Nas overlaadt 013 met classics

Terwijl elders in Tilburg alle kroegen worden bezet door studenten en de daarbij horende foute muziek in verband met de introductieweek, staat een van de allergrootste rappers in 013. “Thank you for rocking with me for all these years!” zegt hij tegen zijn publiek, terwijl hij triomfantelijk zijn vuist balt en zojuist zijn halve discografie heeft opgenoemd. En dat het oeuvre van Nas indrukwekkend is bewijst hij met zijn show, die hij net als drie jaar geleden op hetzelfde podium afwerkt met een dj en een drummer, die tegelijkertijd ook vocals voor zijn rekening neemt. Hiphop Is Dead? Hell no!

NAS013P1840219Stipt op tijd en na een strak voorprogramma van Woodie Smalls, die je afgelopen zomer op elk festival al hebt kunnen zien vlammen, begint de legendarische mc aan zijn set; een 70 minuten durende hiphopclass. Vanaf het epische intro van Hate Me Now is Nas op dreef. Hij heeft zichtbaar zin in de show en geniet van elk applaus dat hij krijgt van het publiek. Bij elke beat die Green Lantern instart gonst er een golf van herkenning door de grote zaal van 013, die aardig is gevuld. Binnen een kwartier zijn Got Urself A Gun en Nas Is Like al gepasseerd, het tempo blijft de hele show hoog. Het zijn bijna alleen maar klassiekers die hij op het publiek afvuurt: een groot gedeelte van Illmatic komt voorbij, net als Main Source’s Live At The Barbeque.

NAS013DSC09916

Tracks die zich er perfect voor lenen luidt Green Lantern in met de originele samples: zo klinken onder meer Michael Jackson, Eurythmics en Beethoven uit de speakers in het Tilburgse. Fresh! Typisch: de enige kleine inzinking van de show is het moment dat drummer/zanger Eddie Cole, familie van Nat King Cole-, ruimte krijgt om zijn ding te doen. Én wanneer Nas de teksten van One Mic niet helemaal overtuigend kan brengen, maar dat is al een lange tijd zo. Gelukkig maakt hij dat goed door later weer volledige coupletten vol overgave te spitten.

NAS013DSC00686NAS013DSC01285

Nas weet precies wat zijn publiek wil horen en beperkt zijn latere werk tot het minimum. Hij speelt Hiphop Is Dead en als afsluiter Stay en tijdens de encore ook nog The Don (én DJ Premier-klapper Represent, tot vreugde van uw verslaggever van dienst), maar daar houdt het ook op. De heads komen voor de classics en hij geeft ze. In een tijdperk waarin autotune en trap hoogtij vieren doet Nas, met een wisselvallige livereputatie, zijn status als legende meer dan eer aan door gewoon te doen waar hij goed in is. En dat is keihard rappen alsof zijn leven ervan af hangt. Een perfecte trip down memory lane.

NAS013DSC01663NAS013DSC00316Fixtures:
Hoogtepunt: de vele classics
Dieptepunt: het niet afmaken van de vele lines in One Mic, maar da’s niet echt een dieptepunt te noemen
Garderobe: Kluisjes à € 2,-
Geluid: prima
Bezoekers: ± 2200
Damage: € 32,50
Cijfer: 8

De rest van de foto’s, door Baksteen Photo & Video Productions:NAS013P1840055 NAS013P1840074 NAS013P1840107NAS013DSC00143 NAS013DSC00487 NAS013DSC00626 NAS013DSC00849 NAS013DSC01059NAS013DSC01881 NAS013DSC01278 NAS013DSC01686 NAS013DSC01980 NAS013DSC02387 NAS013P1840122 NAS013P1840191

Geplaatst door bowie op 26 augustus 2016