Sporthal is vrij rustig geloof ik, Bilgaard tunnel loopt wel aardig door geloof ik…

11 Jan ’08 – 20:19
napoleon
napoleon

binnenkort ben ik weer in de buurt van je soar, op bezoek bij caer…
iets of wat ophoeken om de leeuwmegen connectie in ere te herstellen???

11 Jan ’08 – 20:28
soar
soar

LEEUWMEGEN! blijf FAN van Part24 en zijn hele crew!

11 Jan ’08 – 22:09