NIEUW ALBUM PETE PHILLY & PERQUISITE, “MYSTERY REPEATS”, VERSCHIJNT 7 SEPTEMBER. NEDERLANDSE CLUBTOUR START 8 SEPTEMBER.
De zoektocht van producer Perquisite en MC Pete Philly naar vernieuwing in hip-hop wordt verder voortgezet op MYSTERY REPEATS.
Naast jazz, soul en klassieke muziek – kenmerkend voor het succesvolle debuut album MINDSTATE – vond het duo ook inspiratie in
flamenco, samba, reggae en afro beat.
Een Zilveren Harp, een Essent Award, een Live XS Award, een nominatie voor de MTV Europe Music Awards, uitzinnige zalen van Amsterdam
tot Kaapstad, clips op tv tot in Australië, lovende kritieken van de internationale muziekpers; je hebt er zo verdomd weinig aan als je begint
aan een nieuw album.
Die gedachte teisterde Pete Philly & Perquisite op de late ochtend van de 1e oktober 2006. De avond ervoor hadden ze de Mindstate tour
op zijn officiële hoogtepunt afgesloten in een stijf uitverkochte Melkweg. Na de – in eerste instantie – onopgemerkte release van hun debuutplaat
Mindstate anderhalf jaar eerder in het bovenzaaltje van Paradiso, was het de absolute artistieke mijlpaal van de tour. Des te groter de uitdaging
op die bewuste morning after.
Eén ding wisten ze op dat moment zeker: de nieuwe plaat kon géén Mindstate deel twee worden. Perquisite: “Bij de vorige plaat dwong de
beperking van het idee – 15 tracks met 15 verschillende gemoedstoestanden – ons tot creativiteit, maar op de lange duur zou het toch een
dwangbuis worden. Voor Mystery Repeats wilden we in het wilde weg muziek maken en ons laten inspireren door de beats en wat er in ons
opkwam. Als er al een rode draad in zou zitten, dan zouden we die aan het eind van het proces wel tegenkomen.” Pete Philly: “De titel
Mystery Repeats kwam ook echt pas helemaal op het eind, toen de plaat al voor negentig procent af was. Pas toen beseften we dat
we, zonder het te weten, tóch weer een conceptalbum hadden gemaakt. Achteraf gezien speelden tijdens het maken van de plaat het
toeval en het momentum namelijk een hele belangrijke rol.”
Inhoudelijk is Mystery Repeats voor Pete Philly een meer volgroeide plaat geworden dan Mindstate. “Het klinkt misschien heel zwaar, maar
Mystery Repeats is voor mij meer een beschrijving van het ouder worden en het pad dat je daarbij bewandelt. Het onderweg zijn; het zoeken
naar balans, je plek.” Op de titeltrack van het album vat Pete het samen: “Life’s got tricks, but it has treats too”.
Ook muzikaal valt er heel wat te beleven op Mystery Repeats; qua producties heeft Perquisite zich geenszins ingehouden. “Ik denk dat we
op deze plaat nog vrijer omgaan met het begrip hip-hop en het nog verder oprekken dan we op Mindstate al deden. De insteek was vooral
om toffe muziek te maken en ons daarbij door niets te laten begrenzen; behalve door onze eigen smaak en kunnen.”
Het geluid van Mystery Repeats is wederom zwaar gelardeerd met jazz, soul en klassieke muziek, maar Perquisite zocht verder. “Ik heb me
veel door wereldmuziek laten inspireren. Je hoort vleugjes Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse muziek, maar je komt ook Reggae invloeden tegen.”
Opmerkelijk is de samenwerking van Perquisite en Pete Philly met de Nederlands-Spaanse flamencozangeres Erminia Fernández Córdoba.
Perquisite raakte geïnspireerd door het bijwonen van een flamenco optreden in Het Concertgebouw in Amsterdam. “Direct na dat concert
ben ik aan de slag gegaan. Later hebben we voor het nummer ook nog opgenomen met de Spaanse flamenco gitarist Ricardo Riviera.”
Op 20 augustus verschijnt de eerste single van het album, getiteld ‘Time Flies’. Vrijdag 7 september ligt het 16 tracks tellende album in een
speciale hardcover editie in de winkel. 8 september begint in de Melkweg de Mystery Repeats tour langs de Nederlandse zalen. Als de
Nederlandse tour is afgerond, trekken Pete Philly & Perquisite weer de wijde wereld in.
Mystery Repeats Tour data:
8 September – Amsterdam–Melkweg
14 September – Nijmegen–Doornroosje
20 September–Den Haag–Paard van Troje
21 September – Tilburg–013
22 September – Deventer–Burgerweeshuis
28 September – Heerlen–De Nieuwe Nor
29 September – Rotterdam–Waterfront
04 Oktober – Utrecht–Tivoli
06 Oktober – Goes–‘t Beest
12 Oktober – Haarlem–Patronaat
13 Oktober – Zwolle–Hedon
18 Oktober – Eindhoven–Effenaar
19 Oktober – Breda–Mezz
20 Oktober – Leeuwarden–Zaal Romein
26 Oktober–Amstelveen–P60
28 Oktober – Groningen–Oosterpoort
03 November – Almere–Schouwburg
Ik vond mindstate wel aardig maar op een paar nummer na toch wel een beetje saai, hoop dat er ietsje meer pit in zit deze keer
Shit klinkt fris hoor, zit weer veel muziek in! Heel erg vernieuwend is het trouwens niet op een aantal tracks na.
de website is online, staat ook een voorporefje op van maar liefst een halve minuut. Ben nog steeds erg benieuwd, ook al begin ik me steeds vaker te irriteren aan de maar matige skills van Pete Philly…. En dan doel ik vooral op de erg simpele rijms
@ trab daar ben ik wel mee eens ja vooral als je naar nummers luisterd als endurance en ups and downs. Zijn rap skills zijn bijna achteruit gegaan na die 2 nummers
Ik vind hier bij voorbaat al geen kont aan, of ze moeten met iets heel heel heel anders dan mindstate komen
Vind pete & perq toch wel heel relaxed… hou ook wel van de laidback flow van pete… denk dat ik deze wel ga halen…
Best leuke plaat, niet echt heel vernieuwend (een paar uitzonderingen daargelaten) maar ik heb mindstate ook nog regelmatig op repeat dus aan mij het ook besteed.
Gister was er een gratis akoustisch mini-optreden van de mannen in de Coffee Company op de Vismarkt (Utrecht) dus heb hem daar al kunnen scoren..
ben ‘m nu aan het luisteren, klinkt allemaal best nice. Ben alleen bang dat’t nieuwe eraf is en dat dus nu vooral de gebreken (lees: de niet altijd even sterke rap vaardigheden van pete) naar boven komen. Maar goed niet te snel oordelen
Tering, GMB killt heel die plaat, fucking erg. Rest vind ik ook wel goed te doen, vind Mindstate op een of andere manier (nog wel) beter.